کانوپی چیست؟
کانوپی چیست؟

کانوپی یکی از وسایلی است که در صنعت کاربرد گسترده ای دارد. در لغت کانوپی را به عنوان سایبان می شناسند. کانوپی معمولا یک محفظه فلزی است که در قسمت دیزل ژنراتور کاربرد دارد و آن را می پوشاند.

کانوپی برای مجموعه های مختلف با اصول خاصی طراحی می شود زیرا اگر استاندارد نباشد، میزان دبی ورودی و خروجی تنظیم نباشد موجب آسیب رساندن به موتور ژنراتور می شود. کانوپی هم موجب کاهش آلودگی صوتی می شود و هم از مجموعه در برابر سایر عوامل خارجی محافظت به عمل می آورد.

یکی از مشکلات دیزل ژنراتور ها داشتن آلودگی بسیار زیاد در حین انجام کار است. که موجب می شود ساکنان اطراف آزرده خاطر شده و اثرات نامطلوب بسیاری برای آن ها دارد. همچنین آلودگی صوتی ناشی از دیزل ها سبب کاهش شنوایی و ایجاد مشکلات شنوایی، ماراحتی اعصاب، افزایش ضربان قلب و مشکلات بسیار زیاد دیگری دانست.

 

 

اقدامات بهداشتی کاهش آلودگی صوتی

اقدامات بهداشتی برای کاهش اثرات نامطلوب آلودگی صوتی موجب شد تا آن ها دسته بندی برای منابع آلودگی ایجاد کنند در این دسته بندی که به شرح زیر است دیزل ژنراتور در چهارمین دسته قرار می گیرد.

  1. 1. محدوده ایمن: در این محدود جهت رعایت ایمنی صدا باید از 70 دسی بل کم تر باشد.
  2. 2. محدوده بهداشتی: در این محدوده صدا بین 70 تا 80 دسی بل قرار می گیرد.
  3. 3. محدوده هشدار: در این محدوده صدا بین 85 تا 90 دسی بل واقع است.
  4. 4. محدوده خطر: در این محدوده میزان صدا بیشتر از 90 دسی بل بوده و تمام موسسات بین المللی آن را محدوده ای پرخطر می دانند.

با توجه به این که دیزل ژنراتور در گروه چر خطر است تنها راه برای در امان ماندن از آلودگی صوتی ناشی از آن نصب کانوپی است تا از آسیب های وارده به اطرافیان و پرسنل جلوگیری به عمل آید.

عملکرد کانوپی به چه صورت است؟

همان طور که پیش از این گفتیم استفاده از کانوپی می تواند از ایجاد آلودگی های صوتی در دیزل ژنراتور جلوگیری نماید. عملکر کانوپی به گونه ای است که سبب شکستن حجم صدا می شود و در نتیجه میزان صدا را کاهش می دهد. به علاوه دیگر عملکرد کاناپی حفاظت از دستگاه ژنراتور است. دستگاه های ژنراتور جزو دستگاه های پیستونی و صنعتی هستند که در حین صدای بسیار زیادی تولید می کنند.

در مراکز درمانی، مسکونی و ... از این دستگاه ها استفاده بسیار زیادی می شود بنابراین نمی توان به خاطر آلودگی صوتی که دارند آن ها را کنار گذاشت. پس بهترین راه مهار کردن صدای ناشی از کارکردن ژنراتور به وسیله کاناپی است. کاناپی ویژگی های دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. 1. استفاده از خفه کن برای کم کردن صدای ژنراتور.
  2. 2. داشتن انواع آب گرمکن که در ماطق سرد بسیار پر کاربرد است.
  3. 3. مخزن گازوئیل در کاناپی متناسب با مصرف و توان موتور ساخته می شود.

قفل کاناپی دیزل ژنراتور

برای جلوگیری از دسترسی به دیزل ژنراتور از قفل کانوپی استفاده می شود. با استفاده از این قفل ها امکان دسترسی به دیزل توسط افراد غریبه غیر ممکن می شود. لازم است در محیط های پررفت و آمد حتما درب کانوپی قفل شود تا دسترسی به آن وجود نداشته باشد.

