مزایای برق اضطراری
مزایای برق اضطراری

مزایای برق اضطراری : مطمئنا شما هم با مشکل قطع شدن ناگهانی برق مواجه شده باشید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در زمان حیاتی، برق قطع شود. حال تصور کنید که قطع شدن برق می تواند چه خسارات زیادی به کارخانه ها، واحدهای صنعتی و از همه مهمتر بیمارستان ها بزند. با توجه به تمامی این موارد، وجود یک سیستم برق اضطراری می توند مزایای خاص خودش را داشته باشد. بیایید با یکدیگر برخی از مهمترین مزایای برق اضطراری را بررسی کنیم تا به خوبی متوجه اهمیت آن شوید.

اهمیت استفاده از برق اضطراری

قطع شدن جریان برق می تواند مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به آسیب رسیدن به دستگاه های الکتریکی، از بین رفتن اطلاعات، مختلف شدن فعالیت های صنعتی و حتی به خطر افتادن جان افراد حاضر در بیمارستان ها اشاره کرد. از این رو صنعتگران به فکر ساخت دستگاه هایی افتادن که به کمک آن بتوان در زمان قطع شدن برق نیز همچنان از نیروی الکتریکی استفاده کرد.
همین امر منجر شد تا سیستم برق اضطراری به وجود بیایید. همانطور که از نام این سیستم نیز پیداست، می توان از آن به عنوان جایگزینی برای برق شهری و صنعتی استفاده کرد. مزایای برق اضطراری به قدری زیاد بود که بعد از معرفی به سرعت در بخش های مختلف جای پیدا کرد. در واقع دیگر کسی نیست که از اهمیت سیستم برق اضطراری آگاهی نداشته باشد.

انواع سیستم های برق اضطراری

برای دستیابی به سیستم برق اضطراری روش های بسیار مختلفی وجود دارد. به همین دلیل سیستم های برق اضطراری در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. برای مثال برخی از آن ها با تبدیل انرژی به دست آمده از سوخت های فسیلی، برق تولید می کنند. اما برخی از آن ها نیز دارای باطری های قدرتمندی هستند که می توانند انرژی الکتریکی بسیار زیادی را در خود نگهداری کرده و در زمان قطع شدن برق، آن را در اختیار سیستم قرار دهند.
به صورت کلی مزایای برق اضطراری در تمامی این سیستم ها، یکسان خواهد بود. با این وجود همچنان برخی از آن ها نسبت به دیگری، مزایای بیشتری خواهند داشت. اجازه دهید تا شما را با انواع سیستم های برق اضطراری آشنا کنیم:
UPS
موتورهای برق یا ژنراتورها
اینورترها
پنل ها و صفحات خورشیدی
ژنراتورهای بادی

سیستم های برق اضطراری UPS

اما در میان تمامی سیستم های برق اضطراری، بدون شک سیستم برق اضطراری UPS از دیگران شناخته شده تر و کاربردی تر است. این سیستم که به عنوان سیستم برق اضطراری بی وقفه نیز شناخته می شود می تواند در زمان نبود برق، برق اضطراری واحدهای صنعتی، تجاری و مسکونی را تامین کند. این سیستم از یک باتری یو پی اس استفاده می کند که در یک جعبه قرار گرفته است. بر اساس نوع باتری و ظرفیت آن، می توان برق مصرفی مورد نیاز را تامین کرد.
این که چه تعداد دستگاه AC می توانند به کمک یک سیستم برق اضطراری UPS کار کنند، به صورت مستقیم به ظرفیت آن بستگی دارد. از این رو اگر قصد دارید تا از مزایای برق اضطراری UPS در واحدهای مسکونی استفاده کنید، نیازی به استفاده از سیستم های UPS با ظرفیت بالا وجود ندارد. چنین سیستم های پرظرفیتی بیشتر در واحدهای صنعتی و یا تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. بدین صورت تمامی دستگاه هایی که به این سیستم ها متصل هستند می توانند چند ساعت بدون نیاز به برق شهری، به فعالیت خودشان ادامه دهند.
البته که تامین برق اضطراری تنها یکی از مزایای برق اضطراری UPS است. این سیستم ها همچنین می توانند از نوسانات به وجود آمده در ولتاژ و جریان جلوگیری کرده و بدین صورت امنیت دستگاه های الکترونیکی را تایمن کنند.

