فرم چک لیست دیزل ژنراتور
فرم چک لیست دیزل ژنراتور

فرم چک لیست دیزل ژنراتور برای تعمیر، سرویس و نگهداری پیشگیرانه که معمولا بر اساس زمان بندی مبتنی بر ساعت موتور یا دوران زمانی انجام می شود مورد نیاز است. درست است که میانگین طول عمر دستگاهی که به خوبی از آن نگهداری شده است در حدود 5000 ساعت می باشد اما یک دستگاه مانند دستگاه دیزل ژنراتور آماده به کار می تواند حتی 20 تا 30 ساعت نیز دوام بیاورد.

فرم چک لیست دیزل ژنراتور نیز عمدتا برای دستگاه هایی که چه با سوخت دیزل و یا گاز کار می کنند تقریبا یکسان می باشد و این چرخه تعمیر و نگهداری عمدتا شامل یک بازرسی برنامه ریزی شده است. در این مقاله توضیح خواهیم داد که فرم چک لیست دیزل ژنراتور از چه مواردی تشکیل شده است.

 

نگهداری و مراقبت از دستگاه های دیزل ژنراتور و تعویض و رسیدگی به موقع فیلتر ها و روغن دستگاه از مهمترین عوامل جهت بالا بردن عمر دستگاه به شمار می آید. استفاده از روغن و فیلتر های مرغوب بسیار اهمیت داشته و زمانبندی تعویض روغن و تعویض فیلترها بسیار در کارکرد و راندمان دستگاه مهم است :

 

فرم چک لیست دیزل ژنراتور و سیستم های مورد بررسی

 

چرخه تعمیر و نگهداری در یک چک لیست دیزل ژنراتور عمدتا سیستم های حیاتی زیر را مورد بازرسی قرار می دهد:

فرم چک لیست روزانه دیزل ژنراتور

 

جدول چک لیست دیزل ژنراتور

 

 

چک لیست هفتگی دیزل ژنراتور

چک لیست دیزل ژنراتور به صورت ماهانه

چک لیست تعمیر سالیانه دیزل ژنراتور

جمع بندی

به طور کلی، یکی از مهمترین موارد در عملکرد دیزل ژنراتور، نصب صحیح و بررسی دقیق آن می باشد. از آنجایی که کنترل اتصالات و رعایت اقدامات ایمنی، نقش مهمی را در راه اندازی دیزل ژنراتور دارد، پس نصب و راه اندازی این دستگاه باید توسط یک شخص متخصص و با مهارت انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

علاوه بر نصب صحیح آن، برخورداری از یک برنامه نگهدارنده پیشگیرانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سرویس و تعمیر این دستگاه معمولا بر اساس زمان بندی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه برنامه ریزی می شود. در اینجاست که پای فرم چک لیست دیزل ژنراتور به میان آمده و یک بازرسی کلی شامل بررسی و کنترل سیستم های حیاتی دیزل ژنراتور ترتیب داده می شود. در واقع این چک لیست به منظور اینکه از طول عمر طولانی دستگاه اطمینان حاصل کنیم لازم می باشد.