راهنمای خرید دیزل ژنراتور
راهنمای خرید دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست؟

شاید بهتر باشد پیش از اینکه اقدام به خرید دیزل ژنراتور کنید، با این محصول و کارایی آن بیشتر آشنا شوید. هر اندازه اطلاعات شما در خصوص این محصولات گسترده تر باشد، قطعا در انتخاب برند و نوع دیزل، مسیر راحت تری را پیش رو دارید. دیزل ژنراتور یک دستگاه تولیدکننده انرژی الکتریکی است که مهم ترین کاربرد آن در صنعت برق و برای تولید برق مصرفی است. این وسیله از دو بخش اصلی تشکیل شده که عبارتند از موتور دیزل و ژنراتور. هر دو قطعه می توانند انواع مختلفی داشته باشند و توسط برندهای جهانی متفاوتی تولید شوند. به همین علت در بازار خرید و فروش محصولات متفاوتی از نظر کیفیت و راندمان کاری می بینیم که هریک ویژگی های مخصوص به خود را دارند. 
دیزل ژنراتور آن هنگام که برق شهری به دلایل مختلف با مشکل مواجه می شود و یا به طور کامل قطع می گردد، فعالیت خود را آغاز می کند. در واقع این دستگاه با سرعت بالا به تولید انرژی الکتریکی پرداخته و برق موردنیاز شهروندان را تامین می کند. شاید در برخی از اماکن مسکونی و در موارد شخصی قطعی برق برای چند لحظه مشکل خاصی را برای افراد ایجاد نکند، اما تصور اینکه حین جراحی و عمل یک بیمار، برق مجموعه قطع شود می تواند نگران کننده باشد. 
در این مواقع ضرورت مجهز بودن به دیزل ژنراتور کاملا احساس می شود. دیزل به سرعت وارد عمل شده و با تولید برق، عمل جراحی را با موفقیت به اتمام می رساند. دیزل های ژنراتور انواع گوناگونی دارند و هرکدام بسته به نوع طراحی می توانند برای مصارف خانگی، بیمارستان ها، هتل ها، کارخانجات صنعتی، کمپ ها و... مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

شاید اگر با مزایای استفاده از دیزل ژنراتور آشنا شوید، به اهمیت آن در صنایع مختلف پی ببرید. در ادامه به معرفی مهم ترین مزایای استفاده از دیزل ژنراتور می پردازیم:

قدرت بالای دیزل ژنراتور

در مقایسه با دیگر تولیدات عرضه شده به بازار همچون موتورهای گاز طبیعی، دیزل ژنراتور از قدرت بیشتری برای تولید انرژی برخوردار است. در واقع دیزل ژنراتور با داشتن یک موتور کوچک باکیفیت می تواند انرژی قابل قبولی را تولید کند. بررسی ها نشان داده انرژی تولید شده از سوی دیزل ژنراتور دو برابر گاز طبیعی است.

نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر

در ساخت دیزل ژنراتور از کاربراتور یا شمع استفاده نمی شود. همین مطلب باعث بهره وری بیشتر موتور دیزل می شود. به همین علت عملیات سوخت گیری و نگهداری دیزل ژنراتور بسیار آسان و راحت است.

دوام و طول عمر بیشتر

دیزل های ژنراتور این قابلیت را دارند تا با داشتن توانی مناسب در مدت زمانی طولانی به تولید انرژی بپردازند. برخی از آن ها گاه به طور دائم فعال هستند و بدون وقفه کار می کنند. ( کارخانجاتی که به برق شهری دسترسی ندارند به طور دائم از دیزل ژنراتور استفاده می کنند.). موتور به کار رفته در ساخت دیزل ژنراتور راندمان بالایی داشته و نسبت به یک موتور بنزینی طول عمری بیشتری نیز دارد.

ایمنی بیشتر دیزل ژنراتور

برخلاف موتورهای بنزینی که برای فعالیت نیاز به سوخت گیری مداوم دارند. دیزل ژنراتور برای فعالیت احتیاجی به سوخت گیری مکرر نداشته و  علاوه بر این سوخت موردنیاز آن قابلیت اشتعال کمتری نسبت به موتور بنزینی دارد. این مسئله خطراتی همچون احتراق را کاهش و ایمنی افراد را افزایش می دهد.

آلودگی صوتی کمتر

جدیدترین موتورهای دیزلی به دلیل توان و راندمان کاری بالا، برای فعالیت خود به قدرت زیادی نیاز ندارند و از همین رو آلودگی صوتی ایجاد نمی کنند.

راهنمای خرید دیزل ژنراتور

برای اینکه بتوانید مناسب ترین دیزل ژنراتور را انتخاب کنید، لازم است در هنگام خرید محصول چند سوال مهم را از خود بپرسید و برای آن ها پاسخ صحیحی پیدا کنید. این کار باعث می شود تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. مهم ترین سوالات در هنگام خرید دیزل ژنراتور به شرح زیر هستند:
1. شما چه انتظاری از ژنراتور دارید و درواقع کاربرد این دستگاه برای شما چیست؟
2. آیا نیاز به یک ژنراتور ثابت دارید که به خوبی در محل نصب شود یا لازم است دستگاه قابلیت جابجایی و حمل داشته باشد؟
3. دستگاه می بایست چه میزان توان و ظرفیت در تولید انرژی الکتریکی و برق مصرفی داشته باشد؟
4. مکانی که برای آن تصمیم به خرید دیزل ژنراتور دارید نیاز به برق موقت دارد یا دائمی؟
5. برای چه نوع کاری احتیاج به انرژی دیزل دارید؟ (دیزل ژنراتور نقش روشن کننده محیط را ایفا می کند یا برای عملیاتی همچون جوشکاری به آن نیاز دارید؟)
6. سوخت موردنیاز شما چیست؟
7. فضای در نظر گرفته شده برای نصب ژنراتور چقدر است؟
8. بودجه ای که برای خرید دیزل ژنراتور در نظر دارید چقدر است؟
قطعا پاسخ به این سوالات راهنمای خوبی برای خرید دیزل ژنراتور خواهد بود. در صورتی که اطلاعت فنی دقیقی درخصوص این محصولات ندارید، می توانید از کارشناسان و متخصصانی که در این حوزه فعالیت می کنند، مشاوره های لازم را دریافت کنید.

