معرفی انواع دیزل ژنراتور و نوع کاربرد هرکدام
معرفی انواع دیزل ژنراتور و نوع کاربرد هرکدام
 برق به بخشی ضروری از زندگی روزمره برای همه ما تبدیل شده است و خرید یک دیزل ژنراتور می‌تواند به رفع این نیاز ضروری حتی در شرایط قطعی برق کمک کند. انواع دیزل ژنراتور می تواند کسب و کار شما را بی وقفه تحت کنترل نگه دارد یا برق خانه شما را در شرایط اضطراری تامین کند. 
اما سوال اصلی این است که کدام نوع ژنراتور برای نیازهای شما مناسب‌تر است؟ در این مقاله، ما درباره انواع دیزل ژنراتور صحبت خواهیم کرد تا به این سوال اساسی پاسخ بدهیم.

دیزل ژنراتور چیست؟ 

دیزل ژنراتور وسیله‌ای است که انرژی شیمیایی بدست آمده از سوخت دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و این کار را با استفاده از یک موتور دیزل و یک دینام AC انجام می‌دهد. انواع دیزل ژنراتور همچنین دارای یک مخزن سوخت، پانل کنترل و یک رادیاتور هستند. 

انواع دیزل ژنراتورها چگونه کار می کنند؟ 

موتور اصلی ترین بخش انواع دیزل ژنراتور است که جریان الکتریکی AC ایجاد کرده و برای تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. 

می‌توان از انواع ژنراتور در صورت قطع برق برای تامین برق موردنیاز طیف وسیعی از ساختمان ها مانند مدارس، بیمارستان ها، کارخانه‌ها و خانه‌ها استفاده کرد. 

انواع دیزل ژنراتور

انواع دیزل ژنراتور براساس مدت زمان و میزان تامین برق مورد نیاز یا ضریب بار رتبه بندی می شوند که در ادامه با پرکاربردترین آنها آشنا می شویم:

دیزل ژنراتور اضطراری

این نوع ژنراتور اضطراری ممکن است برای مدت طولانی در حالت آماده به کار باشد. بیشترین کاربرد این ژنراتورها در مراکز بهداشتی درمانی مانند بیمارستان ها، کارخانه ها، مراکز اداری و… می‌باشد. 

دیزل ژنراتور دائمی

این ژنراتورها برای مشاغل و مکان‌هایی که از برق شهری دور هستند و نمی‌توانند از برق شهری استفاده کنند، استفاده می‌شود. 

دیزل ژنراتور پایه 

این ژنراتورها قادر به تولید بارهای مختلف در مدت زمان طولانی هستند و تفاوت این ژنراتورها با ژنراتورهای دائمی در این است که دائما کار نمی کنند اما برای مدت طولانی تری نسبت به انواع پیزل ژنراتور اضطراری، برق مورد نیاز را تامین میکنند. 

انواع ژنراتور ها از لحاظ توان

انواع دیزل ژنراتور با توان تولید بار مختلف در موسسات صنعتی و تجاری بی‌شماری استفاده می‌شوند. 

ژنراتور ها را می‌توان به منظور تولید بارهای کم مثلا در خانه‌ها و یا برای تولید بار بیشتر مثلا در کارخانه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های تجاری استفاده کرد. 

آن‌ها در مشخصات و اندازه‌های مختلف موجود هستند. با خرید دیزل ژنراتور می‌توان ۵ تا ۳۰ کیلووات معمولاً در کاربردهای ساده خانگی و شخصی استفاده می‌شوند. 

اما انواع دیزل ژنراتور با کتربرد صنعتی دارای توان بالاتر (از ۳۰ کیلووات تا ۶ مگاوات) هستند و در صنایع متعددی در سراسر جهان استفاده می‌شود. 

برای مصارف خانگی، ژنراتورهای برق تک فاز کافی است. ژنراتورهای برق سه فاز عمدتاً برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شوند. 

چه نوع دیزل ژنراتوری مناسب کار شماست؟

مزایای استفاده از انواع دیزل ژنراتور برای تامین برق بسیار بیشتر از ژنراتورهای دیگر است. در ادامه فقط به چند دلیل برای اینکه خرید دیزل ژنراتور مناسب کار شما است اشاره می کنیم: 

۱) قدرت بیشتر 

انواع دیزل ژنراتور قادر به تولید قدرت بسیار بیشتری نسبت به موتورهای گاز طبیعی با همان اندازه هستند. 

