نحوه ی محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور
نحوه ی محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

هنگام خرید دیزل ژنراتور یکی از اساسی ترین موارد محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور می باشد. و از آنجایی که بیشتر خریداران ژنراتور های دیزلی افراد عادی و غیر متخصص می باشند انتخاب دیزل ژنراتور مسئله ای سخت برای آن ها می باشد. مهم ترین دلیل برای محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور این است که اگر دیزل ژنراتور را حتی کمی پایین تر از ظرفیت لازم انتخاب کنید اصلا به درد نخواهد خورد.

از طرفی هم اگر دیزل ژنراتور را بالاتر انتخاب کنیم هزینه خیلی زیادی کرده ایم و هزینه تعمیر و نگهداری و تامین سوخت آن بالاتر خواهد بود.

محاسبه توان مصرفی دیزل ژنراتور چگونه است؟

برای آسانی کار باید ببینیم که در یک خانه یا کارخانه و یا یک واحد تولیدی و یا هر جای دیگر چه مقدار لوازم برقی داریم که می خواهیم توسط دیزل ژنراتور کار کند.

مگر آنکه در آن نقطه کلا برق وجود نداشته باشد مثل معادن سنگ و پاسگاه های مرزی و غیره.

 

زمانی که لوازم برقی مورد استفاده را لیست کردیم، در مرحله بعد میزان برق مصرفی آن ها را با هم جمع می کنیم توجه داشته باشید که هنگامی که موارد را با هم جمع می کنیم همه با یک واحد باشند.

همگی براساس آمپر یا همگی وات یا کیلو وات یا کاوا.

برق سه فاز و تک فاز بودن دستگاه ها را هم از هم جدا می کنیم جهت تبدیل همه واحد ها به یک واحد از فرمول های زیر استفاده می کنیم.

کیلو وات تک فاز ضربدر 4/4 دهم می شود آمپر تک فاز اسب بخار ضربدر 0.736 میشود کیلو وات کیلو وات سه فاز ضربدر 1.8 میشود آمپر سه فاز کاوا ضربدر 0.8 میشود کیلووات.

برای محاسبه توان مصرفی دیزل ژنراتور، ابتدا باید توان خروجی ژنراتور را به وات (Watt) یا کیلووات (kW) محاسبه کنید. سپس با توجه به کارایی (Efficiency) دیزل ژنراتور، توان مصرفی آن را محاسبه می‌کنیم. 

محاسبه توان خروجی ژنراتور:
توان خروجی ژنراتور به صورت زیر محاسبه می‌شود:
توان خروجی (Watt) = ولتاژ (Volt) × جریان (Ampere) × تعداد فاز (Phase) × عامل قدرت (Power Factor)

محاسبه توان مصرفی دیزل ژنراتور:
توان مصرفی دیزل ژنراتور برابر با توان خروجی آن تقسیم بر کارایی آن است:
توان مصرفی (Watt) = توان خروجی (Watt) ÷ کارایی (Efficiency)

به عنوان مثال، فرض کنید دیزل ژنراتوری با توان خروجی 100 کیلووات و کارایی 85٪ دارید. در این صورت، توان مصرفی آن به صورت زیر محاسبه می‌شود:
توان مصرفی (kW) = 100 ÷ 0.85 = 117.6 کیلووات

بنابراین، توان مصرفی دیزل ژنراتور 117.6 کیلووات است.

چرا انتخاب اندازه مناسب ژنراتور اهمیت دارد؟

انتخاب اندازه مناسب ژنراتور به دلایلی مانند:

اهمیت زیادی دارند و باید حتما اندازه ژنراتور مناسب مکان مورد نظر باشد.

حداکثر از چه توانی در دیزل ژنراتور می توان استفاده کرد؟

ژنراتور های گازوئیلی توان بازدهی از 50 تا 90 درصد توان کلی خود را دارن، ولی در حالت کلی هیچ دستگاهی کشش بار بیش از حد را ندارد زیرا باعث فرسودگی آن می شود.

اگرچه بردن ژنراتور زیر بار خیلی سبک هم ایراداتی دارد.

انواع توان دیزل ژنراتور ها کدامند؟

با توجه به پیشرفت های چشمگیر مهندسی برق، ژنراتور گازوئیلی در سطح وسیعی پیشرفت داشته و در اندازه های متنوع و با کاربرد های مختلفی در دسترس می باشند.

ژنراتورهای دیزلی با ظرفیت های 5 کیلو وات الی 50 کیلو وات برای مصارف خانگی در بازار به راحتی در دسترس هستند. در حالی که دیزل ژنراتور صنعتی با توان 50 کیلو وات الی 3 مگاوات به صورت ثابت یا موبایل عرضه می شود.

توان دیزل ژنراتورها به چهار نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1- توان پایه (Prime Power): این نوع توان برای استفاده در مدت طولانی طراحی شده است و معمولاً برای تامین نیازهای برقی در ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره استفاده می‌شود.

2- توان پشتیبانی (Standby Power): این نوع توان برای استفاده در شرایط اضطراری و نیروگاه‌های برق پشتیبان طراحی شده است. در این حالت، دیزل ژنراتور به صورت پشتیبانی برای سیستم برقی اصلی عمل می‌کند.

3- توان موقت (Temporary Power): این نوع توان برای استفاده در موقعیت‌هایی طراحی شده است که نیاز به تامین برق در مدت کوتاهی دارید. به عنوان مثال، در موقعیت‌هایی که شبکه برق قطع شده است و یا در رویدادها و فستیوال‌ها برای تامین نیازهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- توان متغیر (Variable Power): این نوع توان برای استفاده در شرایطی طراحی شده است که نیاز به تامین برق در شرایط متغیر و تغییرات ناگهانی دارید. به عنوان مثال، در سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه ساختمان و سیستم‌های روشنایی اضطراری استفاده می‌شود.

ژنراتورهای گازوئیلی صنعتی اکثرا در مراکز بیمارستانی، ساختمان سازی، و راه سازی، کشاورزی، مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین در استخراج معادن استفاده می شود.

دیزل ژنراتور و میزان کیلو وات

بسیاری از افراد بر این باور هستند که ژنراتور گازوئیلی با قدرت کمتر برای مصارف برق اضطراری مناسب تر است. به این دلیل که این نوع دیزل ژنراتور به صورت پاره وقت و در مواقع قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در عمل این گونه نیست و اکثر خریداران ژنراتور دیزلی به این اشتباه دچار می شوند. این اشتباه خریداران بارها باعث خسارت هایی به محصول و هم چنین دستگاه های متصل به آن شده است.

از این رو باید میزان بار در مواقع قطع جریان برق را مد نظر گرفت و متناسب با آن محصول مورد نیاز را انتخاب کرد.

نکات مهم در انتخاب و خرید دیزل ژنراتور و نحوه اندازه گیری کاوا و کیلو وات

یکی از مهم ترین و حساس ترین تصمیمات مسئولان واحد فنی برای تامین برق تاسیسات خود انتخاب مناسب یک ژنراتور گازوئیلی می باشد، چون در صورت عدم انتخاب مناسب یک مولد برق همانند ژنراتور دیزلی می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای پروژه ها در پی دارد.

یکی از دغدغه ها در انتخاب یک دیزل ژنراتور نوع کاربرد آن ها است به عنوان مثال:

از این رو شما باید برای انتخاب دقیق یک دیزل ژنراتور موارد مهمی را د ذهن بسپارید. مقاله نکات ایمنی در دیزل ژنراتور می تواند به شما کمک زیادی بکند.

ژنراتوری انتخاب کنید که کمی از توان مصرفی شما بالاتر باشد

به 3 دلیل بهتر است تا ژنراتوری بالاتر از توان مورد نیاز خود را انتخاب کنید:

چرا توان مناسب ژنراتور مهم است؟

جدا از روشن کردن وسایل برقی، بعضی از دستگاه ها مثل: سیستم های اطفاء حریق، دزدگیرها، دوربین های مدار بسته، دستگاه های مرتبط با جان انسان باید همیشه و بدون وقفه روشن باشند و انتخاب غلط یک ژنراتور باعث ایجاد آسیب جبران ناپذیر میشود.

توان مناسب ژنراتور بسیار مهم است، زیرا اگر ژنراتور توان کافی را برای تامین نیازهای برقی نداشته باشد، ممکن است باعث قطعی برق و ایجاد مشکلاتی برای تجهیزات و دستگاه‌های مختلف شود. همچنین، اگر توان ژنراتور بیش از حد باشد، این می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها و مصرف سوخت نازک شود.

بنابراین، برای انتخاب توان مناسب ژنراتور، باید نیازهای برقی خود را به دقت بررسی کرده و توان مورد نیاز را برآورد کنید. این شامل محاسبه توان مصرفی تمامی دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های برقی موجود در محل استفاده ژنراتور است. همچنین، باید در نظر داشت که برای برخی دستگاه‌ها، مانند موتور‌ها، توان اولیه بیشتر از توان مصرفی است که باید برای این دستگاه‌ها توان بیشتری را در نظر گرفت.

به طور کلی، انتخاب توان مناسب ژنراتور بسیار مهم است تا بتوان به صورت موثر و با کیفیت، نیازهای برقی خود را تامین کرد و از قطعی برق و خرابی دستگاه‌ها جلوگیری کرد.

جمع بندی

در هنگام خرید دیزل ژنراتور باید حتما به ظرفیت توان دیزل توجه کنید که توان مصرفی ژنراتور از توان مصرفی شما بیشتر باشد تا باعث فرسوده شدن سریع دستگاه نشود و همچنین باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند تولید صدای بالا به دلیلی فشار بر روی موتور هم نشود.

با محاسبه توان مصرفی هود میتوانید بهترین دیزل ژنراتور را خریداری کنید و با خیال راحت از آن استفاده کنید.