تفاوت پمپ کف کش و شناور در چیست؟
تفاوت پمپ کف کش و شناور در چیست؟

تفاوت پمپ کف کش و شناور در چیست؟ این سوالی است که اکثر افراد می خواهند پاسخ آن را بدانند. برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا با این دو نوع پمپ آشنا شده و در نهایت تفاوت میان این دو را بدانید. از پمپ ها برای انتقال آب های زیرزمینی به بالا و مصرف روزانه آب شهری با سرعت بالا استفاده می شود. انواع مختلفی پمپ وجود دارد که ما شما را با این دو نوع پمپ و تفاوت پمپ کف کش و شناور آشنا می کنیم.

 

موراد مصرف پمپ کفکش

بالا کشیدن آب از چاه ها
جا به جایی آب بدون آلودگی یا لجن
شایان به ذکر است پمپ شناور از پمپ های کفکش که یک مدل از پمپ های سانتریفیوژ و یا گریز از مرکز هستند جدا می باشند میباشد و جهت انتقال آب از چاه مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع پمپ کفکش

  1. پمپ کف کش فلوتر دار
  1. این گونه از پمپ کفکش در هنگام پایین آمدن سطح آب ، آن را تشخیص داده و پمپ را به طور اتوماتیک خاموش می کند، این فلوتر با توجه به سطح سیال دستگاه را خاموش و روشن می کند چرا که اگر پمپ کفکش بیش از حد مقدار به شکل خشک کار کند، باعث نیم سوز شدن یا سوختن کامل آن می شود.
    پمپ کفکش آب خنک:
    پمپ کف کش آب خنک ، نوع خاصی از پمپ کف کش است که برای خنک کردن موتور خود از آب استفاده می کنند.
    پمپ کفکش روغن خنک:
    پمپ کف کش روغن خنک ، نوعی خاصی از پمپ  کف کش است که برای خنک کردن پمپ خود از روغن استفاده می کنند.
    پمپ کفکش آب از بغل:
    بیشتر پمپ کف کش که در بازار موجود است از نوع پمپ کف کش آب از بغل است. این مدل از گروه  پمپ ها ، آب را از کف دریافت کرده و از بغل خالی می کنند ، دهانه خروجی این مدل کف کش در کنار آن تعبیه شده است و پمپ فضای بیشتری را می گیرد.
    پمپ کفکش آب از بالا:
  2. در این مدل لوله خروجی آن ها از بالای پمپ عبور می کند که پس از مکش آب از کف، آن را از  دهانه بالای پمپ تخلیه می کنند که این ویژگی دو مزیت برتر دارد که عبارتند از: اشغال فضای کمتر و کمک به خنکاری بهتر پمپ میشود.
 

 

موارد استفاده پمپ شناور

بیشتر در چاه عمیق
صنایع کشاورزی و دامی
در صنایع باغبانی
صنایع نفت و گاز

 

انواع پمپ شناور:

پمپ شناور چاه عمیق : این نوع  پمپ ها دارای ساختار دو لایه هستند که به عنوان پمپ های شناور شناخته می شوند.

پمپ های شناور فاضلاب و تخلیه : این نوع پمپ ها به عنوان پمپ لجن کش هم در بازار شناخته می شوند.

پمپ های شناور تخلیه :به این پمپ ها پمپ کف کش هم گفته می شود.

 

پمپ کف کش و کاربرد آن

از پمپ کف کش برای انتقال آب تمیز و همچنین آب آلوده که ذرات ریزی دارد استفاده می شود. در بخش ورودی این نوع پمپ معمولا صافی قرار دارد تا از ورود آشغال های بزرگ جلوگیری کند. برای استفاده در ارتفاعات بالا یک پمپ کف کش ممکن است چندین پروانه داشته باشد. این نوع پمپ ها در آب متغرق می شوند. پمپ های کف کش کاربرد گسترده ای دارند که از جمله می توان برای انتقال آب صاف از آن استفاده کرد.

