افتر کولر و افزایش توان دیزل ژنراتور
افتر کولر و افزایش توان دیزل ژنراتور

مسلما نام دیزل ژنراتور را همگی شنیده اید و احتمالا تعداد زیادی از خوانندگان این مقاله حتی با این نوع از موتورها کار هم کرده اند؛ اما شاید نام افتر کولر کمتر به گوش تان خورده باشد.

اگر میخواهید درباره افتر کولر، تاثیرات افتر کولر بر روی دیزل ژنراتور و این مسئله که توان هر دیزل ژنراتوری بر چه اساسی تخمین زده شده و تعیین می شود بیشتر بدانید، با خواندن ادامه مقاله به پاسخ تمام این سوالات خواهید رسید.

افتر کولر چیست؟

افتر کولر در واقع یکی از قطعاتی است که به منظور افزایش بهره وری و همچنین کارکرد موتور بر روی آن نصب می شود. دیزل ژنراتور نیاز به ورود هوا به سیلندرها برای سوزاندن سوخت گازوئیل دارد.

هر قدر هوای بیشتری را در هر مرحله بتوان به سیلندرها وارد کرد، می توان میزان احتراق را بالاتر برد و در نتیجه هرقدر میزان احتراق بالاتر باشد، می توان گفت که توان خروجی موتور نیز بیشتر خواهد بود.

حال با چه روشی می توان هوای بیشتری را وارد سیلندرها کرد؟ بهترین راه برای این کار، خنک کردن و یا همان سرد کردن هوا است. هوای سرد شده حجم کمتری دارد و هر قدر حجم هوا کمتر باشد، میزان بیشتری از آن در سیلندر جای می گیرد.

بنابراین با استفاده از افتر کولر هوا را سرد کرده و سعی می کنند تا میزان بیشتری از هوا را به موتور وارد سازند.افتر کولر هم از لحاظ ساختاری مشابه رادیاتور است و هم آن که در موتور دیزل ژنراتور در کنار رادیاتور قرار گرفته است.

یکی دیگر از وظایف افتر کولر علاوه بر متراکم کردن و منقبض سازی هوای ورودی به سیلندر، خنک کردن هوای داغ شده پس از عبور از توربو شارژ است. وظیفه دوم افتر کولر که خنک کنندگی هوای عبوری است در واقع عملکردی مشابه رادیاتور است که در خودروها به کار می رود.

دیزل ژنراتور پرکینز و افتر کولر

در موتورهای دیزل ژنراتور پرکینز از افتر کولر به منظور بهبود گردش هوا و همچنین بهبود کیفیت احتراق سوخت استفاده می شود؛ اما موضوعی که بسیار مهم است آن است که استفاده از افتر کولر در موتورهای دیزل ژنراتور بستگی مستقیمی به توان دیزل ژنراتور دارد.

در صورتی که موتور دارای توان پایینی باشدف می توان از همان افتر کولر برای موارد و اهداف یاد شده استفاده کرد، در حالی که اگر توان موتور بسیار بالاتر باشد و برقی که تولید می کند در حجم بالا باشد، در عوض افتر کولر باید از آب به عنوان ماده خنک کننده استفاده کرد.

بالا بردن توان دیزل ژنراتور

معمولا پس از مدتی که از استفاده شدن و کار کردن موتور می گذرد، توان خروجی آن کاهش پیدا می کند و مشتریان و صاحبان آن ها به دنبال بالا بردن توان موتور دیزل ژنراتور می روند.

افزایش توان هر موتوری اعم از موتور خودرو، موترهای گازی و حتی موتورهای دیزل ژنراتور روش های خاص خودش را دارد؛ اما برای بالا بردن توان موتورهای دیزل ژنراتور می توان از روش های مخصوص به خودش استفاده کرد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

1-استفاده از افتر کولر

این روش برای بالا بردن توان موتور دیزل ژنراتور استفاده از افتر کولر است. افتر کولر معمولا هوای خروجی از توربو شارژ را خنک کرده و باعث م شود تا هوای خنک شده منقبض شده و حجم کمتری را اشغال کند.

2-تنظیم ارتفاع دیزل ژنراتور

یکی از مواردی که شاید افراد بسیاری نسبت به آن بی توجه باشند در خصوص ارتفاعی است که دیزل ژنراتور در آن نصب می شود. هر قدر میزان ارتفاع بالاتر رود، نسبت هوا به سوخت در موتور کمتر شده و همین کمتر شدن نسبت باعث می شود که میزان بهره وری موتور کاهش یافته و عملکرد آن نیز دچار افت کیفیت شود. بنابراین سعی کنید تا دیزل ژنراتور را در حداقل ارتفاع ممکن از سطح زمین قرار دهید تا دچار مشکلات مربوط به کاهش توان آن نشوید.

3-تنظیم درجه حرارت

هر قدر هوای اطراف دیزل ژنراتور گرمتر باشد، هوای وارد شده به دستگاه نیز گرم تر خواهد بود. این در حالی است که هوای گرم باعث کاهش عملکرد دستگاه می شود. سعی کنید مکانی که موتور دیزل ژنراتور قرار می گیرد به نحوی باشد که امکان جریان یا برودت هوا وجودت داشته باشد تا حداکثر هوای خنک در دسترس موتور و سیلندرها قرار بگیرد.

4-رطوبت هوای اطراف

رطوبت یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود تا قدرت و توان موتور دیزل ژنراتور افت پیدا کند. افزایش رطوبت معمولا در زمان بارندگی و ایجاد مه غلیظ صورت می گیرد که در چنین شرایطی با کاهش توان ژنراتور روبرو خواهید شد.

5-عوامل درونی

علاوه بر هوا و دمایی که در اطراف دیزل ژنراتور وجود دارند و بر روی کیفیت و توان آن تاثیر می گذارند، می توان به مواردی همچون کیفیت نامناسب گازوئیل مصرفی، روغن کاری نامناسب قطعات، بروز اشکال در انواع قطعات یدکی، بروز خرابی در سیستم های خنک کننده و...اشاره کرد که تشخیص هر کدام از این موارد را بایستی به یک تعمیرکار خبره و ماهر بسپارید.

سخن پایانی

به طور کلی چند عامل مهم بر روی میزان توان خروجی دیزل ژنراتور موثر است که عنوان شدند. برخی از این عوامل را می توان به واسطه کمی توجه درست کرد و برخی دیگر نیز نیاز به مهارت و تخصص دارند. به صورت کلی می توان گفت که افتر کولر یکی از موثرترین عوامل در افزایش میزان بهره وری و توان موتورهای دیزل ژنراتور است.