قسمت های مختلف سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور
قسمت های مختلف سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور

سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین بخش های موتور دستگاه دیزل ژنراتور است که برای افرادی که شغلشان در ارتباط با این دستگاه است اهمیت دارد. دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

یکی از بخش های تشکیل دهنده این دستگاه سیستم روغن کاری است که در موتور وظیفه اتصال پمپ روغن و مخزن متصل به موتور را به عهده دارد. در این مقاله شما را با نقش فیلتر در سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور و بخش های مختلف سیستم آشنا می کنیم.

بخش های تشکیل دهنده سیتم روغنکاری دیزل ژنراتور

سیستم روغنکاری دستگاه دیزل ژنراتور از بخش های مختلفی تشکیل شده است که مختصرا شما را با آن ها آشنا می کنیم.

1: کارتل

سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور دارای محفظه ای است که روغن دیزل را در آن نگهداری می کنند. در زیر دستگاه میل لنگ بسته شده است و در میان کارتل و میل لنگ یک واشر قرار دارد که جهت آب بندی کارتل به کار می رود.همچنین پیچ تخلیه روغن نیز در این قسمت قرار دارد.پیچ تخلیه روغن معمولا دارای خاصیت آهنربایی می باشد تا براده های فلزی که در اثر سایش قطعات موتور وارد سیستم روغن کاری شده است را جذب نماید.

جنس کارتل معمولا از جنس آلومینیوم و چدن بوده و گرمای روغن را به محیط نیز می دهد. در سری جدید موتورها جنس کارتل از کائوچو است که دارای مقاومت بالا و وزن کمی بوده و ظرفیت ان از 3 تا 250 لیتر تغیر است.

2: پمپ روغن

سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور دارای بخشی به نام پمپ روغن است که وظیفه اصلی آن مکیدن روغن از کارتل و ارسال آن به بخش های مختلف با فشار معین است. پمپ های روغن در سه نوع دنده ای، پیستونی و روتوری هستند.از نظر ساختاری پمپهای روغن در سه نوع پیستونی ، دنده ای و روتوری می باشند.نیروی مورد نیاز چرخش پمپ روغن توسط چرخ دنده میل لنگ تامین می گردد

3: سوپاپ فشار شکن

یکی دیگر از بخش های سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور سوپاپ فشار شکن است که که در صورت لزوم برای بازگرداندن روغن اضافه به کارتل مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا به طور معمول برای این که تمام بخش ها روغنکاری شوند معمولا دبی و فشار پمپ را از مقداری که لازم است بیشتر می کنند.در در صورت وجود  فشار روغن بالا داخل سیستم روغن کاری،میزان اضافی روغن،فنر داخل سوپاپ فشارشکن باز شده و میزان اضافی روغن به داخل کارتل باز می گردد.

4: لوله انتقال روغن

وظیفه اصلی لوله انتقال روغن که از جنس فلز هستند انتقال روغن تحت فشار از پمپ روغن به کانال اصلی است. لوله های انتقال روغن از نوع فشار قوی بوده و اتصالات آن ها توسط اورینگ و واشر آب بندی می شود.این لوله ها از نوع فشار قوی بوده و در محل اتصال به پمپ روغن و کانال روغن توسط واشر یا اورینگ کاملا آب بندی می شوند .

5: فیلترها روغنکاری و نقش آن در روغنکاری

یکی از بخش های مهم سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور فیلترهای روغن هستند که وظیفه آن ها تصفیه روغن در دستگاه است. فیلتر روغن به دو نوع فیلتر روغن اصلی و فیلتر روغن فرعی یا بای پس تقسیم می شوند که فیلتر فرعی در در قسمت خرجی پمپ روغن تعبیه شده و حدودا 5 تا 10 درصد از روغن خروجی از پمپ را تصفیه نموده و وارد کارتل می کند.

این در حالی است که فیلتر روغن اصلی در بخش خروجی پمپ قرار دارد و همه روغن خروجی را تصفیه و به سمت یاتاقان ها می فرستد. در حالت کلی معمولا از دو یا چند فیلتر در سیستم روغنکاری بسته به قدرت و دور دستگاه استفاده می شود. مواد خارجی و آلوده روغن هنگام عبور از میان هر دو نوع صافی ، توسط منافذ ریز آنها گرفته میشود . تعداد فیلتر روغن دستگاههای دیزل ژنراتور بر اساس قدرت و دور دستگاه دیزل ژنراتور متفاوت است (یک یا دو و یا بیشتر میباشد).

بخش های مختلف فیلتر

فیلترها دارای سوپاپ اطمینان هستند و در صورتی که کاغذ فیلتراسیون مسدود گردد باز شده و راه روغن را باز کنند و در نهایت این پروسه سبب می شود موتور بدون روغن کار کند.

همچنین درون فیلتر صافی های سطحی و عمیقی وجود دارد که صافی های سطحی معمولا از جنس کاغذ چین دار آکاردئونی و صافی های عمیق که معمولا ضریب فیلتراسیون آن ها بالا است معمولا از جنس مواد جاذبی مانند پنبه و ... هستند. این صافی ها مواد آلوده روغن را در هنگام عبور می گیرند و در نتیجه روغن تصفیه شده وارد دستگاه می شود.

6: جت خنک کاری پیستون

بسته به تعداد سیلندرهای موتور که بر روی کانال اصلی تعبیه شده اند از جت ها استفاده می شود. وظیفه جت ها پاشاندن روغن به زیر پیستون ها است که سبب کاهش حرارت پیستون شده و از ذوب و فرسایش و آسیب رساندن به آن جلوگیری می کنند. همچنین جت ها مقداری روغن به دیواره سیلندر پخش می کنند که سبب روغنکاری بهتر دستگاه می شود.

7: کولر روغن

در دیزل های بالا یکی از اجزای سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور کولر روغن است که برای کاهش حرارت و خنک کردن روغن مورد استفاده قرار می گیرد. این کولرها معمولا توسط آب و یا هوا کار خود را انجام می دهند.

8: سنسور و درجه فشار

سنسور و درجه فشار یکی دیگر از سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور هستند که برای اطمینان حاصل کردن از فشار روغن و به حداقل رساندن خطرات آن به کار می روند. برای بازدید فشار از آمپرهای فشارسنج استفاده می شود. این فشار سنج ها در دو نوع فشاری و الکتریکی در بازار وجود دارند و بر اساس فشار داخلی سیستم روغنکاری عمل می کنند.برای اطمینان از فشار روغن در داخل دیزل ژنراتور و جلو گیری از خطرات آن ، بازدید فشار روغن الزامنی است که آمپرهای فشار سنج که در دونوع الکتریکی و فشاری وجود دارند این وظیفه را بعهده دارند .این آمپرمترهای روغن بر اساس فشار داخلی کانال روغنکاری کار می کنند .