اگزوز دیزل ژنراتور
اگزوز دیزل ژنراتور

اگزوز دیزل ژنراتور وسیله ای است برای انتقال گاز های خروجی از دیزل ژنراتور به خارج از ساختمان و پراکنده کردن گازها، دوده و صدای اگزوز به دور از افراد و ساختمان است.

سیستم اگزوز باید به گونه ای طراحی شود که فشار عقب به موتور را به حداقل برساند. محدودیت بیش از حد اگزوز باعث افزایش مصرف سوخت و دمای بالای غیر عادی اگزوز می شود که باعث خرابی های مربوط به دمای بالای اگزوز و دوده سیاه بیش از حد می گردد.

انتخاب اگزوز دیزل ژنراتور

عامل اصلی در انتخاب سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور و صداکش اول سطح صدا و دوم تعدیل نمودن حرکات بین اگزوز و مولد می باشد. کنترل صدا و درخواست مصرف کننده دیزل ژنراتور مهم ترین عوامل در انتخاب صدا خفه کن اگزوز است پس انتخاب سیستم اگزوز و صدا خفه کن به قرار داشتن دستگاه مولد در داخل یا خارج ساختمان بستگی دارد.

بیشتر این صدا خفه کن ها در سقف نصب می شوند انتخاب صدا خفه کن اگزوز دیزل ژنراتور بسته به میزان تضعیف صدا می تواند صنعتی، مسکونی و یا حیاتی باشد. استفاده از سرپوش بیرون از ساختمان که محافظت در برابر هوا و عوامل جوی را برای دیزل ژنراتور فراهم می کند، باعث می شود انتخاب های متنوعی در مورد سیستم صدا خفه کن در اختیار شما باشد.

به عنوان مثال، در سرپوش های آکوستیک معمولا یک سیستم صدا خفه کن داخلی به عنوان بسته ی کلی آکوستیک وجود دارد.

سیستم اگزوز دیزل ژنراتور

سیستم اگزوز باعث کاهش صدای حاصل از احتراق شده و گاز های خروجی از سیلندرها را به سرعت به محیط خارج از نصب هدایت می کند. طراحی مسیر لوله ها بسیار با اهمیت است چون هر گونه مقاومتی در مسیر خروج این گاز ها سبب ایجاد فشار منفی شده و این به نوبه خود سبب کاهش توان خروجی موتور و افزایش حرارت می گردد. گاز های خروجی توسط مانیفولد اگزوز از هر سیلندر جمع آوری می شود و در نهایت به یک لوله واحد هدایت می شوند.

طراحی مانیفولد ها به گونه ای است که تولید دود در آن ها با حداقل اغتشاش و عدم ایجاد فشار منفی انجام می شود. در انواع دیزل ها عمدتا از مانیفولدهای خشک استفاده می شود اما در بعضی کاربرد های خاص از لوله های دو جداره که با لایه ای از آب خنک می شود و یا سه جداره که با لایه ای از آب و لایه ای از هوا خنک می شود، استفاده می شود.

این تجهیزات اضافی هیچ گونه تاثیری در انتقال حرارت ندارد و فقط از جهت حفاظت فیزیکی اپراتور در مقابل لمس قطعات داغ به کار می روند.

طراحی مسیر اگزوز دیزل ژنراتور

  1. 1. تجهیزات به کار رفته در مسیر اگزوز باید طوری نصب شوند که هیچ فشاری از طرف آن ها به دستگاه وارد نشود.
  2. 2. حداقل فاصله سیستم اگزوز از مواد قابل اشتعال 25 سانتی متر باشد.
  3. 3. در چند نقطه در پایین ترین سطح، باید خروجی با در پوش برای تخلیه آب قرار داده شود.
  4. 4. زاویه برش انتهای لوله 30 تا 40 درجه باشد که مانع اغتشاش دود شده و موجب کاهش صدا می شود.
  5. 5. افت فشار ایجاد شده در طول مسیر نباید بیش از 7KPA باشد که مقدار آن به عواملی مثل طول لوله، تعداد زانو های به کار رفته، زاویه زانو ها، ساختمان منبع اگزوز، لوله فلاکسیل و درب آب بندی انتهای اگزوز بستگی دارد.
  6. 6. استفاده از اگزوز مشترک با سایر دستگاه ها مانند بویلر و هم چنین سایر دیزل ژنراتور ها سبب برگشت دود به سوی دستگاه خاموش می شود اما هر دستگاه دیزل ژنراتور باید لوله اگزوز اختصاصی خود را داشته باشد.

نکات مهم در مورد اگزوز دیزل ژنراتور

اگر قرار باشد منبع اگزوز داخل اتاق ژنراتور قرار بگیرد به خاطر وزن و اندازه آن باید به وسیله ساپورت به سقف متصل شود .سیستم لوله کشی با گرم و سرد شدن منبسط و منقبض می شود به گونه ای که ممکن است لازم باشد در هر تغییر مسیر یک Expansion joint نصب شود تا افزایش طول حرارتی لوله را حین کار جبران کند .

شعاع داخل زانویی 90 درجه باید 3 برابر ضخامت لوله باشد. منبع اگزوز اولیه باید در نزدیکترین مکان به موتور نصب شود. در مسیر افقی باید لوله های اگزوز به سمت پایین شیب داده شود و از موتور دور شود تا از بخار آب میعان شده به منیفولد موتور جلو گیری شود.

عملکرد اگزوز دیزل ژنراتور

صدا خفه کن یا انبار اگزوز دیزل ژنراتور موجب کاهش صدای دیزل ژنراتور می شود. وظیفه این منبع اگزوز خفه کردن صدای خروجی دیزل ژنراتور می باشد. چون که صدای دیزل ژنراتور از اگزوز آن خارج می شود همان گونه که اگر انبار اگزوز خودرو حذف شود صدای وحشتناکی تولید می شود.

به طور کلی سه نوع انبار اگزوز وجود دارد:

1-انبار اگزوز صدا خفه کن راکتیو یا منعکس شده Reactive Silencer)):

این سایلنسر دیزل ژنراتور از سه محفظه تشکیل شده که به وسیله لوله به هم وصل می شوند. که باعث پرش سر و صدای خروجی بین محفظه ها و کاهش صدای خروجی می شود.

2- منبع اگزوز جذب کننده صدا Absorptive Silencers)):

سازه داخلی این نوع منبع شامل فایبر گلاس یا عایق شیشه ای E است. سر و صدای خروجی از طریق عایق، خنثی می شود این روش برای کاهش امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود.

3- انبار اگزوز یا خفه کن ترکیبی Combination Silencers)):

از ترکیب دو روش بالا ساخته می شود مواد عایق صدا در قسمت جذب کننده صدا نصب می شوند و تمامی فرکانس های صدای خروجی اگزوز را حدف می کنند.