نقش مهم فیلترها در دیزل ژنراتور چیست؟
نقش مهم فیلترها در دیزل ژنراتور چیست؟
فیلترها در دیزل ژنراتور نقش محافظ و تصفیه روغن درون موتور دیزل را به عهده دارند. فیلتر سبب رسیدن مواد خالص روغن، سوخت، آب و هوا به موتور دیزل ژنراتور می شود.

در واقع فیلتر به عنوان یک صافی برای دیزل ژنراتور   عمل می کند که باعث گرفته شدن ناخالصی ها و آلودگی های مواد ورودی به موتور دیزل می شود. فیلتر های متفاوتی در دیزل ژنراتور وجود دارد که از جمله آنها می توان به فیلتر های روغن، فیلتر هوا، فیلتر آب فیلتر سوخت اشاره کرد.

با تعویض به موقع فیلتر دیزل ژنراتور می توان استهلاک دستگاه را کاهش داد و در عوض راندمان سیستم را افزایش داد.

وظیفه اصلی فیلتر روغن

پالایش و تصفیه روغن است و همین امر باعث طولانی شدن کارایی و عمر بیشتر موتور دیزل ژنراتور می شود، زمانی که فیلتر روغن مناسب و با کیفیت استفاده می کنیم، عمر موتور طولانی، عملکرد بهتر و راندمانی بالاتر خواهد داشت و از هزینه های سنگین در زمان سرویس و تعمیرات موتور جلوگیری می کنیم.

برای مثال زمانی که روغن را دیرتر زمان مقرر و یا از روغن هایی غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده می کنیم، آلودگی های ناشی از عملکرد زیاد موتور، حرارت بالای موتور، گرد و غبار موجود و معلق در هوا، رسوبات و دوده های ناشی از سوخت، در طول زمان مسدود سازی مسیرهای روغن می شود.

زمان تعویض انواع فیلتر دیزل ژنراتور به چه صورت است

بعد از هر 100 ساعت فعالیت دیزل ژنراتور می بایست روغن موتور و هر 200 ساعت، فیلتر روغن موجود در دیزل ژنراتور را تعویض کنیم.

زمان تعویض فیلتر سوخت پس از دو بار تعویض فیلتر روغن یا هر 300 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور است. به ازای هر 50 ساعت روشن بودن دیزل فیلتر هوا باید بادگیری شود و زمان تعویض آن پس از هر سه بار تعویض شدن فیلتر روغن یا هر 400 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور است.

پس از دو بار تعویض فیلتر سوخت باید فیلتر آب گیر دیزل ژنراتور را تعویض نماید.

انواع فیلتر دیزل

فیلتر های متفاوتی در دیزل ژنراتور وجود دارد مانند:

فیلتر روغن دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور به هنگام کار دچار استهلاک شده و موتور آن به شدت گرما تولید می کند. این امری طبیعی است زیرا دیزل ژنراتور نیز مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری به هنگام کار و راه اندازی از خود گرما ساطع می کند.

اگر این گرما ایجاد شده در موتور باقی بماند باعث آسیب رسیدن به دیزل ژنراتور شده و از عمر دستگاه می کاهد. برای جلوگیری از ایجاد این حالت از روغن موتور دیزل ژنراتور ها استفاده می شود.

که باعث کاهش یافتن استهلاک دیزل شده و گرمایی را که درون موتور به واسطه کار کردن آن ایجاد شده را از بین می برد. فیلتر روغن از جمله فیلتر های صنعتی دیزل ژنراتور است.

قرار دادن فیلتر روغن مناسب در دیزل ژنراتور ها سبب می شود حرارت تولیدی در موتور کاهش یابد و در درجه هوایی پایین دیزل به راحتی روشن شود و شروع به کار کند.

فیلتر هوا

مانند هر دستگاه الکتریکی، دیزل ژنراتور نیز نسبت به ورود آلودگی و ذرات ریز موجود در هوا واکنش نشان می دهد. ورود آلودگی در دیزل ژنراتور باعث آسیب رسیدن به موتور دستگاه و کاهش کارایی و راندمان آن و نهایتا کاهش یافتن طول عمر مفید دیزل ژنراتور خواهد شد.

فیلتر های هوا با توجه به نوع دیزل ژنراتوری که در آن استفاده می شوند و تکنولوژی ساخت خود به انواع متفاوتی تقسیم می شوند. فیلتر هوا دیزل ژنراتور به چهار نوع تقسیم می شوند:

فیلتر آب دیزل ژنراتور

از فیلتر آب دیزل ژنراتور به منظور جداسازی ذرات ناخالصی موجود در ماده خنک کننده ای که برای خنک کردن موتور دیزل به آن اضافه میکنیم استفاده می شود. چون منافذ این فیلتر نسبت به سایز ناخالصی های موجود در مایع کوچکتر هستند ناخالصی ها از فیلتر عبور نکرده و نمی توانند وارد موتور دیزل شوند.

فیلتر سختی گیر دیزل ژنراتور

از جمله دیگر فیلتر های موجود در دیزل ژنراتور، فیلتر سختی گیر است. همانطور که میدانید آبی که وارد دیزل ژنراتور می شود دارای املاح و ترکیبات معدنی سخت است که در صورت ورود به موتور دیزل ژنراتور ممکن است سبب اختلال در عملکرد دستگاه شده و به آن صدمه بزند.

برای جلوگیری از این حالت باید از یک فیلتر سختی گیر برای تصفیه ی آب ورودی به موتور دیزل استفاده کرد. از این فیلتر برای حذف املاح معدنی سخت و ترکیبات میکرو اورگانیسم و برخی باکتری ها از آب استفاده می شود.

به این ترتیب که ابتدا آب وارد فیلتر شده و بعد از اینکه املاح و ترکیبات سخت آن به وسیله فیلتر گرفته شد وارد دستگاه می شود.

کاربرد فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر روغن، نقش محافظ و تصفیه روغن درون دیزل را برعهده دارد و براساس طراحی دیزل تعداد و چیدمان متفاوتی می تواند داشته باشد.

برای جلوگیری از کم یا قطع شدن جریان روغن در موتور، حتی با مسدود شدن منافذ فیلتر، یک شیر اطمینان در فیلتر یا پایه آن قرار داد که به محض بروز اختلاف فشار در جریان ورودی و خروجی فیلتر، باز می شود.

در این حالت تصفیه روغن به صورت جریان فرعی انجام گرفته و عمل تصفیه به تدریج کاهش می یابد. برای افزایش خواص مورد نظر در روغن، به آن مواد خاصی از جمله ماده پاک کننده اضافه می کنند.

جمع بندی فیلتر های دیزل ژنراتور یک وسیله کاربردی برای دیزل ژنراتور است که انواع مختلفی مانند فیلتر هوا، فیلتر آب، فیلتر روغن و فیلتر سختی گیر است که هر کدام کاربردی خاص دارند.

اگر به موقع تعویض نشوند خرابی های به بار می آورند پس به موقع باید آنها را تعویض کرد. و باید نکات ایمنی دیزل ژنراتور را هم در آنها رعایت کرد.