نکات ایمنی در دیزل ژنراتور
نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

نصب صحیح و درست دستگاه دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین موارد در میزان بهره وری و عملکرد دیزل ژنراتور می باشد. رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات، نقش حیاتی در راه اندازی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد.

همواره نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی به دور باشد .

بررسی و کنترل تمامی اجزای دیزل ژنراتور بسیار ضروری و حیاتی محسوب می شود و در صورت سهل انگاری خطراتی از قبیل برق گرفتگی از ژنراتور، سوخته شدن ژنراتور، آتش سوزی دیزل ژنراتور را فراهم می سازد.

نقش مهم فیلتر ها در دیزل ژنراتور هم بسیار اهمیت دارد چون باعث ایمنی دیزل می شوند.

همه افرادی که از موتور دیزل ژنراتور استفاده می کند باید در مورد نحوه کار و ایمنی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشد. دستگاه های دیزل ژنراتور ساعت های طولانی کار می کنند و نیازمند به نگهداری هستند.

موتور دیزل ژنراتور

موتور دیزل ژنراتور از دو نوع سیستم خنک کننده می تواند استفاده کند:

موتور دیزل از نوع خنک کننده مایع مقاوم تر از سایر موتور دیزل ها در بازار هستند. موتور دیزل ژنراتوری که با سوخت دیزل (گازوئیل) کار می کند از سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند بنابراین نگرانی بابت آتش سوزی مستقیم از موتور وجود دارند.

هشدار های امنیتی برای موتور دیزل ژنراتور تفاوتی با دیگر موتورهای دیزلی ندارد. از قرار دادن دیزل ژنراتور در محیط های مرطوب باید اجتناب کنید.

تعویض روغن طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش می دهد. ژنراتورهایی که با رعایت اصول ایمنی مناسب به کار گرفته می شوند به راحتی به مدت حداقل 10 سال کار می کنند. بازرسی تمام قسمت ها بصورت تک تک برای اطمینان از با کیفیت بودن ژنراتور ضروری است.

دستگاه های دیزلی با سیستم خنک کننده آبی همراه می باشند ولی تهویه هم به همان میزان نیز دارای اهمیت می باشد. سیستم خنک کننده آبی همراه با تهویه هوا در داخل محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دما جلوگیری کند.

اقدامات احتیاطی مناسبی باید در هنگام استفاده از دیزل ژنراتورها در نظر گرفته شود مانند: استفاده از سیم و کابل هایی که دارای کیفیت و کارآمدی بالایی هستند. و حتما از تحمیل بار اضافی به ژنراتور دیزلی اکیدا خودداری کنید و همچنین حفظ دمای موتور ضروری است.

موارد ضروری در ایمنی دیزل ژنراتورها

سیستم کنترل

سیستم کنترل دیزل ژنراتور قسمت است که به صفحه کنترل شناخته شده است. در این قسمت می توان کنترل تمام قسمت های دیزل ژنراتور را به دست گرفت.

به طور مثال می توان به کنترل موتور پرداخت، به این صورت که فشار روغن و دمای آن، دمای آب سیستم خنک کننده، دور موتور، ساعات کارکرد و.... اندازه گیری و بررسی نمود و تنظیمات لازم را اعمال کرد.

پارامترهایی محل نصب دیزل ژنراتور

اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور انتخاب محل استقرار آن می باشد.

نکات ایمنی و موارد ضروری در نصب دیزل ژنراتورها کدامند؟

  1. 1. از قرار گرفتن موارد اشتعال زا در کنار دیزل جلوگیری نمایید.
  2. 2. از عدم وجود الکتریسیته ساکن در تانک مطمئن شوید.
  3. 3. از ریخته شدن سوخت بر روی بدنه دیزل ژنراتور شدیدا جلوگیری نمایید.
  4. 4. اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی را همواره کنترل نمایید.

مخزن سوخت در دیزل ژنراتور

کنترل سیستم تهویه یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد. سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است:

سیستم تهویه هوای دیزل ژنراتور

کار کردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو وجود یک کاناپی (کاور دیزل ژنراتور) برای کاهش صدا حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب می باشد. همچنین کاناپی به عنوان محافظ فیزیکی دستگاه نیز کاربرد دارد.

در صورت وجود اتاقک مخصوص دیزل ژنراتور استفاده از کاناپی اکیدا توصیه نمی گردد و کاناپی تنها جهت استفاده در محیط و فضای باز می باشد.

سیستم ضد رطوبت

به هر حال دیزل ژنراتور تماما با برق و الکتریسیته در ارتباط است. کلا کار این دستگاه تولید برق است. آن هم در ولتاژ های بسیار بالا. آب و رطوبت هم که همیشه دشمن سیستم های برقی و الکتریکی بوده است.

رطوبت در برخی محیط های کاری و مناطق جغرافیایی آن قدر زیاد است که می تواند در عملکرد دستگاه خلل ایجاد کند. یا حداقل از ایجاد زنگ زدگی در قسمت های مختلف از طول عمر دیزل ژنراتور بکاهد.

سیستم ضد رطوبت دیزل ژنراتور، رطوبت موجود در کانوپی را تا 99 درصد از بین می برد.

جمع بندی دستگاه های دیزل ژنراتور می توانند انجام کارهایی را تضمین کنند که در آن ها بسیاری از تجهیزات بدون هیچ اختلالی کار می کنند حتی اگر بوق به طور ناگهانی قطع شود.

همچنین در شرایطی که شما عازم یک سفر طولانی به خارج از شهر هستید دیزل ژنراتور ها و سایر مولد های برقی از جمله موتور برق ها می تواند کاربرد مهمی داشته باشد.

فقط در راه اندازی دیزل ژنراتور باید این نکات را رعایت کنید: