آشنایی با کوپله دیزل ژنراتور
آشنایی با کوپله دیزل ژنراتور

کوپله دیزل ژنراتور از جمله تجهیزات و دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه شرکت‌هایی که در زمینه تولید انواع کوپله دیزل ژنراتور فعالیت دارند، قسمت‌های موتور دیزل و همچنین ژنراتور موردنیاز دستگاه‌های خودشان را از شرکت‌های تولیدکننده موتور و دیزل تهیه می‌کنند. بعد از آن نوبت به مرحله نصب و ادغام کردن این دو قطعه به یکدیگر خواهد رسید. این مرحله که با نام کوپله کردن شناخته می‌شود دارای مراحل مختلفی است. ما در این مطلب قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص مراحل کوپله کاری صحبت کنیم.

 

آشنایی با کوپله دیزل ژنراتور

پیش از آن که در خصوص مراحل کوپله کردن صحبت کنیم، نیاز است تا در خصوص کوپله دیزل‌ژنراتورها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. دستگاه‌های ژنراتور به‌صورت کلی دارای دو بخش عمده دیزل و ژنراتور هستند. امروزه در دنیا هیچ شرکتی وجود ندارد که دیزل و ژنراتور را با یکدیگر تولید کند. ازاین‌رو نیاز است شرکت‌ها سازنده کوپله دیزل موتورها این قطعات را به‌صورت جداگانه خریداری کرده و سپس با ادغام کردن آن‌ها به یکدیگر، محصول موردنظر خودش را تولید کند.
در این سمت است که فرایند جفت سازی و متصل کردن شروع می‌شود. در صنعت به این مرحله، مرحله کوپله کردن گفته می‌شود که خود دارای مراحل مختلفی است. از جمله مراحل کوپله کاری می‌توان به متصل کردن موتور به ژنراتور، تولید شاسی مناسب با آن، ساخت تابلو کنترل موتور و ژنراتور و همچنین متصل کردن و ارتباط دادن بخش‌های مختل دیزل ژنراتور خواهد بود به‌تمامی فعالیت‌هایی که در این مرحله‌ها انجام می‌شود، کوپله کاری می‌گویند.

 

 

 

 

کوپله کاری توسط شرکت‌های مختلف جهان

همان‌طور که متوجه شدید، مراحل کوپله کاری برای تولید یک ژنراتور نقش بسیار مهمی خواهد داشت. به ژنراتوری که مراحل کوپله کاری آن در کشوری به جز کشور ایران انجام شود، کوپله فابریک گفته می‌شود. ازاین‌رو شرکت‌های مختلفی در جهان وجود دارند که دست به کوپله کاری هر نوع موتوری با هر نوع ژنراتوری می‌زنند و سپس آن‌ها را به بازار برای مصرف عرضه می‌کنند. در زمان‌های گذشته تنها چند کشور اروپایی و امریکایی در زمینه کوپله کاری فعالیت می‌کردند.
اما بعدازاین که نسل جدیدی از موتورها و ژنراتورهایی که در مراحل کوپله کاری خود دیگر نیازی به هم محور شدن نداشتند، کشورهای دیگری نیز در زمینه کوپله کاری حرف‌هایی برای گفتن پیدا کردند. از جمله شرکت‌های بزرگ جهان که در زمینه کوپله کاری فعالیت دارند می‌توان FG Wilson و Cummins Power را نام برد. به شرکت‌هایی که مراحل کوپله کاری را پشت سر می‌گذارند پکیجر دیزل ژنراتور نیز گفته می‌شود.

 