مزایای برق اضطراری یا دیزل ژنراتور

همانطور که اشاره شد، این سیستم ها می توانند برق مورد نیاز دستگاه های مختلف را در زمان قطع شدن جریان برق شهری، همچنان تامین کنند. اما در کنار این مورد، مزایای بسیار دیگری دارند که در این قسمت قصد داریم به برخی از مهمترین آن ها اشاره کنیم:
یک سیستم برق اضطراری می تواند به سادگی از آسیب دیدن سخت افزارهای مختلف مانند کامپیوترها، تلویزیون، قطعات الکترونیکی و ... در برابر نوسانات شدید لحظه ای جلوگیری کند.
سیستم های برق اضطراری می توانند توان ورودی را پشتیبانی کنند.
در صورت قطع شدن برق، امکان از دست رفتن اطلاعات ذخیره نشده در سیستم های مختلف وجود دارد. استفاده از یک سیستم برق اضطراری می تواند از مخدوش شدن، از بین رفتن و حذف شدن چنین اطلاعاتی جلوگیری کند.
امکان متصل شدن بین سیستم قطع برق با ژنراتورها نیز وجود دارد. این سیستم ها می توانند برق مورد نیاز پیش از شروع به کار ژنراتورهای مختلف را تامین کنند.
سیستم های UPS می توانند از دستگاه های مختلف در برابر نوسانات ولتاژ جلوگیری کرده و از دستگاه های الکتریکی محافظت کنند.
نصب سیستم های برق اضطراری بسیار ساده و آسان بوده و برای راه اندازی آن ها به فضای خیلی زیادی نیاز نخواهد بود.
امکان اتصال چندین دستگاه مختلف به یک سیستم برق اضطراری وجود دارد.
سازگاری سیستم های برق اضطراری با انواع دستگاه ها بالا بوده و امکان استفاده از چنین سیستم هایی را به سادگی فراهم می کند.

کاربردهای مختلف برق اضطراری

حال که با مزایای برق اضطراری آشنا شدید، مطمئنا متوجه خواهید شد که چرا از آن ها تا به این اندازه در صنایع مختلف استفاده می شود. به بیان بسیار ساده، هر کجا که دستگاه الکتریکی وجود داشته باشد که نیاز به جریان برق شهری دارد، می توان از سیستم های برق اضطراری استفاده کرد. در این جا برخی از کاربردهای این سیستم ها را مشاهده می کنید:
منازل مسکونی
برج ها و ساختمان های اداری و تجاری
مخابرات
بیمارستان ها
هتل ها
مراکز نظامی
مدارس
دانشگاه ها
آزمایشگاه ها
واحدهای صنعتی و سوله ها
فروشگاه ها و مغازه های مختلف
مکان هایی که دارای سیستم دوربین مداربسته هستند
مراکز اطلاعاتی و دیتا سنترها

نتیجه گیری
استفاده از سیستم برق اضطراری می تواند مزایای زیادی با خود به همراه داشته باشد. این سیستم ها قادر خواهند بود تا در صورت قطع برق، جریان برق مورد نیاز دستگاه های مختلف را تامین کنند. از دیگر مزایای برق اضطراری می توان به محافظت از دستگاه ها در برابر نوسانات ولتاژ و جریان اشاره کرد. یکی از سیستم های کارامد برق اضطراری، سیستم برق اضطراری UPS است. از چنین سیستم های می توان در انواع واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و ... استفاده کرد.