چگونه طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش دهیم؟
چگونه طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش دهیم؟

افزایش طول عمر دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین مواردی است که به خصوص در مصارف صنعتی بسیار حائز اهمیت می باشد. بیشتر صنایع به دلیل طول عمر بالای این دستگاه آن را برای تامین برق واحدهای خود انتخاب می نمایند. این دستگاه به گونه ای است که اگر به درستی از آن نگهداری نشود عمر مفید آن کاهش پیدا می کند.
از دستگاه های مولد برق برای مناطقی که دارای برق شهری نیستند و یا دسترسی به برق ندارند و یا استفاده کردن از برق شهری به صرفه نیست استفاده می شود. این دستگاه ها بیشتر برای مکان هایی مانند سردخانه ها، مراکز صنعتی، بیمارستان ها، ساختمان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
سرویس، تعمیر و نگهداری این دستگاه ها در افزایش توان آنها بسیار موثر است. برای اندازه گیری توان دیزل ژنراتور از کیلو وات آمپر kw استفاده می شود.
موتور دیزل ژنراتور مهمترین قطعه ای است که باید به منظور افزایش طول عمر مفید این دستگاه از آن مراقبت کنید. موتور ژنراتور از لحاظ سوختی به سه دسته تقسیم می شود: ژنراتور گازوئیل سوز یا دیزل، موتورهای دوگانه سوز، موتور گازسوز
کارکرد موتور دیزلی و بنزینی مشابه یک دیگر است ولی یک سری تفاوت های در هزینه های نگهداری و مصرف سوخت آنها وجود دارد. موتورهای دیزلی، کارایی بالاتری نسبت به بنزینی دارند اما بنزینی ها می توانند به راحتی در آب و هوای سرد کارکرد داشته باشند.
هنگام راه اندازی دستگاه های مولد برق باید به یک سری نکات توجه نماید مانند:
برای سوخت گیری این دستگاه باید حتما لباس مناسب بر تن کنید و از هر وسیله آتش زا مانند سیگار و.. دوری کنید.
هنگام سوخت گیری باید حتما مواظب باشید که بنزین و یا گازوئیل در اطراف محیط شما ریخته نشود.
بعد از سوخت گیری کردن حتما از روغن و ضد یخ خروجی اگزوز را چک نماید که در آن گرفتگی وجود نداشته باشد.
هنگام سوخت گیری باید حتما دستگاه خاموش باشد و حتی سعی کنید برق دستگاه را به طور کامل قطع نماید.
بعد از انجام دادن سوخت گیری و تعویض روغن نوبت به پر کردن آب و ضدیخ داخل رادیاتور است که باید حتما آن ها را پر کنید.
به منظور افزایش طول عمر دیزل ژنراتور حتما باید از قسمت های اصلی این دستگاه مثل تانک سوخت، شاسی و یا موتور و... به خوبی مراقبت کنید و سرویس دوره آنها را انجام دهید.

افزایش طول عمر دیزل ژنراتور

عمر مفید ژنراتورها به شرایط نگهداری و محیط آن بستگی دارد. که اگر موارد زیر را به موقع چک نماید باعث افزایش طول عمر آنها می شوید.
.سرویس کردن سر وقت و به موقع فیلترها
.کنترل لرزش
.کنترل صدا
.کنترل تغییرات مصرف سوخت
سرویس و نگهداری به موقع از این دستگاه باعث افزایش طول عمر آنها می شود. تعویض روغن و فیلترهای روغن و همچنین فیلتر هوا و گازوئیل هم در افزایش طول عمر این دستگاه بسیار اهمیت دارد. اگر به سرویس و نگهداری این دستگاه توجه نکنید ممکن است باعث به وجود آمدن آسیب های جدی شود که مجبور به پرداخت هزینه های زیادی می شوید. پس بهتر است با سرویس کردن درست و به موقع این دستگاه باعث افزایش طول عمر آن شویم.

راه های جلوگیری از خراب شدن دیزل ژنراتور

بازدید و چک روزانه و هفتگی و ماهانه یکی از راه های جلوگیری از خراب شدن این دستگاه است. بازدید هفتگی و روزانه به این صورت است که باید :
- از وجود ضدیخ و آب در داخل رادیاتور دیزل اطمینان پیدا کنید
- چک کنید که دمای آب موتور دستگاه از حد مجاز بالاتر نرود.
- چک نحوه کار دستگاه که آیا کارکرد آن با لرزش همراه است یا به صورت عادی کارکرد دارد را چک کنید.
- از وجود گازوئیل و بنزین کافی در مخزن سوخت مطمئن شوید
- از شارژ بودن باطری ها و عملکرد درست شارژر ژنراتور اطمینان حاصل کنید.

بازدید و سرویس ماهانه:

- چک کردن تمام لوله ها و اطمینان از خراب بودن اتصالات - چک کردن وضعیت تسمه دینام دیزل و تعویض تسمه در مواقع ضروری
- اطمینان از عملکرد پمپ روغن دیزل که باید حتما چک شود
- چک نمودن فیلتر آب، فیلتر گازوئیل، فیلتر هوا و روغن و یا تعویض فیلترها در صورت نیاز
برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه باید از فشار زیاد وارد کردن به این دستگاه جلوگیری نماید. همچنین روغن موتور آن را به موقع تعویض نماید. با چک کردن مواردی که در بالا گفته شد می توانید به راحتی از خراب شدن این دستگاه جلوگیری نماید.

کاربرد دیزل ژنراتور

موتور دیزل دارای کاربرد های زیادی است که شرایط نگهداری از آن ها به کارکرد آن بستگی دارد.
کاربرد در ساختمان یکی از کاربرد های این دستگاه است که از آن در مکان های درمانی، ادارات، واحدهای فناوری اطلاعات ، مکان ها و واحدهای نگهداری مواد غذایی و .... استفاده می شود. برخی از واحد های مسکونی و یا حتی مجتمع ها از این دستگاه برای تامین برق مورد نیاز خود در مواقع اضطراری استفاده می کنند
این دستگاه وظیفه تامین برق در شرایط اضطراری را بر عهده دارد که برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور باید حتما سرویس و نگهداری از این دستگاه به موقع انجام شود.
استفاده از دستگاه مولد برق در برخی از وسایل سنگین مثل قطارهای مسافربری، اتوبوس ها، هواپیماهای بزرگ و کوچک و کشتی ها بسیار رایج می باشد.


جمع بندی

برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید که از خراب شدن این دستگاه جلوگیری نماید. این دستگاه دارای کارکرد بسیار عالی می باشد که در صورت سرویس و نگهداری درست می توانید تا سال های طولانی برای شما کارکرد داشته باشد.
دانستن مشخصات این دستگاه اهمیت زیادی دارد پس سعی کنید در هنگام خرید آن، درباره مشخصات اصلی تحقیق کنید. آگاهی از نحوه نگهداری از آن نیز می تواند به افزایش طول عمر مفید این دستگاه های مولد برق کمک شایانی کند.


منبع: tny.im