گازهای آلاینده خروجی از موتور دیزل
گازهای آلاینده خروجی از موتور دیزل

گازهای آلاینده دیزل یکی از عواملی هستند که در حین کار اگر از مقدار بیشتری فراتر روند سبب آسیب بسیار زیاد به محیط و اطرافیان می شوند و لازم است کنترل شوند. هنگامی که دیزل شروع به کار کردن می کند دودهای سیاه و سفیدی از آن خارج می شود.

بیشتر افراد دوست دارند بدانند این دودها از چه گازهایی تشکیل شده اند. لازم است گازهای خروجی از دیزل ژنراتور در محدوده استانداردی باشند زیرا در غیر این صورت موجب ضرر و زیان های بسیار زیادی به محیط اطراف و پرسنل و همچنین ساکنان می شوند.

دیزل ها معمولا برای سوخت خود از سوخت هایی مانند بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و گاز گاز مایع استفاده می کنند. هنگام سوختن این مواد در داخل سیلندر دود ناشی از آن از اگزوز خارج شده و معمولا بوی ناخوشایندی دارد. در سر تا سر جهان به خصوص در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا استانداردهایی وجود دارد که گازهای خروجی لازم است از آن استاندارد ها فراتر نروند.

نحوه تولید گازهای آلاینده دیزل

گازهای آلاینده دیزل در نتیجه سوخت مواد درون سیلندر به وجود می آیند اگر سوخت به درستی انجام شود این گازها به مقدار بسیار کمی تنزل می یابند. این در حالی است که سوختن ناقص می تواند سبب افزایش این گازها و عدم رعایت ایمنی شود.

در صورتی که دستگاه به خوبی تنظیم نشده باشد و یا سیستم سوخت رسانی مشکل داشته باشد سوخت ناقص انجام می شود و گازهای آلاینده دیزل افزایش می یابند.

انواع گازهای آلاینده دیزل

انواع گازهای آلاینده دیزل وجود دارند که در ادامه خدمت شما معرفی می کنیم.

۱: گاز NOX

اکسیدهای نیتروژن از ترکیب اکسیژن و نیتروژن در دمای بالا به وجود تولید می گردند. اکسیدهای نیتروژن با هیدروکربن ها واکنش می دهند و سبب ایجاد ذرات معلق در اتمسفر می شوند.

۲: گاز co

گاز کربن دی اکسید یکی دیگر از گازهایی است که در اثر سوخت ناقص و هنگامی که اکسیژن کم است ایجاد می شود. این گاز بسیار خطرناک و سمی است که می تواند زندگی انسان ها و جانوران را به خطر بیندازد.

۳:گاز Hc

گروه دیگر گازهای آلاینده دیزل هیدروکربن های نسوخته هستند. این هیدروکربن ها سوخت هایی هستند که در فرایند سوختن مداخله نکرده اند و علت آن کم بودن تراکم یا پاشش غلط انژکتورها است. هیدروکربن های نسوخته موجب دود سیاه و بوی بسیار نامطبوع از خروجی اگزوز دستگاه می شوند.

۴:ذرات ‌PM

این ذرات بسیار ریز بوده و در محیط پخش می شوند. عوامل به وجود آمدن این ذرات سوخت مواد خارجی مانند خاکستر و فلزات حل نشده ناشی از سایش است. این مواد بعد از سوختن به شکل دوده از موتور خارج می گردند. این ذرات برای حیات جانوران بسیار مضر بوده و سبب ایجاد مشکلات تنفسی در انسان می شوند.

۵:گازهای Sox

اکسیدهای سولفور یا گوگرد به دلیل وجود گوگرد در محفظه احتراق به وجود می آیند. اکسیدهای گوگرد موجب می شوند قطعات موتور دچار خوردگی شده و در نهایت باعث ایجاد مشکلات بسیاری می شوند که شایع ترین آن ها باران اسیدی است.

کاهش گازهای آلاینده دیزل بزرگترین دغدغه

امروزه بزرگترین دغدغه کاهش گازهای آلاینده ناشی از سوخت ها است. این گازها سبب آسیب بسیار زیاد به سلامتی محیط زیست و زندگی انسان ها می شوند و می توانند چرخه حیات کره زمین را مختل کنند.

حذف این گازها عملا امکان پذیر نیست زیرا در هر صورت در اثر فعالیت های صنعتی تولید می شوند اما هر کشوری موظف است قوانینی را برای صنایع مختلف تعیین کرده و با نظارت دقیق بر کاهش این گازها پافشاری کند. برای مثال در اروپا از صاحبان کسب و کار درخواست می شود میزان گازهای تولید شده در اثر صنایع را گزارش دهند.

راهکارهای کاهش گازهای آلاینده خروجی از موتور دیزل

برخی از مهم ترین راهکارهایی که برای کاهش گازهای خروجی از موتور دیزل در نظر میگیرند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. 1. از سوخت های استانداردی استفاده شود که گوگرد آن ها کم است.
  2. 2. استفاده از روغن هایی در موتور که کمترین خاکستر را دارند.
  3. 3. استفاده از فیلتر کننده PM در دیزل ها
  4. 4. استفاده از کاتالیزورهایی که وظیفه اصلی آن ها تبدیل کردن گازهای سمی به غیر سمی است.
  5. 5. اگر بتوانیم شکل هندسی اتاقک مربوط به احتراق را تغییر دهیم که در نهایت با سوخت کامل منجر به حذف گازهای co و Hc می شود.
  6. 6. استفاده از پمپ های و انژکتور هایی که با تکنولوژی روز ساخته شده اند که منجر به از بین رفتن کامل گازهای آلاینده دیزل می شوند.
  7. 7. استفاده از کنترل کننده های الکتریکی و مدیریت کردن موتورها

سخن آخر

در اثر فعالیت های موتور دیزل گازهای آلاینده ای تولید می شود که سبب آسیب های بسیار زیادی به انسان و محیط زیست می شوند. لازم است تمامی افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند فعالیت های خود را بر مبنایی قرار دهند تا گازهای آلاینده را به حداقل برسانند.