عمر مفید دیزل ژنراتورها و شرایط نگهداری از آن ها
عمر مفید دیزل ژنراتورها و شرایط نگهداری از آن ها

دیزل ژنراتور ها یک بخش مهم تامین توان و برق شرکت ها بخصوص شرکت هایی که در حوزه های صنعتی کار می کنند، می باشند. خیلی از صنایع به دلیل قابلیت اطمینان و عمر طولانی، دیزل ژنراتور ها را انتخاب می کنند.این انتخاب برای آن ها به علت بودجه محدود و هزینه ی شرکت ها در کوتاه مدت و بلند مدت دارای اهمیت بالایی است.

در هر صنعتی، دیزل ژنراتوری مورد نیاز است که در هر زمانی کارکنند اما اگر شرایط نگهداری از آنها به درستی رعایت نشود، خطر کاهش عمر مفید آنها نیز افزایش می یابد. با ما همراه باشید تا درباره عمر مفید دیزل ژنراتور و شرایط نگهداری آنها بیشتر آشنا شوید.

دیزل ژنراتور چیست؟

ژنراتور در واقع همان واژه انگلیسیGenerator به معنای تولید کننده است. هنگامی که یک ژنراتور را با یک موتور به هم متصل می کنند، دستگاه جدیدی شکل می گیرد که به آن موتور ژنراتور می گویند.

بنابراین، منظور از ژنراتور درموتور ژنراتور، تولید کننده است و موتور که به آن پیشران یا محرک گفته می شود، دستگاهی است که انرژی را برای به کار انداختن وسایل نقلیه، دستگاهای دیگر یا تولید الکتریسیته به کار مکانیکی تبدیل می کند.

راهکارهای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور

عمر مفید ژنراتور ها به شرایط نگهداری از ژنراتورها و رسیدگی به موقع از آن ها بستگی دارد که این رسیدگی ها شامل اقدامات زیر می شود:

همچنین هنگام راه اندازی اولیه دیزل ژنراتور ها به منظور افزایش عمر مفید آنها باید به نکات زیر توجه کرد :

شرایط نگهداری از دیزل ژنراتور ها

شرایط نگهداری از دیزل ژنراتورها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، متفاوت خواهد بود. پیش از اینکه به شرایط نگهداری دیزل ژنراتور بپردازیم، بهتر است با برخی کاربردهای آن آشنا شوید:

کاربرد در وسایل حمل و نقل

استفاده از موتورهای دیزلی در بسیاری از وسایل سنگین مانند اتوبوس ها قطار های مسافربری، کشتی ها، و حتی هواپیماهای کوچک و بزرگ متداول است.

کاربرد در ساختمان ها

دیزل ژنراتور های پشتیبان برای هر مرکز بهداشتی – درمانی، ادارات، واحد های فناوری اطلاعات، واحدهای نگهدارنده مواد غذایی و غیره کاملا ضروری است. بسیاری از ساختمان های مسکونی و مجتمع ها نیز جهت تامین برق در مواقع اضطراری از دیزل ژنراتورها استفاده می کنند.

از آنجاییکه این دستگاه ها وظیفه بسیار مهم تامین برق در شرایط اضطراری را به عهده دارند، رعایت نکاتی جهت تعمیر و نگهداری آنها در افزایش طول عمر و عملکرد صحیح شان تاثیر بسزایی دارد.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

سرویس ونگه داری دیزل ژنراتور سبب افزایش عمر و سلامت دیزل ژنراتور می شود. تعویض به موقع روغن، فیلتر های روغن، فیلتر هوا و فیلتر گازوئیل نمونه پیش پا افتاده ای در نگهداری دیزل ژنراتور می باشد که سبب افزایش عمر دیزل ژنراتور ها می شود.

نمونه ای از بازدیدها و چک لیست های هفتگی و ماهانه دیزل ژنراتور

بازدید وچک لیست روزانه و هفتگی دیزل ژنراتور شامل موارد زیراست:

بازدید و سرویس دوره ای و ماهانه دیزل ژنراتور شامل موارد زیر است: