میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها
میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها

مصرف سوخت دیزل ژنراتور و نکات مربوط به آن

شاید از خود سوال کنید اصلا منظور از میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها چیست؟ موتور دیزل ژنراتور برای اینکه بتواند فعالیت خود را آغاز کرده و در ادامه ژنراتور یا آلترناتور دستگاه را به چرخش درآورد، نیاز به یک سوخت مصرفی دارد. موتور این سوخت را در تعداد ساعت کاری و دور مشخص برای فعال کردن دستگاه استفاده می کند. هرچه کیفیت این سوخت بیشتر باشد، قطعا موتور عملکرد بهتری خواهد داشت. 
علاوه بر این، سوخت مرغوب در دیزل ژنراتور، طول عمر قطعات دستگاه را افزایش می دهد. حال می خواهیم ببینیم یک دستگاه دیزل ژنراتور به طور معمول چه میزان سوخت مصرف می کند؟ هر دیزل ژنراتور به ازای هر کیلووات مصرفی در هر ساعت چیزی بین 190 تا 220 گرم گازوئیل مصرف می کند. البته بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که با تولید محصولات جدید قابلیت های مختلفی به آن ها افزوده شده و امکان افزایش میزان مصرف سوخت در آن ها وجود دارد. 
توجه به میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها یک مزیت دیگر نیز دارد با نظارت روی این موضوع می توان به کاهش آلاینده های خروجی از دستگاه کمک کرد. از آن جایی که استفاده از دیزل ژنراتور در صنایع مختلف و حتی مصارف خانگی رو به افزایش است، بروز این نگرانی که آلودگی های ایجاد شده اثرات زیست محیطی مخرب داشته باشند، طبیعی است. بنابراین بهترین اقدام برای پیشگیری از چنین مشکلی، توجه به میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور است.



دیزل ژنراتور یک دستگاه تولیدکننده برق اضطراری است که می تواند در زمان قطعی برق با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، برق موردنیاز شهروندان را تامین کند. این دستگاه در ابعاد و اندازه های کوچک و بزرگ و برای مصارف خانگی و صنعتی تولید می شود. اهمیت استفاده از دیزل ژنراتور این روزها بر هیچ کسی پوشیده نیست. ما چه جزء مصرف کنندگان معمولی برق باشیم و چه جزء واحدهای صنعتی بزرگ، به هر صورت شرایطی ایجاد خواهد شد که در زمان کمبود برق شهری به دیزل ژنراتور نیاز پیدا می کنیم. باتوجه به اهمیت استفاده از دیزل ژنراتور در طول زندگی، تصمیم داریم در این مطلب با این دستگاه بیشتر آشنا شویم. همچنین بررسی کنیم که میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها به چه صورتی است؟

همه چیز درباره دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یک دستگاه مولد برق است که از دو بخش اصلی موتور و ژنراتور (آلترناتور) ساخته شده است. سوخت اصلی این دستگاه، دیزل یا گازوئیل بوده و نحوه عملکرد آن با دستگاه های بنزینی یا گازی کاملا متفاوت است. این موتور دیزلی، با فشرده سازی هوا داخل سیلندرهای دستگاه، یک احتراق ایجاد کرده و از این طریق شروع به کار می کند. لیست اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور به شرح زیر هستند:

منبع تغذیه
آلترناتور (ژنراتور)
موتور دیزل
فیلتر سوخت
سیستم سوخت
مخزن سوخت
رگلاتور ولتاژ
قالب مونتاژ اصلی
سیستم روغن کاری
سیستم خنک کننده خروجی

شارژی باتری
صفحه کنترل

میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها

اگر شما هم تصمیم به خرید دیزل ژنراتور دارید، بایستی بدانید که دیزل ژنراتور در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود و هریک کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در هنگام خرید لازم است فاکتورهای مختلفی را بررسی کنید تا در نهایت مناسب ترین دستگاه به شما پیشنهاد شود. یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید، میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورهاست. این مورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
در واقع چگونگی و شرایط سوخت دستگاه می تواند تاثیر زیادی در راندمان کاری آن داشته باشد. اگر تاکنون در این زمینه اطلاعاتی کسب نکرده اید، به شما توصیه می کنیم بدون آگاهی اقدام به سفارش کالا نکنید. خرید یک دستگاه دیزل ژنراتور که از سوخت مرغوب و باکیفیتی برخوردار نباشد، نمی تواند به درستی انتظارات شما را برآورده کند. در ادامه توضیحات و نکاتی را برای آگاهی بیشتر در رابطه با میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها ارائه خواهیم کرد.