تفاوت کوپله کاری شرکت‌های مختلف

همان‌طور که متوجه شدید با حذف یکی از مهم‌ترین مراحل کوپله کاری، یعنی هم محور ساختن موتور و ژنراتور، شرکت‌های متنوعی در زمینه کوپله کاری فعالیت خودشان را آغاز کردند. بااین‌وجود بین این شرکت‌ها تفاوت‌های بسیار بنیادینی وجود دارد. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها که می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی کوپله کاری تأثیرگذار باشد، می‌توان به استفاده از قطعات مختلف در تابلو کنترل اشاره کرد.
در صورتی که از قطعات باکیفیت پایین در این تابلوها استفاده شود، کیفیت نهایی کار بسیار پایین خواهد آمد. در کنار این فاکتور، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی کیفیت و همچنین طول عمر کوپله کاری دیزل‌ژنراتورها تأثیرگذار باشد:
نوع رنگی که بر وی قطعات فلزی مانند شاسی‌ها، تابلوها کوپله‌ها و ... استفاده می‌شود.
نوع و ضخامت ورقی که برای نصب شاسی استفاده خواهد شد.
گلندهای به‌کاررفته در تابلو و ژنراتور
به‌کارگیری چارچوب مناسب برای رادیاتور در کوپله دیزل ژنراتور
هرکدام از این فاکتورها می‌توانند به‌صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی کوپله کاری تأثیر مستقیمی به‌جای بگذارند. ازاین‌رو تفاوت اصلی شرکت‌ها در کنار مراحل کوپله کاری، استفاده از قطعات، رنگ‌ها و دستورالعمل‌های مختلف است.

 

معرفی مراحل کوپله کاری

اکنون که به‌صورت کامل با کوپله کاری و تأثیر آن در ساخت دیزل‌ژنراتورها آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا به اصلی‌ترین موضوع، یعنی مراحل کوپله کاری اشاره کنیم. 
ساخت شاسی
تولید شاسی به کمک آلیاژ و همچنین ضخامت ورق‌های فولادی می‌تواند از یک دستگاه تا دستگاه دیگر فرق کند. ازاین‌رو مهندسان تلاش می‌کنند تا دست بالا را در انتخاب خود لحاظ کرده تا به بهینه‌ترین و به‌صرفه‌ترین حالت دست پیدا کنند. در این مرحله از سری مراحل کوپله کاری، ورق‌های جهت تولید شاسی به کمک دستگاه‌های مخصوصی در سایزهای مشخص شده، بریده شده و سپس خم می‌گیرند. بعدازاین مرحله است که کلاف کردن شاسی تولید شده بر روی سطحی تراز و کاملاً صاف شروع خواهد شد.
تراز کردن شاسی
در مرحله بعدی مراحل کوپله کاری نیاز است تا شاسی دقیقاً تراز جوش و همچنین آب‌بند شود. این کار می‌تواند تا حد بسیار زیادی از لرزش‌های احتمالی زمان استفاده از دستگاه جلوگیری کند. دلیل اینکه این کار را در این مرحله از کوپله کاری انجام می‌دهند این است که در مراحل بعدی امکان انجام آن نخواهد بود بعدازاین که مرحله جوش و آب‌بندی تمام شد نیاز است تا درون مخزن به‌صورت کامل تمیزکاری شده و از هرگونه آلودگی پاک شود.
حال نیاز است تا اختلاف تراز پایه موتور و ژنراتور اندازه‌گیری شود. بعد از آن نوبت به مرحله پایه سازی خواهد رسید. همچنین می‌توان برای کم‌کردن لرزش‌ها، از یک سری لرزه‌گیر در بین دستگاه و شاسی استفاده کرد.
پرداخت شاسی
از جمله مراحل کوپله کاری می‌توان به پرداخت شاسی اشاره کرد. در این مرحله باید موتور و ژنراتور را از روی شاسی جدا کرده و به پرداخت شاسی مشغول شد. سپس می‌توان آن را به کمک رنگ‌های الکترواستاتیک و ضدزنگ به‌صورت کامل بپوشانید تا بعد از آن رنگ نهایی موردنظر، نقش بگیرد. حال مجدداً نیاز است تا دستگاه را بر روی شاسی قرار داد، آن را نصب و سپس به‌دقت ثابت کرد. در مرحله بعدی نیاز است تا تابلو فرما و کنترل نیز طراحی و تولید شوند. 
تابلو به کمک یک سری لرزه‌گیر بر روی پایه‌های خود قرار خواهد گرفت و متخصصین آن را بادقت زیاد بر روی شاسی نصب می‌کنند. در این مرحله نیاز است تا به این نکته توجه شود که بهترین شرایط برای تابلو و قراردادن آن بر روی شاسی، جایی است که هیچ‌گونه لرزشی وجود نداشته باشد و تابلو ثابت قرار بگیرد.
نصب مخزن سوخت
مرحله بعدی در سری مراحل کوپله کاری نصب مخزن سوخت است. این مخزن را باید روی قسمتی از پایه‌ای که شاسی دیزل ژنراتور قرار دارد نصب کرد. همچنین می‌توان آن را در قسمت بالایی قاب دیزل ژنراتور نیز قرار داد. این مخازن سوخت می‌توانند دیزل‌ژنراتورها را به مدت بین 6 تا 8 ساعت روشن نگه دارند. این که چه مخزن سوختی و با چه ظرفیتی مناسب خواهد بود، کاملاً به اهداف مورداستفاده آن باز خواهد گشت. 
در صورتی که احساس می‌کنید مخزن سوخت شما ظرفیت کمتری دارد، می‌توانید یک مخزن سوخت خارجی نیز در کنار دیزل ژنراتور قرار دهید.