مزایای استفاده از کانوپی ژنراتور

کانوپی تاثیر زیادی در کاهش آلودگی صوتی دارد و این امکان را فراهم می کند تا فرایند کار ژنراتورها با تولید صدای کمتری انجام شود. سیستم شنوایی ما انسان ها تنها می تواند محدوده صوتی به میزان 85 دسی بل را تحمل کند. فرا رفتن صوت از این محدوده می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به اعصاب شنوایی ما وارد کند. ژنراتورها با ایجاد صدایی در محدوده 90 دسی بل، یک خطر جدی برای سیستم شنوایی ما هستند. تولید کانوپی ژنراتور این مشکل را به خوبی حل کرده است. با استفاده از کانوپی ژنراتور می توان شدت صوت را تا حد زیادی کاهش داد. از دیگر مزایای استفاده از کانوپی ژنراتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
باز و بسته کردن راحت کانوپی
رنگ بندی سطح خارجی کانوپی باعث افزایش دوام و طول عمر دستگاه می شود. همچنین افرادی که در مجاورت این دستگاه ها مشغول به سم پاشی هستند نیز کم ترین آسیب را خواهند دید.
نگهداری و حفاظت از کانوپی در برابر عوامل بیرونی همچون سرقت و گرد و غبار بسیار آسان است.
بدنه کانوپی از جنس گالوانیزه درجه یک است. بنابراین شما با یک بار خرید کانوپی می توانید صرفه جویی زیادی در هزینه های خود داشته باشید.
کانوپی مجهز به یک کلید اضطراری در قسمت بیرونی خود است.
برای نصب کانوپی نیاز به قرار دادن آن در موتورخانه نیست.
با وجود کانوپی به راحتی می توان به مخزن سوخت و باتری دسترسی داشت.
حمل و جابجایی آسان ژنراتور. در صورتی که ژنراتور را درون کانوپی قرار داده باشید می توانید برای حمل آن از قلاب فولادی که روی بدنه کانوپی تعبیه شده کمک بگیرید.
روی بدنه کانوپی یک شستی قطع کن قرار دارد که می توان در مواقع لازم از طریق آن ژنراتور را خاموش و از مدار خارج کرد.

نکات مهم در خرید کانوپی ژنراتور

از آن جایی کانوپی نقش مهمی در سلامت اعصاب نیروهای انسانی و همچنین راندمان کاری مجموعه های صنعتی دارد، مراکز مختلفی اقدام به تولید و عرضه این دستگاه به بازار داخلی می کنند. از همین رو تنوع محصول بسیار زیاد است. این دستگاه ها دارای مشخصات فنی خاصی هستند که در هنگام خرید می بایست تمامی آن ها را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال کلیدهای خاموشی در قسمت بیرونی کانوپی تعبیه شده که از سلامت و نحوه کار آن ها باید اطمینان حاصل کرد. ابعاد و وزن کانوپی از عوامل مهم دیگری هستند که می بایست بر اساس ویژگی های ژنراتور و محل نصب آن تعیین شوند. در پایان حتما از اعتبار برند تولیدکننده اطمینان حاصل کنید.

 

یکی از تجهیزاتی که در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، ژنراتور است. ژنراتورها با ظرفیت و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شوند و هریک از قدرت خاصی برخوردار هستند. این دستگاه ها مجهز به قطعات مختلفی هستند که یکی از آن ها کانوپی سایلنسر دیزل ژنراتور است. کانوپی سایلنسر یک محفظه درون ژنراتور است که باعث می شود تا این دستگاه در حین کار کردن، آلودگی صوتی ایجاد نکند. این قطعه با کم کردن صدای ژنراتور از دیزل در مقابل عوامل بیرونی محافظت می کند. در این مطلب قصد داریم بیشتر با کانوپی سایلنسر و ویژگی های آن آشنا شویم.