عوامل تاثیرگذار بر میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها

اینکه از دیزل ژنراتور در چه مکانی با چه شرایطی استفاده شود، تاثیر زیادی در میزان مصرف سوخت آن دارد. به عنوان مثال یکی از زمینه های کاربرد دیزل ژنراتور در جابجایی و حمل و نقل با کشتی است. در چنین مواردی ارتفاع از سطح دریا در میزان سوخت دیزل ژنراتور تاثیر می گذارد. علاوه بر این، عوامل دیگری همچون؛ کیفیت گازوئیل استفاده شده در دستگاه، طول عمر دستگاه و همچنین شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت موجود در محیط بر میزان سوخت مصرف دیزل ژنراتور نقش دارند. 
برند تولیدکننده نیز عامل دیگری در میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور است. هر برندی استانداردهای خاصی را برای تولید محصولات خود در نظر گرفته و همین استانداردها باعث می شوند تا برخی از کالاها نسبت به دیگر تولیدات برتری و تمایز داشته باشند. برخی از میزان سوخت کمتری استفاده کرده و در این زمینه صرفه جویی می کنند، برخی دیگر با وجود مصرف سوخت بالا، کارایی چندان قابل قبولی ندارند. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات دقیقی درخصوص میزان مصرف سوخت دستگاه کسب کنید، لازم است محصول خود را حتما از فروشگاه ها و برندهای معتبر تهیه کنید. این مراکز اطلاعات دقیق و درستی را در اختیار شما قرار می دهند. 
آخرین موردی که به عنوان عامل تاثیرگذار بر میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور می خواهیم به آن اشاره کنیم، میزان بار الکتریسیته است. در شرایطی که بار الکتریسیته افزایش پیدا کند، خودبخود مصرف سوخت هم افزایش پیدا می کند. شرکت های تولیدکننده معتبر برای افزایش آگاهی و اطمینان خاطر خریداران، در هنگام عرضه محصولات یک کاتالوگ در اختیار آن ها قرار می دهند که می توان به کمک آن میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور را محاسبه و اندازه گیری کرد. هرچند که در بیشتر اوقات متقاضیان به صورت حدودی مقدار آن را محاسبه می کنند.

روش های کاهش میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که می توان با رعایت آن ها، میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور را کنترل کرده و به حداقل رساند. مهم ترین گام برای اینکه بتوان با مشکل مصرف سوخت در دیزل ژنراتور مقابله کرد، بررسی دقیق محیطی است که دستگاه در آن نصب و راه اندازی شده است. همچنین می بایست برای اطمینان بیشتر، به صورت مرتب عملکرد دستگاه را تحت نظر بگیرید تا در صورت مشکل بلافاصله اقدامات لازم انجام شوند.

افزایش دما و افزایش کیفیت آب در سیستم خنک کننده

پایین بودن دما تاثیر مخربی بر روی عملکرد دیزل ژنراتور گذاشته و باعث می شود تا سوخت دستگاه به طور کامل مصرف نشود. این عامل همچنین به افزایش ویسکوزیته منجر می شود. علاوه بر این، با افزایش مقاومت عملیاتی، مصرف سوخت هم افزایش پیدا می کند. برای حل این مشکلات بهترین راهکار افزایش دمای آب خنک کننده است.
بررسی نشتی در دیزل ژنراتور
برای اینکه بتوانید مصرف سوخت را کاهش دهید، لازم است یک بررسی کلی و همه جانبه از دیزل ژنراتور و قطعات مختلف آن داشته باشید. بایستی مطمئن شوید که در هیچ بخش از دستگاه علائمی از نشتی وجود ندارد. گاهی اوقات به دلایلی همچون عدم نگهداری اصولی از دستگاه، ضربه به دستگاه حین نصب و راه اندازی و...،قطعات آن از جمله موتور دچار شکستگی یا ترک خوردگی می شوند و همین یک نوع نشتی به شمار می رود که در نهایت منجر به افزایش مصرف سوخت دستگاه می شود. در صورتی که با چنین مشکلاتی رو به رو شدید، سعی کنید در اولین فرصت برای تعمیر یا تعویض قطعات اقدام کنید.

خرید دیزل ژنراتور از برندهای معتبر

یک برند معتبر و باتجربه این اطمینان را به شما می دهد که محصول از هر نظر در شرایط استاندارد و خوبی قرار دارد. از جمله ویژگی های یک محصول مرغوب که توسط شرکت های معتبر به مشتریان ارائه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اصل بودن کالا
کیفیت و سلامت کامل تجهیزات و قطعات مختلف دستگاه
میزان مصرف سوخت دستگاه که در بهترین شرایط قرار دارد.
قیمت مناسب دستگاه متناسب با ویژگی های آن
استاندارد بودن سایز و ابعاد دستگاه و...
طبق موارد مذکور، با خرید دیزل ژنراتور از مجموعه های معتبر می توان این اطمینان را داشت که میزان مصرف سوخت آن کاملا نرمال و طبیعی است. این محصولات به شیوه ای ساخته شده اند که کمترین آلودگی را تولید کرده و اثرات زیست محیطی مخرب از خود به جای نمی گذارند.

روش نگهداری از دیزل ژنراتور

در اینجا منظور از نگهداری از دیزل ژنراتور این است که هر اقدامی انجام دهیم تا میزان مصرف سوخت در این دستگاه به حداقل ممکن برسد. این اقدامات می توانند شامل موارد زیر شوند:
دقت بسیار زیاد در هنگام انتخاب سوخت برای دستگاه
فیلتر کردن ناخالصی های موجود در سوخت
تمیز کردن و در صورت نیاز تعویض کردن فیلترهای سوخت به طور مرتب
به این نکته دقت داشته باشید که وجود ناخالصی در سوخت علاوه بر اثرات زیست محیطی مخرب، می تواند بر روی میزان سوخت مصرفی دستگاه نیز تاثیر بگذارد.

کنترل و بررسی مرتب دیزل ژنراتور

وقتی به طور مرتب سیستم دیزل ژنراتور را بررسی و کنترل می کنید، این مسئله باعث می شود تا در صورت وجود مشکل به سرعت آن را شناسایی کرده و برای حل آن اقدامات لازم را انجام دهید. سرویس دهی مرتب به دستگاه، تعمیر یا تعویض قطعات از کار افتاده و حل مشکلات جزئی و کلی آن می تواند به مصرف بهینه سوخت دستگاه کمک زیادی کند.