تابلو امرجنسی چیست؟
تابلو امرجنسی چیست؟

 

تابلو امرجنسی

تابلو امرجنسی به تابلو برق اضطراری نیز معروف است و همانطور که از نامش پیداست به طور خاص در زمان های اضطراری قطع برق به کار می رود. این تابلو یکی از وسایل بسیار کاربردی و مهم در صنعت محسوب می شود و خسارات وارد شده در زمان قطع برق را به حداقل ممکن می رساند. بهتر است بدانید که در بسیاری از صنایع و مکان های عمومی برای تولید برق از ژنراتورهای مختلف استفاده می شود. بنابراین زمانی که برق شهری برای چند لحظه قطع می شود، این مجموعه ها با خسارات متعددی رو به رو می شوند. 
ژنراتورها در محیط بیمارستان، فروشگاه ها، هتل ها و بسیاری از مکان های تفریحی و درمانی کاربرد دارند. زمانی که در یک فروشگاه، برای چند لحظه برق قطع می شود، کمترین خسارتی که به این مجموعه وارد خواهد شد، امکان سرقت محصولات فروشگاه است که البته جبران پذیر است. اما تصور کنید که همین قطعی برق در بیمارستان و در حین جراحی رخ دهد. قطعا این مسئله می تواند جان یک فرد را گرفته و موجب مرگ او شود. این مسئله باعث می شود تا تولیدکنندگان دستگاه هایی با عنوان تابلو امرجنسی طراحی کنند که در شرایط بحرانی یک جریان جایگزین را وارد مدار اصلی کرده و نیاز مصرف کنندگان را به برق رفع کند.

 

گاهی اوقات بر اثر ناپایدار بودن برق شهری یا قطع آن، به تجهیزاتی نیاز است تا از این طریق بتوان مصرف کنندگان برق را پشتیبانی کرد. تابلو امرجنسی یکی از ابزار بسیار کاربردی در این زمینه است. از این تابلو به صورت خاص در ورودی واحدها و مراکز صنعتی، کارخانجات، هتل ها، بیمارستان ها، ساختمان های تجاری و مسکونی و... استفاده می شود. تابلو امرجنسی در شرایط معمولی برق موردنیاز مصرف کنندگان را به وسیله برق شهری و در زمان قطعی برق به کمک دیزل ژنراتور تولید می کند. تابلو امرجنسی را می توان در انواع مختلفی تهیه کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و وظایف تابلو امرجنسی بیشتر آشنا شویم.

تابلو برق امرجنسی

 

ویژگی های تابلو امرجنسی

در این بخش با تعاریف دقیق و ویژگی های تابلو برق امرجنسی آشنا می شویم.
در زمان قطع شدن برق، تابلو امرجنسی به شکل خودکار باعث وصل شدن ژنراتور شده و جریان برق را وارد مدار می کند.
با استفاده از تابلو امرجنسی زمان قطعی برق کاهش پیدا می کند و نیازی به متوقف کردن امور مهم نیست
این تابلو باعث موازی شدن جریان برق شهری با UPS یا ژنراتور می شود
زمانی که برق قطع می شود، تابلو امرجنسی کمک می کند تا ژنراتور فعال شده و جریان برق داخل این دستگاه را جایگزین برق شهری می کند
این دستگاه بعد از حدود 8 ثانیه از قطعی برق، می تواند دستگاه را برای تولید برق جایگزین فعال کند
این دستگاه ها به طور پیوسته کار می کنند و تا زمان وصل شدن برق شهری متوقف نمی شوند
از مشخصات اصلی تابلو امرجنسی می توان به برد، کنتاکتور، شارژر و گرمکن موتور اشاره کرد.
این تابلو نقش یک تابلو فرمان را دارد که به کمک آن می توان تمام جزئیات ژنراتور برق و موتور برق را بررسی و نظارت کرد و از سالم بودن دستگاه مطمئن شد.
این تابلوها بسته به ویژگی های ساختاری و فیزیکی انواع مختلفی دارند و برای هرکدام از آن ها قیمت های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

تابلو ats چیست؟

شاید در زمان خرید تابلو امرجنسی با عبارت ats هم رو به رو شده باشید. ats مخفف عبارت Automatic Transfer Switch ( سوییچ انتقال دهنده اتوماتیک بار) است. این تابلو از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:
کلید هوایی یا کلید کنتاکتور
کلید اصلی یا کلید اتوماتیک
رله
برد کنترل
این تابلو به دو کلید روشن و خاموش مجهز می باشد. برای وصل و یا قطع کردن جریان برق از این دو کلید استفاده می شود. با توجه به این توضیحات می توان گفت، تابلو ats یک مدل از پنل انتقال است که از طریق دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان قطع شدن برق شهری به شکل اتوماتیک بین برق و ژنراتور جابجا می شود. تابلو ats برق انتقالی به مصرف کننده یا بار انتقالی به ژنراتور را کنترل می کند.

 

تابلوی امرجنسی

 

کاربرد تابلو امرجنسی

احتمالا تا به اینجای مطلب از هدف اصلی ساخت تابلو امرجنسی آگاه شده اید. وظیفه این تابلوها از نام آن ها پیداست. تابلوهای امرجنسی یا تابلوهای اضطراری، برای زمان هایی به کار می روند که شرایط کاملا اضطراری است و مصرف کنندگان به دلیل قطع بودن برق به نوعی درمانده شده اند. در این شرایط از تابلو امرجنسی برای رفع مشکل و روشن شدن دستگاه هایی که با برق کار می کنند استفاده می شود. 
وظیفه اصلی تابلو امرجنسی فعال کردن ژنراتور و جایگزین کردن برق آن به جای برق شهری است. اما این دستگاه علاوه بر این کار، وظیفه دیگری نیز برعهده دارد. این تابلوها وظیفه دارند در شروع و پایان هفته برنامه ریزی دقیقی برای روشن و خاموش کردن ژنراتورها داشته باشند. برای این هدف، بر روی تابلوهای امرجنسی، بردهای کنترل دیجیتالی نصب می شود.

عوامل موثر بر قیمت تابلو امرجنسی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تابلو امرجنسی براساس طراحی و ساختاری که دارد به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود و انواع گوناگونی دارد. بسته به ویژگی های فنی، کیفی و ساختاری، قیمت های متفاوتی برای این دستگاه ها در نظر گرفته می شود. اما در ادامه به عوامل موثر بر قیمت تابلو امرجنسی اشاره می کنیم.
بسته به اینکه چه انتظاری از تابلو امرجنسی داشته و برای چه مکانی نیاز به خریداری از آن دارید، قیمت های متفاوتی به شما پیشنهاد می شود
سیستم و شرایط کار شما به چه صورت است و قطع بودن برق برای چه مدت زمانی به فعالیت های شما خسارت یا آسیب وارد نمی کند؟
برای کلید زنی به چه امکانات و تجهیزاتی نیاز دارید؟
آیا کلیدهایی که برای اتصال برق درون دستگاه نصب می شوند با توجه به ولتاژ تفاوتی دارند؟
می خواهید تابلو امرجنسی با UPS و ژنراتور کار کند یا فعالیت خود را به شکل عادی انجام دهد؟
مشخصات ظاهری دستگاه به چه صورت است و در ساخت آن از چه قطعات با چه میزان کیفیتی استفاده شده است؟