کانوپی ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد؟

کانوپی (Canopy) به شکل یک محفظه یا اتاقک طراحی می شود که نقش یک نوع عایق صدا را برای ژنراتور ایفا می کند. صنایع بسیار زیادی وجود دارند که از ژنراتور برای دسترسی به برق مصرفی خود استفاده می کنند. این صنایع شامل کارخانجات صنعتی همچون صنایع ریخته گری، جوشکاری، فلزکاری و... هستند که روزانه در معرض انواع آلاینده های صوتی قرار دارند. حال تصور کنید آلودگی صوتی ایجاد شده توسط ژنراتور نیز بر این حجم از صدا افزوده شود. قطعا شرایط کار برای نیروهای انسانی سخت تر خواهد شد. 
همچنین بیمارستان ها و مراکز درمانی یکی دیگر از متقاضیان خرید ژنراتور هستند. این مراکز در مواقع اضطراری که برق شهری قطع می شود برای ادامه جراحی یا انجام امور درمانی، نیاز مبرمی به دستگاه ژنراتور دارند. اما آلودگی صوتی ایجاد شده توسط ژنراتور می تواند عامل برهم زننده آرامش بیماران شود. در چنین شرایطی ضرورت استفاده از کانوپی ژنراتور کاملا حس می شود. 
کانوپی، آلودگی صوتی ایجاد شده توسط ژنراتور را محدود کرده و از خروج آن به بیرون جلوگیری می کند. جالب است بدانید که در محدوده های صوتی تعیین شده توسط کارشناسان، ما با چهار نوع محدوده ایمن، بهداشتی، هشدار و خطر روبرو هستیم و ژنراتورها از نظر تولید صدا در محدوده خطر قرار می گیرند. ( یعنی تولید صدا بیش از 90 دسی بل) و این تراز صوتی برای هر مکانی می تواند مخاطراتی ایجاد کند. پس با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گرفت کانوپی ژنراتور تا چه حد می تواند در صنایع موثر و کاربردی باشد.

یکی از معضلاتی که در کارگاه ها و مراکز صنعتی موجب ناراحتی پرسنل و نیروهای کار می شود، آلودگی های صوتی در محیط است. افراد می بایست روزانه ساعات مشخصی را در این محیط مشغول به کار باشند و وجود آلودگی صوتی می تواند باعث آزار و اذیت شود. علاوه بر این آلودگی صوتی ژنراتور در محیط های عمومی نیز موجب مزاحمت برای مردم می شود. از این رو تولیدکنندگان قطعات خاصی را تولید کرده اند که توسط آن ها می توان تا حدودی این آلودگی صوتی را کاهش داد. 

کانوپی سایلنسر همان قطعه ای است که به طور خاص برای استفاده در دیزل ژنراتور تولید می شود. کانوپی انواع مختلفی دارد و برای هر ژنراتور می بایست کانوپی مناسب آن را انتخاب و خریداری کرد. کانوپی سایلنسر در سطوح کیفی متفاوتی به بازار عرضه می شود. بنابراین برای تهیه هریک از آن ها هزینه متفاوتی را باید پرداخت کرد. کیفیت کانوپی بسته به عوامل مختلفی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
شکل ظاهری عایق که می تواند در انواع شانه تخم مرغی، ساده، مثلثی و...باشد
ضخامت عایق
رنگ بندی کانوپی
جنس عایق که می تواند نسوز باشد و یا نباشد
برند تولیدکننده و...
این فاکتورها از مهم ترین مواردی هستند که در هنگام سفارش کانوپی می بایست به آن ها دقت داشته باشید و براساس نیاز و کاربری خود بهترین نوع آن را خریداری کنید.

اهمیت نصب کانوپی سایلنسر در دیزل ژنراتور

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که اهمیت استفاده و نصب کانوپی سایلنسر در دیزل ژنراتور چیست و چه نیازی به استفاده از آن است؟ ژنراتور دستگاهی است که علاوه بر کارگاه های صنعتی به طور خاص در محیط های عمومی همچون بیمارستان ها و مراکز درمانی، فرودگاه ها، فروشگاه ها، محل های تفریحی، هتل ها و... نصب می شود. بنابراین می توان گفت کاربردهای زیادی برای این دستگاه وجود دارد. صدای دیزل ژنراتور در چنین محیط هایی می تواند بسیار آزاردهنده بوده و مزاحم فعالیت یا استراحت افراد شود. بنابراین در چنین شرایطی ضرورت استفاده از کانوپی سایلنسر جهت کاهش آلودگی صوتی مشخص می شود. 
کانوپی سایلنسر یا کانوپی سایلنت علاوه بر کاهش صدا، نقش یک نوع عایق محافظ را دارد که از دیزل ژنراتور در برابر عواملی همچون گردوغبار، برف، باران و... محافظت می کند. بنابراین در پروژه های عمرانی و راه سازی که ژنراتور در معرض این عوامل قرار می گیرد، استفاده از کانوپی سایلنسر ضرورت پیدا می کند. با توجه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت در هر محلی که مجهز به ژنراتور است، استفاده از کانوپی سایلنسر اهمیت زیادی پیدا می کند. بنابراین افراد می بایست بسته به نوع ژنراتور و شرایط محیطی که در آن نصب می شود، بهترین نوع کانوپی را انتخاب و خریداری کنند.

