تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور چیست؟
تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور چیست؟
تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند اصل کار یا عملکرد این ابزارها بیان کرد.
تولید یا مصرف الکتریسیته، وجود جریان در سیم پیچ و نیروی محرکه آن‌ها عوامل مهمی برای تعیین تفاوت بین موتور و ژنراتور هستند که در فروش دیزل ژنراتور و موتور برق نیز موثر است.
هم موتور برق و هم دیزل ژنراتور در اصل خود از قانون فلمینگ پیروی می‌کنند. در واقع موتور برق، بخشی از دیزل ژنراتور است که وظیفه تولید الکتریسیته را برعهده دارد. در این مقاله، ما درباره تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

تفاوت کارایی موتور برق و دیزل ژنراتور

موتور برق وسیله‌ای بسیار کارآمد است که می‌تواند به عنوان منبع نیروی محرکه در هر وسیله ای مورد استفاده قرار گیرد. فقط باید به راندمان موتور برق توجه کرد تا متوجه شد که چنین وسیله‌ای واقعاً قادر به کارایی و قدرت بالایی است.
موتور برق های مدرن در هر سایزی از نظر کارایی با توجه به استانداردهای تعیین شده توسط انجمن ملی تولیدکنندگان برق رتبه‌بندی می‌شوند. رتبه‌بندی آن‌ها با یک بازده اسمی بر اساس خروجی پیوسته مشخص می شود و برای رسیدن به راندمان «Premium» که یک علامت برتری برای موتور برق یا دیزل ژنراتور است، موتور باید دارای راندمان حدود ۹۰٪ یا بیشتر باشد.
موتور برق با خروجی پیوسته و راندمان ۹۰ درصد در واقع آنقدر عملکرد بهتری نسبت به موتور احتراق داخلی دارد که می‌توان امیدوار بود در آینده این موتور، محرک اصلی برای تولید وسایل نقلیه تمام الکتریکی باشد.

متأسفانه، سیستم‌های ذخیره‌سازی الکتریکی از لحاظ فضای اشغالی و وزن به اندازه موتورهای بنزینی کارامد نیستند بنابراین جایگزین کردن آنها با موتور بنزینی کار دشواری است.
یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ موتور برق این است که می‌تواند حداکثر گشتاور را در حالت سکون تولید کند و منحنی گشتاور نسبتاً مسطحی را در سراسر محدوده عملکرد خود دارد.
گشتاور مشخصه ای است که شتاب را فراهم می‌کند، بنابراین موتور الکتریکی می‌تواند به طور موثر در محدوده وسیعی از سرعت‌ها کار کند.
اما تفاوت کارایی موتور برق و دیزل ژنراتور های مختلف مانند دیزل ژنراتور کامینز در این است که دیزل ژنراتور دارای قطعات و تجهیزات دیگری به جز موتور برق است که امکان استفاده از برق تولید شده توسط موتور برق را برای ساختمان ها فراهم می آورد.

تفاوت بین دیزل ژنراتور و موتور برق

یکی از تفاوت های بین دیزل ژنراتور و موتور برق، سوخت احتراق است. در موتور برق ممکن است از سوخت بنزین یا گاز استفاده شود، پس از ورود هوا و سوخت به محفظه سیلندر، جرقه ای توسط شمع مشتعل می شود تا مخلوط مشتعل شود و پیستون به عقب رانده شود و نیروی مکانیکی چرخشی ایجاد شود.
در دیزل ژنراتور ها مانند دیزل ژنراتوز کامینز از سوخت گازوئیل استفاده می شود. هوا و گازوئیل، آنقدر فشرده می شوند که دمای این دو افزایش می یابد و این افزایش دما خود باعث احتراق می شود که باعث جمع شدن پیستون و ایجاد نیرویی می شود که از طریق شفت وارد ژنراتور می شود.

تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور
امروزه موتور برق با سوخت گازی نیز وجود دارند که با توجه به نوع سوختی که مصرف می کنند، قیمت کمتری نسبت به موتورهای برقی بنزینی دارند. موتور برق های سوخت گازی، مصرف کمتری دارند، خطر کمتری ایجاد می کنند، آلایندگی کمتری دارند و عمر محصول را افزایش می دهند. برای افزایش عمر موتور برق با سوخت بنزینی باید پس از هر چند ساعت کارکرد آن را 2 ساعت خاموش کرد درصورتیکه این محدودیت در موتور برق گازشوز وجود ندارد.
نوع سوخت می تواند در قیمت فروش دیزل ژنراتور و موتور برق نیز موثر باشد.

تجهیزات و قطعات موتور برق و دیزل ژنراتور چیست؟


موتور برق و دیزل ژنراتور ابزاری است که نیروی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کند. برای این کار از قانون دست راست فلمینگ استفاده می‌کند و اصل کار هر دو بر اساس پدیده الکترومغناطیسی است.

نیروی محرکه برای شفت

شفت موتور توسط نیروی مغناطیسی هدایت می‌شود که بین آرمیچر و میدان قرار می گیرد. شفت یک دیزل ژنراتور به روتور متصل است که توسط نیروی مکانیکی به حرکت در می‌آید.

منبع انرژی

توربین‌های آبی، توربین‌های بخار و موتورهای احتراق داخلی منابع اصلی ژنراتور و موتور برق هستند.

تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور

سخن پایانی

هر دوی این دستگاه ها برای تامین برق استفاده می شوند. در واقع یک نوع انرژی را به نوع دیگری از انرژی تبدیل می کنند.
موتور برق می تواند انرژی شیمیایی موجود در مولکول ها را به الکتریسیته تبدیل کنند و ژنراتور تجهیزاتی دارد که الکتریسیته تولید شده را به جای دیگری منتقل می کند.
تفاوت موتور برق و دیزل ژنراتور در نحوه عملکرد آنها است و موتور برق جزئی از دیزل ژنراتور به شمار نی آید.
انتخاب مناسب موتورها و ژنراتورها باید بر اساس الزامات، کاربردها و نوع منبع تغذیه انجام ‌شود. اگر در این خصوص تجربه کافی ندارید، می توانید جهت مشاوره خرید با کارشناسان فروش دیزل ژنراتور ما در ارتباط باشید.