دیگر نکات مهم در انتخاب دیزل ژنراتور

هرچه بیشتر بتوانید دیزل ژنراتور را مورد بررسی قرار دهید و از جزئیات آن سردر بیاورید، قطعا انتخاب بهتری در هنگام خرید خواهید داشت. از مهم ترین نکات در انتخاب دیزل ژنراتور عبارتند از:

تعیین دوام و طول عمر دستگاه

با خرید یک دیزل ژنراتور مرغوب و درجه یک که از قطعات باکیفیتی ساخته شده است، می توانید برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. برندهای اروپایی بهترین انواع دیزل ژنراتور را به بازار جهانی عرضه می کنند که از نظر طول عمر، در مقایسه با دیگر برندها در رتبه بهتری قرار می گیرند. خرید چنین دستگاهی خیالتان را از هزینه های اضافی برای تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور راحت می کند.

ویژگی های دیزل ژنراتور

تمامی دستگاه های صنعتی از جمله دیزل ژنراتور دارای اجزا و قطعاتی هستند که می بایست در هنگام خرید تمامی آن ها مورد بررسی قرار گیرند. درخصوص خرید دیزل ژنراتور هم بهتر است به مواردی همچون  خنک کننده اتوماتیک دستگاه، ولتاژ آن، موتور، برند ژنراتور، سوئیچ انتقال و... دقت کنید.

نکات ایمنی دستگاه

از آن جایی که دیزل ژنراتور با سوخت کار کرده و سروکار آن به طور مستقیم با برق است، موارد ایمنی در این دستگاه را نیز می بایست بررسی کنید. در این خصوص می توانید از کارشناسان فروش هر مجموعه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دقت به خدمات و امکانات جانبی دیزل ژنراتور

بسیاری از نمایندگی ها و شرکت ها در کنار فروش دیزل ژنراتور خدمات جانبی دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. مهم ترین خدماتی که لازم است درخصوص آن اطمینان حاصل کنید، گارانتی ها و ضمانت نامه های مربوط به دستگاه است. در مواردی نیز فروشندگان قیمت بیشتری را روی کالا گذاشته و در کنار آن لوازم جانبی همچون سوئیچ انتقال، سیم های برق و... را نیز در اختیار مشتریان قرار می دهند.

دیزل ژنراتور تک فاز بخریم یا سه فاز؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد تنوع در دیزل ژنراتور می شود، توان دیزل ژنراتور است. همانطور که گفتیم دیزل ژنراتور، هم برای مصارف شخصی به کار می رود و هم برای مصارف صنعتی. به همین جهت باید بتوانید تشخیص دهید که هریک از انواع آن چه موارد مصرفی دارند. ژنراتورها اصولا برای تولید برق به دو گروه تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند که در ادامه هریک از آن ها را به طور مجزا معرفی می کنیم.

ژنراتور برق تک فاز:  این ژنراتورها معمولا 220 ولتی هستند. این ولتاژ بیشترین کاربرد را در ساختمان های مسکونی و برای مصارف شخصی دارد. پس اگر برای روشنایی خانه تصمیم به خرید دیزل ژنراتور دارید یا جزء مشاغل کوچک هستید، می توانید این نوع ژنراتور را انتخاب کنید.
ژنراتور برق سه فاز: این ژنراتورها معمولا بیش از 350 ولت هستند. به همین علت بیشترین کاربرد این ژنراتورها در مصارف صنعتی است که وسعت بیشتری دارند. یکی از مزیت های ژنراتورهای سه فاز این است که در صورت لزوم می توانند به ژنراتور تک فاز تغییر حالت دهند.

خرید ژنراتور سنتی یا مدرن؟

 

حتما گستردگی دیزل ژنراتور و قطعات به کار رفته در آن شما را هم سردرگم کرده است؟ برخی از خریداران اولویتشان در خرید قیمت دستگاه است و برخی دیگر کیفیت و کارایی دستگاه. از همین رو لازم است بعد از مشخص کردن هدفتان از خرید دیزل ژنراتور و الویت های خرید، اقدام به انتخاب آن ها کنید. دیزل های ژنراتور از نظر سال ساخت و نوع طراحی به دو گروه سنتی و مدرن تقسیم می شوند. نوع مدرن قطعا مزیت هایی دارد که موجب می شود تا اغلب فروشندگان این محصولات را به مشتریان خود پیشنهاد کنند. مهم ترین مزیت های دیزل ژنراتور مدرن عبارتند از:
بدون صدا کار کردن
صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه ها
روان تر کار کردن
هماهنگی و سازگاری بیشتر با محیط زیست
مجهز بودن به دریچه کنترل هوشمند خودگردان و...
بنابراین می توان با این تعاریف نتیجه گرفت خرید دیزل ژنراتور مدرن درمقایسه با دیزل ژنراتور معمولی و سنتی انتخاب بهتری است.