مزایای کانوپی سایلنسر

قطعا تجهیزات و قطعات مختلف صنعتی که توسط شرکت های داخلی در اختیار صنایع مختلف قرار می گیرند، با هدف خاصی تولید می شوند. هریک از این قطعات مزایا و ویژگی هایی دارند که باعث آسان تر شدن فعالیت در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی می شوند. بنابراین نمی توان از اهمیت استفاده از آن ها چشم پوشی کرد. کانوپی سایلنسر دیزل ژنراتور هم یکی از همین قطعات ارزشمند و کاربردی است که مزایای زیادی برای صنایع مختلف به همراه دارد. مهم ترین مزیت این محفظه همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، کاهش آلودگی صوتی است. اما از دیگر مزایای کانوپی سایلنسر عبارتند از:
طراحی این محفظه ها بسیار تخصصی و حرفه ای انجام می شود
در ساخت این قطعات تمامی پارامترهای لازم رعایت شده است. به عنوان مثال تنظیم صدای موتور دیزل، نوع سایلنسر و میزان قدرت و توان آن برای کاهش صدا، دبی هوای خروجی از قسمت جلویی موتور و همچنین دبی هوای مصرفی موتور
این قطعات در بالاترین سطوح کیفی ممکن تولید می شوند. در ساخت آن ها از بهترین و درجه یک ترین متریال استفاده می شود که از آن جمله می توان به قفل و لولاهای ضدزنگ، ورق های آهنی درجه یک، بهترین عایق صوتی، رنگ پودری الکترو استاتیک، چسب با بالاترین استاندارد، نوار با استانداردهای اروپایی و... اشاره کرد.
کانوپی سایلنسر به شما این امکان را می دهد تا در صورت نیاز به تعمیر به دیزل ژنراتور دسترسی کامل و همه جانبه ای داشته باشید
کانوپی سایلنسر در صورتی که از نمایندگی های معتبر تهیه شود، زمان کمی را برای تحویل و نصب نیاز دارد و به سرعت مراحل جایگذاری آن انجام می شود
مشتریان می توانند نوع کانوپی سایلنسر را مطابق با شرایط محیط و نیازی که دارند سفارشی سازی کرده و در رنگ های دلخواه تهیه کنند.

ویژگی های کانوپی سایلنسر

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، کانوپی سایلنسر انواع گوناگونی داشته و هرکدام از آن ها قابلیت های مخصوص به خود را دارند. اما یک خریدار، برای اینکه بتواند انتخابی اصولی داشته باشد، می بایست با ویژگی های این قطعات به خوبی آشنایی داشته باشد. در ادامه ویژگی های کانوپی سایلنسر را مورد بررسی قرار می دهیم.
در تمامی قسمت ها و بدنه کانوپی سایلنسر از درجه یک ترین رنگ الکترواستاتیک که به شکل پودری است استفاده می کنند.
در این قطعات، از عایق های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها عایق شانه تخم مرغی است. این عایق ضریب جذب بالایی داشته و سطح بیشتری را پوشش می دهد. از همین رو در دسته عایق های صوتی و حرارتی نسوز قرار می گیرد
کانوپی های سایلنسر درجه یک و مرغوب اصولا ماژولار هستند. این یعنی در زمان نیاز به تعمیر ژنراتور، می توان کانوپی نصب شده در دیزل را به آسانی باز و بسته کرد.
این قطعات به کمک یک نوار که دور درب را پوشش می دهد، از ورود گردوخاک یا خروج صدا جلوگیری می کنند
برای سرویس دهی بهتر به موتور ژنراتور در دو سمت کانوپی دیزل درب های بزرگ و مناسبی قرار می دهند که دسترسی به ژنراتور را راحت می کند
برای افزایش سیل بندی و کاهش لرزش دستگاه در حین کار، بین شاسی و بدنه کانوپی از یک درزگیر لاستیکی استفاده می شود
کانوپی های سایلنسر در توان های مختلف می توانند صدای دیزل ژنراتور را تا سطح 70 دسی بل کاهش دهند
یکی از قابلیت های کانوپی سایلنسر مجهز بودن به خفه کن اگزوز دوجداره است که وظیفه کاهش آلودگی صوتی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

