تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور
تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور با توجه به اینکه دیزل ژنراتور منبع اصلی هر مجموعه در مواقع بحران است، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اگر دیزل ژنراتور با دقت و به درستی سرویس شود، بار مالی و هزینه های تعمیر در دراز مدت کاهش می یابند. در روند تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور، مشکلات آن، تعمیرات اساسی. تعمیرات تخصصی و در نهایت، تعمیر و سرویس آن مورد بررسی قرار می گیرد. فاکتورهایی مانند قطعات یدکی اورجینال، امکانات سخت افزاری مثل دستگاه تست نهایی یا دستگاه یاگ، تعمیرات تخصصی مکانیکی و دانش فنی در تعمیر دیزل ژنراتور در نظر گرفته می شوند.

عیب یابی و تعمیر دیزل ژنراتور به چه صورت انجام می شود؟

در فرآیند عیب یابی دیزل ژنراتور، مشکلاتی چون، روشن نشدن این دستگاه، روش هواگیری آن و در کل آموزش تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور مورد بررسی قرار می گیرند. تعمیر باید به گونه ای انجام شود که اجزای تشکیل دهنده آن به خوبی بررسی شده، و بتوان شرایط نگهداری درست را ارائه داد. به این ترتیب، هزینه های کلی تعمیرات کاهش یافته و می توان عملکرد مناسبی از آن انتظار داشت.

چهار بخش اصلی که در روند تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور مورد توجه هستند عبارتند از:

تعمیر و سرویس بخش الکتریکی دیزل ژنراتور

تعمیر و سرویس قسمت مکانیکی دیزل ژنراتور

مشکلاتی که ممکن است در بخش مکانیکی دیزل ژنراتور به وجود بیایند به شرح زیر هستند:

1. چرا موتور دیزل به سختی روشن می شود و یا اصلا روشن نمی شود؟

از آنجایی که در اکثر این وسیله ها سیستم خاموش و روشن شدن توسط فرمان مکانیکی یک شیر سوخت صورت می گیرد پس باید قبل از انجام هر کاری، از درستی عملکرد این شیر اطمینان حاصل نمایید. روشن نشدن دیزل می توانید به دلیل معیوب بودن سیستم سوخت رسانی یا نرسیدن سوخت باشد. در نهایت اگر سیستم سوخت رسانی مشکلی نداشت ممکن است اِشکال در سوخت بی کیفیت، وجود آب در سوخت، خرابی رینگ یا پیستون و یا پایین بودن ولتاژ باتری در نتیجه ضعیف بودن قدرت استارت باشد.

2. دلیل نامنظم کار کردن موتور ژنراتور چیست؟

برای رفع و ردیابی این مشکل شما باید روغن کاری اسبک ها را چک کنید. همچنین پمپ اولیه و سوپاپ های آن را کنترل و مدار را هواگیری نمایید. در صورتی که محور رگولاتور گرفته باشد باید اول را با نفت و سپس با روغن روان کنید. اگر محور رگولاتور لَق شده است آن را تعویض نمایید.

3. دلیل گرم شدن زیاد موتور ژنراتور چیست؟

4. علت آبی بودن دود خروجی از اگزوز ژنراتور چیست؟

اگر دود خروجی از اگزوز آبی رنگ است پس دیزل ژنراتور نیاز به تعمیر و سرویس دارد. در واقع موتور دچار روغن سوزی شده و شما باید رینگ های پیستون فرسوده را تعمیر نمایید.

تعمیر و سرویس شاسی و کوپلینگ

در تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور در ارتباط با شاسی و کوپلینگ مشکلاتی چون هوا گرفتن مسیرهای ورودی و خروجی تانک سوخت، سوراخ شدن تانک، شُلی پیچ کوپلینگ، خرابی درجه باک و ... مورد بررسی قرار گیرند.

تعمیر و سرویس سیستم کنترلی و حفاظتی دیزل ژنراتور

وجود مشکلاتی در سیستم کنترلی و حفاظتی مانند خرابی سنسورها، خرابی برد کنترل، ایراد در قطعات برقی مثل پمپ سوخت و دینام می تواند در سیستم دیزل ژنراتور اختلال ایجاد کند و گاهی اوقات اجازه روشن شدن به دستگاه را ندهند.

جمع بندی

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتورهایی که پیوسته در حالت کار هستند و یا در محیط های نامناسب قرار می گیرند امری مهم و حیاتی است. به همین دلیل دانش فنی در عیب یابی دستگاه و به حداقل رساندن هزینه ها در روند تعمیر و سرویس بسیار حائز اهمیت می باشد. با آگاهی از روش های تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور و بررسی های فنی به موقع می توان عمر این دستگاه را به طرز قابل توجهی افزایش داد. دفترچه های فنی کارخانه سازنده که در اختیار نمایندگان قرار می گیرد معمولا حاوی این اطلاعات مهم می شود و می توان با مراجعه به آنها، در تعمیر و نگهداری آن گامی اساسی برداشت.