 

 

 

استانداردهای مراحل کوپله کاری دیزل‌ژنراتورها

برای اینکه مشخص شود تمامی مراحل کوپله کاری دیزل‌ژنراتورهای به‌صورت کامل و دقیق پیاده‌سازی شده است، استانداردهای جهانی وجود دارد که یک سری فاکتورها را به مهندسین و سازندگان دیکته خواهد کرد. در صورتی که دیزل‌ژنراتورها دارای چنین استانداردهایی باشند، می‌توان اطمینان حاصل کرد که بهترین عملکرد را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند. از مهم‌ترین استانداردهای کوپله کاری دیزل‌ژنراتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
استاندارد SAE
استاندارد AGN 232
استاندارد AGN 233
استاندارد AGN 234

برای آشنایی با استانداردهای کوپله کاری در ادامه به‌صورت کامل در خصوص هرکدام از آن‌ها به‌صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

استاندارد SAE

استاندارد جهانی SAE که توسط انجمن مهندسین ماشین‌آلات ارائه گشته است، درواقع یک مسیر راهی برای مهندسین تولیدکننده دستگاه‌های دیزل ژنراتور است. به کمک این استاندارد می‌توان به‌صورت دقیق ابعاد، اتصالات و همچنین کوپلینگ‌هایی که در مراحل کوپله کاری دارای اهمیت هستند را تعیین کرد. تمامی روش‌های که مشخص‌کننده ابعاد و اتصالات است، توسط شرکت‌های تولیدکننده و کوپله کار، مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در صورتی که محصولات تولیدی از استاندارد جهانی SAE پیروی کنند، می‌توان اطمینان حاصل کرد که عملکرد دستگاه در بهینه‌ترین حالت خودش قرار دارد. از سوی دیگر می‌توان چنین استنباط کرد که تمامی مراحل کوپله کاری بادقت و به‌صورت کامل انجام شده و دستگاه از نظر استحکام و قوا دارای شرایط لازم است.

 

استاندارد AGN 232

این استاندارد که به اقدامات اولیه کوپل کردن اشاره دارد، نقش مهمی را در مراحل کوپله کاری و تضمین کیفیت ایفا خواهد کرد. از جمله این اقدامات می‌توان به گدانی سمت موتور اشاره کرد که باید به‌صورت یکپارچه با بدنه آن هماهنگ شده و به قسمت سری ژنراتور متصل شود. نیروی موردنیاز می‌تواند از طریق اتصال کوپلینگ از سمت موتور دستگاه به سمت ژنراتور حرکت کند. طبق این استاندارد، مراحل کوپله کاری باید به نحوی انجام شود که با ویژگی‌های فنی موتور و ژنراتور همسو باشد.
بدین صورت می‌توان تا حد ممکن لرزش‌ها را کاهش داد و مطمئن شد که انتقال گشتاور به‌خوبی صورت خواهد گرفت.

 