سایر استفاده هایی که از کف کش می شود در باغبانی، کشاورزی، جمع آوری آب باران، آبرسانی به واحدهای مسکونی و تخلیه آب استخرهای شنا است. همچنین از دیگر موارد مصرف این نوع پمپ می توان به کشیدن آب از درون چاه اشاره کرد. پمپ های کفکش ظرفیت بالایی دارند و پرکاربرد هستند. همچنین هزینه نگهداری از آن ها پایین است اگر این چاه ها را ردر جاهای خشک نصب کنیم موتور آن ها می سوزد زیرا به صورت مستغرق عمل می کنند.

پمپ شناور و کاربرد آن

پمپ های شناور نوع دیگری از پمپ ها هستند که عملکرد مشابهی با پمپ های کف کش دارند. کاربد اصلی پمپ شناور برای استفاده از آب چاه و پمپاژ آن است. این نوع پمپاژ مستغرق بوده به دلیل داشتن پروانه های زیاد فشار بسیار زیادی تولید می کند. از جمله کاربردهای پمپ شناور می توان به صنایع کشاورزی، صنایع نفت و گاز، چاه های عمیق و در صنایع باغبانی اشاره کرد.

 

 

 

 

تفاوت پمپ کف کش و شناور

با توجه به آن چه پیش از این گفتیم پمپ های کف کش و شناور بسیار شبیه به هم هستند. اما این دو نوع پمپ تفاوت هایی هم دارند که لازم است قبل از خرید نسبت به آن ها آگاهی داشت باشید از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1: تفاوت پمپ کف کش و شناور در ورودی و خروجی

ورودی سیال در پمپ های شناور در میانه بدنه واقع است اما در پمپ های کف کش این ورودی در انتهای بدنه واقع شده است. همچنین خروجی در پمپ شناور در بالای آن و در پمپ کفکش در کنار پمپ است.

2:تفاوت پمپ کف کش و شناور در جنس و ساختار بدنه

معمولا پمپ های شناور را از استیل و پمپ های کف کش را از چدن درست می کنند. پمپ های شناور را معمولا به صورت دو تکه و با قطر کمی درست می کنند این در حالی است که بدنه پمپ های کفکش معمولا به شکل یکپارچه بوده و قطر آن نیز نسبت بیشتر است.

3: تفاوت پمپ کف کش و شناور در تجهیزات آن ها

خازن در پمپ های شناور معمولا در خارج از پمپ و بر روی تابلو نصب می شود این در حالی است که در پمپ های کف کش خازن در داخل پوسته پمپ قرار داده می شود.

4: تعداد پروانه ها

یک تفاوت پمپ کف کش و شناور در تعداد پروانه های آن ها است. پمپ های کف کش معمولا دارای دو یا یک پروانه هستند اما پمپ های شناور ممکن است چندین پروانه داشته باشند و به دلیل همین پروانه های بیشتر برای چاه های عمیق می توانند گزینه مناسب تری باشند. جالب است پمپ های کفکش در بازار نهایتا 170 متر دارند اما پمپ های شناور می توانند فشار تا 500 متر را نیز دارند. تفاوت دیگر این پمپ ها جنس پروانه ها است. در پمپ های کفکش معمولا پره ها را از کابالیت یا چدن می سازند این در حالی است که در پمپ های شناور معمولا پره ها از پلیمر ساخته می شوند.

5: تعمیر و عیب یابی

تفاوت پمپ کف کش و شناور در عیب یابی و تعمیر آن ها نیز قابل توجه است. عیب یابی پمپ شناور بسیار آسان تر است و چون موتور آن به پمپ متصل نیست تعمیر آن راحت تر است، در نتیجه عیب یابی و تعمیر پمپ شناور بسیار آسان تر است. از دیگر تفاوت ها مربوط به عملیات پمپاژ است که در پمپ شناور در بخش میانی و در کف کش در پایین پمپ اتفاق می افتد.

6: ابعاد پمپ ها

تفاوت دیگر پمپ شناور و کف کش در ابعاد این دو نوع پمپ است. پمپ شناور ارتفاع بیشتری دارد اما پمپ کف کش کوتاه تر است.