کاربردهای کانوپی ژنراتور

کانوپی با یک هدف مهم ساخته می شود و آن هم جلوگیری از انتقال آلودگی صوتی ژنراتور به محیط اطراف است. اما این تنها یکی از کاربردهای کانوپی است که به آن اشاره کردیم. در ادامه با دیگر موارد مصرف کانوپی ژنراتور آشنا می شویم.
کانوپی می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث دوام و افزایش طول عمر دستگاه ها، ماشین آلات و قطعات صنعتی شود.
نگهداری ژنراتور درون کانوپی باعث می شود تا این وسیله در برابر فرسایش و خرابی به خوبی محافظت شود. در واقع کانوپی نقش یک نوع محافظ را برای ژنراتور ایفا می کند.
کانوپی در شرایط محیطی نامطلوب و سخت می تواند از ژنراتور در برابر رطوبت و دیگر عوامل آسیب زا به خوبی محافظت کند. همچنین این دستگاه باعث می شود تا ژنراتور در حین کار خیلی گرم نشود و بازدهی بالایی داشته باشد.
کانوپی می تواند آی پی (IP) ژنراتور را ارتقا دهد. این کار باعث می شود تا ژنراتور در برابر مواردی مانند باران و برف مقاومت خوبی داشته باشد و دچار آسیب نشود.
کانوپی کاربرد زیادی در محیط های پر تردد دارد. اصولا در این مکان ها به دلیل رفت و آمد زیاد، امکان آسیب دیدگی و خرابی ژنراتور وجود دارد. اما کانوپی با محافظت از ژنراتور در برابر چنین مواردی سلامت آن را تضمین می کند.
کانوپی همچنین از ژنراتور در برابر عواملی مانند گردوغبار نیز محافظت می کند.

 

نکات مهم در ساخت کانوپی سایلنسر

برای اینکه کانوپی سایلنسر بتواند وظایف خود را به درستی انجام داده و عملکرد قابل قبولی داشته باشد، لازم است تا در مراحل ساخت آن نکاتی را در نظر داشت. در ادامه به این نکات در طراحی کانوپی اشاره می کنیم.
نحوه ساخت کانوپی
مهم ترین نکته در طراحی و ساخت کانوپی این است که این قطعه بتواند هوای لازم برای موتور را به راحتی وارد و خارج کند. البته کانوپی این کار را می بایست به گونه ای انجام دهد که در حین کار، صدایی از موتور به بیرون منتقل نشود. بنابراین لازم است تولیدکنندگان در ساخت این قطعه مجراهای ورودی و خروجی هوا را به شکل شیاردار طراحی کنند.


میزان ضخامت ورق های استفاده شده در بدنه کانوپی

کانوپی به عنوان یک محفظه صداگیر شناخته می شود. بنابراین در ساخت آن می بایست از ورق هایی با ضخامت مناسب استفاده کرد. در صورتی که ورق به کار رفته از ضخامت کمی برخوردار باشد، امکان تولید نویز اضافی در حین کار افزایش می یابد.
درزگیری
کانوپی سایلنسر از مجموعه ای قطعات تشکیل شده که این قطعات به کمک پیچ و مهره به هم وصل شده اند. به همین علت نحوه انجام آب بندی کردن قسمت های مختلف آن اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. یکی از کارهایی که طراحان در این خصوص انجام می دهند استفاده از درزگیرهای لاستیکی در بین قطعات و بخصوص درب هاست.