از آنجایی که دیزل ارزش انرژی بالاتری نسبت به گاز طبیعی دارد، در مقایسه با گاز طبیعی می‌توان از یک موتور کوچکتر توان بیشتری تولید کرد. 

هنگامی که یک ژنراتور گاز طبیعی را با یک ژنراتور دیزل مقایسه می‌کنیم، یک دیزل معمولاً دو برابر مقدار معادل موتور گاز طبیعی، بار تولید می‌کند. 

۲) تعمیر و نگهداری کمتر مورد نیاز

انواع دیزل ژنراتور دارای شمع یا کاربراتور نیستند. این نوع طراحی، موتور را ساده‌تر و کارآمدتر می‌کند به طوریکه تنها به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و سوخت‌گیری برای کارکردن ژنراتور نیاز دارد. 

۳) عمر طولانی‌تر

انواع دیزل ژنراتور به گونه‌ای ساخته شده‌اند که مقدار قابل توجهی توان را برای مدت طولانی تامین کنند. 

به دلیل طراحی کارآمد موتور و مصرف سوخت، موتورها می‌توانند بسیار طولانی‌تر از یک موتور بنزینی استاندارد کار کنند. 

این یکی از دلایل بسیاری است که چرا یک ژنراتور قابل حمل یک انتخاب عالی برای منبع تغذیه بدون وقفه است، حتی اگر شبکه برق محلی قطع شده باشد. 

۴) انواع دیزل ژنراتور گزینه ایمن‌تر 

ژنراتورهای بنزینی، همانطور که قبلا ذکر شد، برای ادامه کار نیاز به سوخت گیری مکرر دارند. فرآیند سوخت گیری شما را به طور منظم در معرض بنزین قرار می‌دهد و بنزین به طور خطرناکی قابل اشتعال است. 

سوخت گیری‌های مکرر احتمال وقوع حادثه و سناریوی بالقوه مرگبار را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، با خرید دیزل ژنراتور نه تنها به سوخت گیری کمتری نیاز دارید، بلکه سوختی مصرف می‌کند که به مراتب کمتر از بنزین قابل اشتعال است. 

۵) موتورهای ساکت‌تر

انواع دیزل ژنراتور مدرن صدای بسیار کمتری نسبت به مدل‌های دیزلی قدیمی یا حتی موتورهای بنزینی اخیر تولید می‌کنند. 

موتورهای دیزلی به دلیل راندمان بالاتر، به قدرت کمتری نیاز دارند و بنابراین بسیار بی‌صداتر از انواع دیگر کار می‌کنند. 

۶) مقرون به صرفه

همیشه می‌توانید انواع دیزل ژنراتور را با قیمت مناسب خریداری کنید. حتی هنگامی که دیگر به آن نیاز ندارید یا فقط می‌خواهید به مدل بهتری ارتقا دهید، به راحتی امکان فروش آن وجود دارد تا با یک مدل بهتر جایگزین شود. 

سایر افراد قیمت مناسبی را برای ژنراتورهای مستعمل در شرایط خوب، به خصوص با سوخت دیزل که عمر طولانی تری دارد، پرداخت خواهند کرد. 

۷) کارایی انواع دیزل ژنراتور

در نهایت همانطور که در بالا ذکر شد، انواع دیزل ژنراتور موتورهای بسیار کارآمدی هستند که به راحتی قابل تعمیر می باشند و می‌توانند حتی در دمای سرد مقاومت کنند تا چراغ‌های شما را در تمام طول سال روشن نگه دارند. 

انواع دیزل ژنراتور نیاز به سوخت کمتری دارند و در عین حال با استهلاک و فرسودگی کمتری نیز مواجه می شوند.

آیا انواع دیزل ژنراتور نیاز به تعمیر دارند؟ 

انواع دیزل ژنراتور در فواصل زمانی منظم نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. این بستگی به سازنده دارد، اما مهمترین موردی که معمولاً باید سرویس شود موتور است. 

انواع دیزل ژنراتور معمولاً بعد از ۲۵۰ یا ۵۰۰ ساعت نیاز به سرویس دارند، اما فاصله سرویس توسط سازنده موتور تعیین می‌شود. 

معمولاً در یک سرویس معمولی یک بررسی کامل انجام می شود، فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت تعویض شده، روغن و برخی از تسمه‌ها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام شارژ نیز تعویض می شود. 


سخن پایانی
خرید انواع دیزل ژنراتور برای مواقع اضطراری یک انتخاب عالی برای تامین برق ادارات، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ است.