استاندارد AGN 233

این استاندارد در مراحل کوپله کاری به الزامات نصب اشاره خواهد کرد. بخش‌های مختلف یک دیزل ژنراتور باید به صورتی دقیق و مهندسی شده به یکدیگر متصل شوند تا بدین صورت بتوانند یک ساختار متحد تشکیل دهند. مهندسی ساختار سیستم باید در زمان نصب قطعات دیزل ژنراتور به یکدیگر دارای دقت بسیار زیادی باشد. بدین صورت می‌توان مطمئن شد که عملکرد دستگاه به کیفیت لازم رسیده است و دستگاه به‌خوبی فعالیت می‌کند.
از سوی دیگر این مهندسی باید این اطمینان را ایجاد کند که دستگاه کوپله شده تمامی ویژگی‌ها و مشخصات فنی موردنظر را دارد و مطابق با استانداردهای لازم طراحی شده است. ازاین‌رو نیاز است تا تمامی الزامات نصب به‌صورت کامل رعایت شوند. برای مثال تمامی اتصالات باید در سوراخ‌های تعبیه شده برای آن‌ها قرار گرفته یا اینکه شاسی دستگاه باید دارای استحکام و قوای لازم باشد.
در صورتی که الزامات نصب به‌خوبی رعایت شود، ژنراتور می‌تواند در برابر گشتاورهای بالا استحکام و مقاومت مناسبی را از خودش نشان دهد. گشتاورهایی که به‌صورت ناگهانی به موتور وارد می‌شوند، می‌توانند ضربه‌های سهمگینی وارد کرده و در صورتی که الزامات نصب در مراحل کوپله کاری رعایت نشود، دستگاه دچار عیب خواهد شد.

 

استاندارد AGN 234

یکی دیگر از استانداردهایی که در مراحل کوپله کاری باید رعایت شود، استاندارد AGN 234 است. این استاندارد به نحوه تراز کردن شفت‌ها اشاره داشته تا یک اتصال مناسب بین آن‌ها ایجاد شود. یک دیزل ژنراتور مطمئن، دارای موتور گرداننده و ژنراتوری است که به‌خوبی با یکدیگر تراز شده‌اند. بدین صورت می‌توان اطمینان داشت که طول عمر دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. اگر شفت به‌خوبی تراز نباشد، این امکان وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از توان دستگاه هدر رود.
درصورتی‌که هم‌ترازی در بخش‌های مختلف دیزل‌ژنراتورها رعایت نشود، قسمت‌های مختلف دستگاه لق شده و بر روی عملکرد نهایی آن تأثیر می‌گذارد. از جمله مشکلاتی که در اثر تراز نبودن و رعایت‌نکردن استانداردهای مربوط به آن در مراحل کوپله کاری رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
به‌وجودآمدن صدا و لرزش
بالارفتن دما در کوپلینگ‌های لاستیکی سر شفت
کم‌شدن قدرت آب‌بندی
به‌وجودآمدن عیب در شفت‌ها و قطعات کوپلینگ
بالارفتن میزان اصطکاک در بلبرینگ‌ها و واشرها
مصرف بیشتر انرژی
کاهش طول عمر دستگاه

 

 

خرید دیزل ژنراتور مطمئن و مرغوب از زرآب

شرکت زرآب را می‌توان یکی از برترین و بهترین شرکت‌ها در زمینه کوپله کاری، واردات و همچنین فروش انواع موتورهای برق و دیزل‌ژنراتورها دانست. این شرکت که فعالیت حرفه‌ای خودش را از سال 1351 آغاز کرده است به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند. شرکت زرآب با در اختیار داشتن فضایی بیش از 1000 مترمربع محصولات و تولیدات خودش را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

از جمله مزایای شرکت زرآب می‌توان به تنوع محصولی بسیار مناسب آن اشاره کرد. محصولات ارائه شده این شرکت دارای کیفیتی بی‌نظیر و مثال‌زدنی بوده که خیال مشتریان را از خرید دستگاه‌های دیزل ژنراتور راحت خواهد کرد. گروه صنعتی زرآب با در اختیار داشتن ژنراتورهایی استامفورد انگلستان، استامفورد پاور چین، لینز ایتالیا، مکالته ایتالیا، کایجلی چین و STC چین و انواع موتور دیزل‌های میتسوبیشی ژاپن، ولوو پنتا، دویتس چین، لوول چین، موتورسازان، لومباردینی و ... آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است.
برای خرید و اطلاع از آخرین قیمت‌های دیزل‌ژنراتورها می‌توانید به وب‌سایت گروه صنعتی زرآب به نشانی www.zarabco.com مراجعه کنید. در صورتی که در خصوص مراحل کوپله کاری این دستگاه‌ها، خرید دیزل‌ژنراتورها، قیمت دیزل‌ژنراتورها و ... سؤالی دارید، می‌توانید با کارشناسان زرآب در ارتباط باشید.