نمونه برداری و آزمایش روغن دیزل ژنراتور برق
نمونه برداری و آزمایش روغن دیزل ژنراتور برق

موتورهای دیزل ژنراتور یکی از انواع محصولات و وسایل صنعتی هستند که می توان گفت بدون وجود آن ها در مناطقی که امکان برق رسانی با کابل برق نیست، نمی توانستیم از نیروی الکتریسیته بهره مند شویم. دیزل ژنراتورهای برق کاربرد های مختلفی دارند و روغنی که همچون روغن موتور در آن ها وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی در نحوه عملکرد و کارایی آنها دارد.

پیش از اینکه ویژگی های روغن دیزل ژنراتور برق را با هم بررسی کنیم، ابتدا بهتر است به معرفی دیزل ژنراتورها و ویژگی های مربوط به آن بپردازیم و در نهایت اهمیت نمونه برداری و آزمایش روغن دیزل ژنراتور برق را برایتان شفاف تر سازیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور که به موتور برق هم معروف است در اصل وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را دارد تا بتواند در مواقع اضطراری به عنوان یک منبع تغذیه جایگزین عمل کرده و برق واحد های مورد نظر ما را تامین کند.

مهمترین بخش دیزل ژنراتور، موتور و ژنراتور آن است که موتور، وظیفه ایجاد حرکات چرخشی و ژنراتور وظیفه تبدیل حرکات چرخشی به انرژی الکتریکی یا همان برق را دارد. اما دلیل اینکه به آن دیزل ژنراتور می گویند، استفاده از سوخت دیزل که به نام گازوئیل نیز شناخته می شود، به عنوان ماده سوخت یا احتراق در آن است.

ساختار دیزل ژنراتور از بخش ها و قطعات دیگری همچون استاتور و روتور نیز تشکیل می شود که هر کدام نقش مهمی را در تولید برق توسط آن ایفا می کنند. در دیزل ژنراتور بخشی به نام سیستم روغن کاری نیز وجود دارد که از طریق آن می توان نمونه برداری روغن را انجام داد یا روغن دیزل ژنراتور را عوض کرد.

معمولا بهتر است روغت دیزل ژنراتور بعد از هر 150 تا 200 ساعت کار تعویض شود تا عملکرد دستگاه و قطعات آن در حالت بهینه باقی بماند.

دلایل اهمیت روغن دیزل ژنراتور برق

روغن دیزل ژنراتور برق، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. به همین دلیل است که می توان با بررسی این روغن، به مشکلات، نقص ها و خرابی های داخلی سیستم که هنوز بروز پیدا نکرده است پی برد.

به صورت کلی دوازده ماده مختلف می تواند در روغن دیزل ژنراتور برق وجود داشته باشد که هر کدام از آن ها معنی خاصی دارد.

  1. 1-آهن: خرابی میل لنگ، بوش، میل سوپاپ، تایپید. در صورتی که ذرات و براده های آهن در روغن موتور وجود داشته باشند، بهتر است نسبت به میزان کاری که از موتور دیزل ژنراتور خود انتظار دارید، تجدید نظر کنید زیرا وجود آهن نشان دهنده آن است که موتور شما بیشتر از حد توانش کار می کند و باید نسبت به باز کردن موتور و تعویض برخی از قطعات داخلی آن اقدام کنید.
  2. 2-سرب: پوسته یاتاقان ها، شاتون، میل لنگ
  3. 3-مس: پوسته یاتاقان های سر بزرگ، شاتون، میل لنگ و محور اصلی
  4. 4-قلع: لایه سطحی یاتاقان های متحرک
  5. 5-کروم: رینگ های پیستون و میل سوپاپ ها که با نام ساق سوپاپ نیز شناخته می شوند.
  6. 6-آلومینیوم: منحصرا پیستون ها
  7. 7-نیکل: لایه زیرین پوسته یاتاقان های متحرک
  8. 8-سیلیکون: شن و ماسه ها و گرد و غبار
  9. 9-مواد غیر قابل حل: این مواد که منحصرا در آب حل نمی شوند شامل دوده، ذرات ناشی از احتراق و همچنین روغن سوخته می شوند.
  10. 10-آب: در روغن موتور دیزل ژنراتور در صورت بررسی دقیق حتی می توان آب نیز پیدا کرد که به دلیل تبخیر آب موجود در افتر کولر، اینتر کولر و یا سیستم خنک کنندگی کلی است. گاهی اوقات هیچ کدام از قطعات سیستم خنک کننده مشکل ندارند، اما اورینگ های دور بوش ها هستند که دچار نشتی شده اند.
  11. 11-گازوئیل رقیق: وجود دیزل رقیق شده در روغن موتور به دلیل احتراق ناقص سوخت و در نتیجه وجود نقص در موتور است که می تواند بسیار نیز جدی باشد.
  12. 12-ضدیخ: ماده آخری که در روغن موتور امکان پیدا شدنش وجود دارد ضدیخ است. تشخیص ضدیخ با بررسی وجود یا عدم وجود ماده سدیم است. در واقع در صورت وجود سدیم یا همان ضد یخ در روغن موتور احتمال نشتی مایع خنک کاری که در سیستم های رادیاتور و...وجود دارد، است.

سخن پایانی

به طور کلی وجود دوازده ماده ای که در روغن موتور دیزل ژنراتور برق وجود دارد، هر کدام معنا و مفهوم مشخصی دارند که با توجه به آن می توان به عیب و مشکل اصلی موتور دیزل ژنراتور پی برد. فراموش نکنید که موتورهای دیزل ژنراتور برق معمولا در توان های مختلف و همچنین ابعاد گوناگونی وجود دارند که نمی توان این بررسی تخصصی روغن موتور را برای تمامی آن ها انجام داد؛ زیرا این نوع از بررسی و بازبینی دارای هزینه زیادی است که نمی توان برای موتورهای دیزل ژنراتور با توان پایین و موتورهای کوچک آن را انجام داد.