معرفی چند مدل دیزل ژنراتور
معرفی چند مدل دیزل ژنراتور

معمولا آن دسته از افرادی که با صنعت برق و تجهیزات فنی آن سروکار ندارند، اطلاعاتی درخصوص دیزل ژنراتور نداشته و از همین رو با کاربردهای این دستگاه آشنا نیستند. از آن جایی که دیزل ژنراتور جایگاه ویژه ای در صنایع دارد و به دلیل مکانیزم و ساختار خود به عنوان منبع برق اضطراری شناخته می شود، تصمیم گرفتیم درخصوص این دستگاه و انواع آن اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. در این مطلب به معرفی چند مدل دیزل ژنراتور می پردازیم و کاربردهای هریک از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور را می توان هم از نظر نوع کاربرد و هم از نظر ساختاری که دارد تعریف کرد. در تعریف دیزل ژنراتور از نظر کاربرد اینظور آمده که این دستگاه قابلیت این را دارد تا در زمان های اضطراری که برق شهری دچار مشکل شده و قطع می شود، برای مصرف کنندگان، برق تولید کند. همین کاربرد دیزل ژنراتور باعث شده تا بسیاری از مردم و مصرف کنندگان آن را با عنوان تامین کننده برق اضطراری بشناسند. اما تعریف دیگری نیز می توان برای دیزل ژنراتور عنوان کرد و آن تعریف براساس طراحی و ساختار این دیزل است. اینکه این دستگاه از نظر فنی چگونه ساخته شده و کار خود را به چه صورت انجام می دهد. 
اصولا دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی ساخته می شود که عبارتند از: موتور دیزلی و ژنراتور (آلترناتور). سوخت این دستگاه، گازوئیل یا سوخت دیزلی است. با این مکانیزم دیزل ژنراتور می تواند در مقیاس های مختلف به تولید برق بپردازد. دیزل ژنراتور انواع گوناگونی دارد و می توان از انواع آن برای تولید برق اضطراری در ساختمان های مسکونی، تجاری، کارخانجات صنعتی، هتل ها، فروشگاه ها و... استفاده کرد. در بخش های بعدی با انواع مختلف دیزل ژنراتور آشنا خواهیم شد.

معرفی چند مدل دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور براساس فاکتورهای خاصی دسته بندی می شود. برند تولیدکننده، طراحی دیزل، قطعات به کار رفته در آن، نوع ژنراتور و... از مهم ترین عواملی هستند که موجب تنوع در این محصولات می شوند. از نظر برند سازنده می توان شرکت های مختلفی را معرفی کرد که انواع گوناگونی از دیزل ژنراتور را با ابعاد، ظرفیت و توان های مختلف به بازار عرضه می کنند که چند نمونه از این برندها عبارتند از: ولوو، لوول، پرکینس، دوئیتز و... 
در میان برندهای تولیدکننده دیزل ژنراتور، دیزل ژنراتور ولوو کارایی و بهره وری بسیار بالایی دارد و از این رو جایگاه بسیار خوبی در بازار خرید و فروش کسب کرده است. اما دیزل ژنراتور علاوه بر برند، به دسته بندی های دیگری نیز تقسیم می شود و این دسته بندی مربوط به تنوع ژنراتوری است که در این دستگاه ها به کار می رود. در بخش بعدی به معرفی چند مدل دیزل ژنراتور می پردازیم و کاربردهای هریک را بازگو می کنیم.

انواع دیزل ژنراتور

برای اینکه دیزل ژنراتور بتواند به درستی برق منطقه موردنظر را در مواقع اضطراری تولید کند، بایستی از توان و ظرفیت کافی برخوردار باشد. این ظرفیت مربوط به نوع ژنراتوری است که در ساخت دستگاه به کار می رود. سازندگان با توجه به اینکه دیزل ژنراتور برای هر بخش کاربرد منحصر به فردی دارد، لیستی از انواع ژنراتور را معرفی کرده اند. در این لیست انواع ژنراتور اضطراری، دائمی و پایه قرار می گیرند که هرکدام از این آن ها ظرفیت مخصوصی داشته و وظیفه دارند توان موردنیاز را بدون ایجاد هیچ مشکلی فراهم کنند. در ادامه با انواع دیزل ژنراتور آشنا می شویم.

دیزل ژنراتور اضطراری

دیزل ژنراتور اضطراری همانطور که از نامش پیداست برای مواقع ضروری و اورژانسی که برق شهری قطع می شود و در دسترس نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دیزل ژنراتور می بایست برای تامین برق اضطراری به صورت دائم در حالت آماده به کار باشد تا بتواند در صورت بروز مشکل به سرعت فعال شده و برق موردنیاز را تولید کند. اصولا از این نوع دیزل های ژنراتور در بخش های حساسی همچون مراکز درمانی، بیمارستان ها و کارخانجات استفاده می شود.

دیزل ژنراتور پایه در برخی مکان ها همانند نمایشگاه ها، اردوگاه ها و کمپ ها که برای مدت زمان مشخصی نیاز به برق موقت است، از دیزل ژنراتور پایه استفاده می شود. این دیزل های ژنراتوری در مقایسه با نوع دائمی که در ادامه با آن آشنا می شویم، به طور دائم کار نمی کنند اما در مقایسه با دیزل ژنراتور اضطراری در مدت طولانی تری می توانند برق تولید کنند.

دیزل ژنراتور دائمی

مجموعه ای از مشاغل و صنایع که برای فعالیت های خود به برق شهری دسترسی ندارند جهت تامین برق موردنیاز خود از دیزل ژنراتور دائمی استفاده می کنند.

خرید دیزل ژنراتور

 

از آن جایی که قطعات به کار رفته در دیزل ژنراتور از جمله موتور و ژنراتور انواع مختلفی دارند و این دستگاه در توان های مختلفی به بازار عرضه می شود، نمی توان انتظار داشت که تمامی انواع آن انتظارات خریداران را فراهم کنند. به همین جهت خرید دیزل ژنراتور و انتخاب نمونه مناسب از میان برندهای مختلف کار دشواری است. بخصوص این که شما اطلاعات دقیقی درخصوص هرکدام از این محصولات و نحوه کار آن ها نداشته باشید. بنابراین اولین قدم در خرید دیزل ژنراتور تعیین هدف خود از خرید این دستگاه است. اینکه تمایل دارید برای مصارف خانگی و شخصی از این دستگاه استفاده کنید، یا کاربری شما اماکن صنعتی هستند. 
بعد از این مرحله لازم است تا آشنایی کاملی درخصوص هریک از انواع دیزل ژنراتور کسب کنید. اینکه دیزل موجود در لیست فروش، ظرفیت تولید بار الکتریکی و برق موردنیاز شما را دارد یا خیر؟ از چه نوعی است، چه برندی آن را ساخته، به صورت موقت کار می کند یا دائمی و... در کنار این موارد قیمت محصول نیز برای بسیاری از خریداران اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید دیزل ژنراتور را از نمایندگی های معتبر دریافت کنید. مراکز معتبر فروش، این ضمانت را به شما می دهند که محصول با کیفیت بالا در اختیار شما قرار گیرد. همچنین قیمت ها کاملا مناسب بوده و هر فردی بسته به نوع کاربری خود می تواند بهترین دیزل ژنراتور را تهیه کند.