گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟
گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟

گاورنر دیزل ژنراتور دستگاهی است برای کنترل و تثبیت کننده دور دیزل و فرکانس، گاورنر ممکن است به صورت دستی یا الکترونیک این عمل را انجام دهد.

گاورنر با توجه به تعداد پالس تولیدی از pickup که مماس بر دنده فلایویل نصب است سیگنال کنترلی مناسبی را جهت تثبیت سرعت دور دیزل تولید و به شیر برقی که در مسیر سوخت قرار دارد فرمان های لازم را می دهد.

گاورنر های الکترونیک دارای تنظیم اولیه کارخانه سازنده هستند ولی از آنجایی که این گاورنر ها بر روی عمده موتورهای دیزل نصب هستند باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد.

گاورنر چیست؟

گاورنرها به معنی فرماندار، کنترلر هایی هستند که به عنوان محدود کننده های سرعت شناخته میشوند و وظیفه اندازه گیری و تنظیم کردن سرعت یک سیستم، مثل یک موتور را بر عهده دارد.

در واقع گاورنر می تواند سرعت موتور را بدون در نظر گرفتن بار، در محدوده سرعت تنظیم شده حفظ کند تا از حد تجاوز نکند.

گاورنر ها با کنترل سرعت، دستگاه ها و موتور ها را از آسیب های ناشی از سرعت چرخشی بیش از حد محافظت می کنند.

انواع گاورنر

گاورنر ها مانند کانوپی سایلنت دارایی انواع مختلفی هستند :

گاورنر مکانیکی

عنصر سنجش گاورنر مکانیکی یک قطعه یا توپ سریع السیر است که مستقیما محرک را تحت فشار قرار می دهد. ساختاری ساده و کارایی قابل اعتمادی دارد و به این منظور به طور گسترده ای در موتور های دیزلی با قدرت متوسط و کم استفاده می شود.

گاورنر سرعت هیدرولیکی

گاورنر فشاری از قطعه سریع السیر به عنوان یک عنصر القایی در پیستون برای اداره کمک کننده هیدرولیکی استفاده می کند. این گاورنر دارای عناصر القایی کوچک و تنوع بسیار بالا هستند.

از چند سری ابعاد گاورنر می توان برای رفع نیازمندی های ده ها تا ده هزار موتور دیزلی استفاده کرد. این گاورنر دارای پایداری خوبی، دقت تنظیم بالا و نیروی محرک بزرگ برخوردار است و به راحتی می تواند کنترل اتوماتیک موتور دیزل را تحقق ببخشد.

گاورنر پنوماتیک

گاورنر سیار از دیافراگم برای القای تغییر خلاء لوله ورودی استفاده می کند و سپس برای تقویت سازوکار تحریک استفاده می شود.

گاورنر از ساختار ساده و حساسیت بالایی در سرعت پایین برخوردار است، اما به دلیل نصب مسیر دریچه گاز در لوله ورودی، قدرت آن کاهش می یابد. پس فقط برای موتور های دیزلی کم مصرف مناسب است.

گاورنر الکتریکی

گاورنر الکتریکی سرعت موتور دیزلی را به تغییر مقدار الکتریکی تبدیل می کند و پس از نمونه گیری و تقویت، محرک را کنترل می کند.

نوع الکترونیکی می تواند تامین سوخت را قبل از تغییر سرعت موتور دیزل به شکلی واضح و دقیق تنظیم کند و بهره وری موازی بدون تفاوت را تحقق خواهد کرد. بیشتر برای مجموعه ژنراتورهای دیزلی استفاده می شود.

اجزای سیستم گاورنر الکترونیک:

تنظیمات گاورنر چگونه است؟

در مورد گاورنرهای الکترونیکی باید گفت که این دستگاه ها توسط کارخانه سازنده دارای تنظیم اولیه می باشند. اما به دلیل اینکه این گاورنرها باید بر روی عمده موتورهای دیزل ژنراتور قابل نصب باشند باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد.

جهت تنظیم گاورنر بعد از سیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر است:

  1. 1. ابتدا دیزل ژنراتور را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید.
  2. 2. پس از اینکه موتور دیزل گرم شد، اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره به پتانسیومتر GAIN نماید طوری که اگر پتانسیومتر را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانیم دیزل از حالت عادی خارج میشود و به نوسان می افتد،سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است.
  3. 3. پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر ضریب پایداری گاورنر را با پتانسیومتر تنظیم کنید به گونه ای که با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می افتد. سپس به آرامی پتانسیومتر را برخلاف عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است.
  4. 4. پس از انجام تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور در حالت بار می بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد.

وظایف گاورنر در دیزل ژنراتور چیست؟

گاورنر هیدرومکانیکی

گاورنر مکانیکی از تعدادی چرخ دنده، هرزگرد، وزنه، دارای سیلندر و پیستون، لوله و مسیرهای هیدرولیک نیز است. در نهایت پردازش انجام شده با چرخ دنده ها، وزنه، زنجیر و تسمه که معمولا داخل یک جعبه ریخته گری شده هستند، به یک پیستون که داخل سیلندر است منتقل میشود.

و پیستون نیرو را به نیروی هیدرولیک تبدیل کرده و به محلی دورتر، که ممکن می باشد انژکتور یا عملگر دیگری باشد، منتقل شده و تولید توان یا میزان تبدیل انرژی از صورتی به صورت دیگر را تغییر میدهد.

کاربرد گاورنر در ژنراتور و موتور های دیزلی

گاورنر محرکی است که میزان انتقال ماده یا شاره مولد یا ذخیره کننده انرژی، به درون محفظه احتراق یا محفظه توربین یا محفظه رکتور هسته ای را کنترل می کند و در نتیجه، تولید توان یا میزان تبدیل توان، تغییر کرده به کنترل ما در می آید.

گاورنر ممکن است برای کنترل سرعت موتورهای دیزلی دور ثابت و متغیر یا سرعت گردش توربین نیروگاه برقی آبی یا در آسانسور استفاده شود.

جمع بندی وظیفه گاورنر دیزل ژنراتور کنترل و تثبیت کننده دور دیزل و فرکانس است که انواع مختلفی هم دارد و تقریبا کاربرد های زیادی هم دارند که در بالا آن ها را توضیح داده ایم.

گاورنر تنظیمات خاصی دارد که حتما باید عین مواردی که در بالا گفته شد عمل کنید تا دستگاه شما سالم بماند و خرابی نداشته باشد.