چرا باید فیلتر دیزل ژنراتور را عوض کنیم؟
چرا باید فیلتر دیزل ژنراتور را عوض کنیم؟

نقش فیلتر ژنراتور، محافظت کردن و تصفیه موادی است که داخل موتور دیزل مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر فیلتر دیزل ژنراتور در زمان مقرر موجب می‌شود که روغن، سوخت، آب و هوا بددن وجود آلاینده هایی که به موتور دیزل ژنراتور، آسیب وارد می کنند، وارد دستگاه شوند.

در حقیقت، فیلترهای دیزل ژنراتور مثل یک صافی برای موتوردیزل عمل می کند که موجب می شود ناخالصی ها و آلودگی های موادی که وارد موتور دیزل می شوند را گرفته و اجازه ندهد ناخالصی وارد موتور دیزل شوند.

فیلتر های گوناگونی وجود دارد که در ژنراتور به کار برده می‌شوند، مانند:
- فیلتر های روغن،
- فیلتر هوا،
- فیلترآب،
- فیلتر مواد سختاین فیلترها باید طبق دستورالعمل سازنده در زمان مناسب تعویض شوند تا عملکرد دستگاه دچار افت کیفیت نشود.دلایل مختلفی برای تغییر فیلتر دیزل ژنراتور وجود دارد اما یکی از دلایل مهم و اساسی برای تعویض فیلتر می‌توان به جلوگیری از ورود آلاینده ها به موتور دیزل اشاره کرد.تغییر به موقع فیلتر ژنراتور همچنین موجب کاهش استهلاک و افزایش راندمان سیستم می شود و می تواند طول عمر و دوام دستگاه را افزایش دهد.

 

انواع دیزل ژنراتور و فیلتر ژنراتور

 

همانطور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از فیلتر ژنراتور وجود دارد که برای تمیز و خالص نگهداشتن سیالات مختلف داخل این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

 

فیلتر روغن

وقتی ژنراتور کار می کند به مرور زمان دچار استهلاک شده و موتور آن گرمای زیادی تولید می کند. این فعالیت یک امر طبیعی است زیرا دیزل ژنراتور مثل هر دستگاه الکتریکی دیگری در زمان کار و راه اندازی از خودش گرما خارج می کند.
اگر این گرما در موتور بماند به دیزل ژنراتور آسیب می رساند و عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. به همین منظور برای جلوگیری از این حالت از روغن موتور برای دیزل ژنراتور استفاده می کنند.
فیلتر روغن یک فیلتر صنعتی است که در دیزل ژنراتور استفاده می‌شود تا روغنی که برای جلوگیری از تولید گرمای اضافی در موتور استفاده می شود را خالص و بدون آلایندگی نگه دارد.
تغییر به موقع فیلتر روغن کمک می‌ کند عمر دیزل ژنراتور بیشتر شود.
برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید مقاله 10 عامل موثر بر کیفیت دیزل ژنراتور کدامند؟ را در سایت زراب مطالعه کنید.

این مقاله را هم مطالعه کنید : کاربرد دیزل ژنراتور کامینز در کجاست؟

فیلترهوا

فیلتر هوای دیزل ژنراتور از ورود گرد و غبار و هرگونه آلودگی که در هوا وجود دارد به داخل موتور جلوگیری کند و دقیقا، به همین منظور از فیلتر هوا در این دیزل ها استفاده می شود.
این فیلتر ها عمر مفید موتور را افزایش می دهند و راندمان و کارایی دستگاه را بیشتر می کنند
فیلتر هوا در دستگاه های دیزل به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
- فیلتر های هوای کاغذی،
- فیلتر هوای روغنی،
- فیلتر هوای اسفنجی،
- فیلتر هوای پنبه ای
در هر دستگاه، باید از فیلتر مناسبی استفاده نمود تا آلودگی ها و گرد و غبار وارد موتور نشده و دستگاه به درستی وظیفه برق رسانی به واحد ها را در شرایط اضطراری انجام دهد.
- فیلتر آب دیزل ژنراتور

فیلتر آب دیزل ژنراتور برای جداسازی ذرات ناخالصی که در ماده خنک کننده وجود دارد استفاده می شود. ماده خنک کننده به منظور خنک کردن موتور دیزل مورد استفاده قرار می ‌گیرد. نحوه کار فیلتر آب دیزل ژنراتور به این صورت است که دارای منافذ بسیار ریزی است که ناخالصی های موجود در آب نمی ‌تواند از این منافذ عبور کنند.
تغییر به موقع این فیلتر ژنراتور در کارایی و عملکرد صحیح دستگاه نقش بسزایی دارد.

فیلترسوخت دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها دارای انواع دیگری از فیلتر ها هستند که یکی از این فیلتر ها، فیلتر مواد سخت است. کار این فیلتر به این صورت است که از ورود املاح و مواد معدنی که در آب وجود دارد، جلوگیری کند.

 

فیلتر دیزل ژنراتور

تغییر به موقع فیلتر مواد سخت، موجب حذف املاح معدنی سخت و ترکیبات میکروارگانیسم و برخی باکتری ها از آب شده و عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد.
در این فرآیند آب ابتدا وارد فیلتر شده و بعد از اینکه املاح و ترکیبات سخت آن گرفته شد، وارد دستگاه می شوند.

چه زمانی باید فیلتر ژنراتور را عوض کنیم؟

زمانی باید فیلترهای دیزل ژنراتور را عوض کرد که موجب استهلاک دستگاه نشده، فرسایش آن را کاهش دهد و به جای آن راندمان سیستم را بهبود بخشد.
راهنمای تغییر انواع فیلترهای دیزل ژنراتور به شرح زیر است:
• بعد از هر 100 ساعت کار، باید روغن موتور، تعویض شود
• بعد از هر 200 ساعت باید فیلتر روغنی، تعویض گردد
• زمان تعویض کردن فیلتر سوخت بعد از هر 300 ساعت کار است
• زمان تعویض فیلتر هوا، بعد از هر 50 ساعت کار است
به همین ترتیب بعد از دوبار تعویض کردن فیلتر سوخت باید فیلتر هوا را نیز تعویض کرد.


خرید فیلترهای دیزل ژنراتور

سایت های گوناگونی وجود دارند که شما می ‌توانید خیلی راحت فیلترهای مورد نیاز دستگاه دیزل ژنراتور را از انها به صورت اینترنتی تهیه کنید.
البته باید دقت کنید که خرید خود را از معتبرترین فروشگاه ها، انجام دهید که می‌توانند با توضیحات کامل و صحیح به شما فیلتر مناسبی معرفی کرده و بهترین فیلتر ها را با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار دهند.

شرکت زراب با سالها تلاش و استفاده از تجربه متخصصین توانسته است نقش فعالی در تامین و عرضه انواع دیزل ژنراتور از برندهای معتبر از جمله ولوو، کامینز و سایر مدل ها داشته باشد.
در صورتیکه برای تغییر فیلتر دیزل ژنراتور هر یک از دستگاه های دیزل ژنراتور نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.