مشخصات اتاق دیزل ژنراتور
مشخصات اتاق دیزل ژنراتور

در طراحی اتاق دیزل ژنراتور علاوه بر در نظر گرفتن محل و ابعاد بازشوها و چگونگی ورود هوای مورد نیاز و خروج دود حاصل از دیزل ژنراتور، پارامترهای شهری از قبیل ایجاد سروصدا و اقلیمی و همچنین همجواری ها در طرح معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری باید ضمن رعایت همجواری دارای فاصله مناسب با ساختمان کنترل و تابلوهای موجود در آن بوده و محل ساختمان به نحوی انتخاب شود که ضمن کاهش طول کابل کشی ها، لرزش، دود و صدای حاصل از کار دیزل در ساختمان کنترل در حد قابل قبول و در دامنه آسایش باشد.

ابعاد و اصول معماری ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری

به طور کلی هدف اصلی از ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری حفاظت از تجهیزات تامین کننده برق اضطراری در مقابل برف و باران و یا تابش مستقیم نور خورشید و به طور کلی شرایط نامساعد جوی می باشد.

مورد اول سر و صدای ناشی از کارکرد دیزل ژنراتور است که هر چند مدت عملکرد آن بسیار محدود است ولی ممکن است موجب اخلال در کار پرسنل شاغل در پست گردد.

بدیهی است با محصور نمودن دیزل ژنراتور در ساختمان جداگانه، افت قابل توجهی در صدای دیزل ژنراتور ایجاد خواهد شد.

از طرف دیگر برخی از روغنکاری ها موجب آلودگی در اطراف محوطه دیزل ژنراتور اضطراری می گردد گه باید محصور نمودن فضا، محدود خاصی جهت موارد فوق تعیین می شود. این نکته ضروری که در اطراف دیزل ژنراتور رعایت فاصله جانبی مناسب الزامی است.

با توجه به موارد فوق و ظرفیت پایین دیزل ژنراتور اضطراری، ساختمان آن در پست به صورت اتاقی به ابعاد حدود 5/6 متر در 5/7 متر با توجه به ابعاد دیزل ژنراتور و تجهیزات جانبی آن مورد نیاز است.

ارتفاع مناسب جهت اتاقک فوق با توجه به فضای مورد نیاز جهت تعبیه هواکش های مربوطه در حدود 4 متر است.

ارتفاع فوق از روی فونداسیون دیزل ژنراتور تا زیر سقف نهایی است. فونداسیون دیزل ژنراتور براساس وزن و نیروهای دینامیکی دیزل ژنراتور و به صورت جداگانه از فونداسیون ها و سازه اتاقک بایستی طراحی و ساخته شود.

مشخصات ساخت اتاق ژنراتور

ابعاد اتاق دیزل ژنراتور چقدر است؟

طبق قوانین انجمن آتش نشانی و استاندارد جهانی برق فضا و ابعاد مورد نیاز سیستم های الکتریکی باید به شیوه ای اندازه گیری شود که 2 نفر بتوانند در آن تردد کرده و در صورت نیاز ابزار را به یکدیگر منتقل کنند.

بسته به اینکه محل استقرار تجهیزات در یک یا دو طرف اتاق هستند فضای بین تجهیزات 600 ولت یا کمتر بین 1 تا1.3 متر است. و تجهیزات بیش از 600 ولت نیاز به فضای 1 تا4 متر دارند.

اتاق هایی که سرویس های 1200 آمپر یا بیشتر در آن نگهداری می شوند نیاز به 2 درب خروج اضطراری دارند. و البته در خصوص دیزل ژنراتور تمامی این موارد به علاوه نکاتی دیگر را باید در نظر گرفت.

فضای مورد نیاز برای اتاق دیزل ژنراتور چگونه است؟

برای استقرار دیزل ژنراتور و محاسبه ابعاد اتاق دیزل ژنراتور و فضای مورد نیاز آن باید به چند نکته توجه کرد که فضای بین ژنراتور و دیوار نباید کمتر از عرض ژنراتور باشد.

ابعاد اتاق دیزل ژنراتور باید طوری باشد که کارگران فنی در صورت نیاز بتوانند به راحتی قادر به تعمیر یا تعویض سرسیلندر، منیقولد ها، لوله های اگزوز و باقی تجهیزات باشند.

اتاق مورد استفاده باید برای استفاده از جرثقیل زنجیره ای یا جرثقیل با سرنشین فضای کافی داشته باشد.

برای محاسبه ابعاد اتاق دیزل ژنراتور باید به این نکات توجه کرد:

جمع بندی

برای اتاق دیزل ژنراتور باید به ابعاد اتاق و فضای مورد نظر توجه کنیم و نکاتی که در بالا گفته شد را رعایت کنیم. هدف از ساخت اتاق دیزل ژنراتور حفاظت از تجهیزات تامین کننده برق اضطراری در برابر برف و باران و تابش آفتاب و ... است. برای آگاهی در مورد دیزل ژنراتور حتما نکات ایمنی در دیزل ژنراتور را مطالعه کنید.