انواع ژنراتور گازسوز
 انواع ژنراتور گازسوز

ژنراتور گازسوز یکی از دستگاه هایی است که امروزه با گسترش شبکه توضیح برق در کشور کاربرد فراوانی پیدا کرده است و برای جلوگیری از خسارات ناشی از قطع برق شبکه سراسری؛ در تمام مراکز اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین قابل ذکر است که این ژنراتور ها معمولا در شهر های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در این شهر ها عرضه سوخت گاز از طریق خطوط لوله کشی قابل دسترسی می باشد.

همان گونه که از نام آن بر می آید ژنراتور گاز سوز به ژنراتوری می گویند که سوخت مصرفی آن گاز شهری و کپسول است و یک دستگاه تولید کننده و مولد برق است. که از ترکیب یک موتور گاز سوز و یک ژنراتور ساخته شده است.

انواع ژنراتور گازسوز کدام اند؟

ژنراتور گازسوز به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود:

1- ژنراتور با توان پایین تر از 60 کاوا و فشار 4/1

در این نوع از ژنراتور دامنه مصرف بسیار زیاده بوده و تمام مراکز تجاری و مجتمع های مسکونی تا 100 آمپر مصرف برق اضطراری امکان استفاده از این سیستم را دارند.

انواع شاسی در ژنراتور پائین تر از 60 کاوا

در این نوع از ژنراتور دو نوع شاسی داریم که شامل:

الف –شاسی بدون پوشش عایق یا ساده

شاسی باز یا ساده است که هیچ پوشش عایق صوتی بر روی ژنراتور ندارد و صدای آن بالای85 دسی بل است که امواج آن باعث آزار افرادی می شود که در اطراف محل دستگاه زندگی می کنند.

ب- شاسی با پوشش عایق یا کانوپی

در این نوع از شاسی به دلیل دارا بودن پوشش عایق صدا یا کانوپی؛ زیر 85 دسی بل است که موجب کاهش ایجاد سر و صدا و آزار اطرافیان می شود بنابراین می توان این نوع از ژ نراتور را در محیط های عمومی نصب کرد.

2- ژنراتور گازسوز با توان بالاتر از 60 کاوا و فشار 2 پوند

این نوع از ژنراتور ها در مراکز صنعتی کاربرد دارند که دوام بسیاری داشته و سال ها کار می کنند و به راحتی خراب نمی شوند.

اجزای ژنراتور گاز سوز کدام اند؟

هر دو نوع ژنراتور گازی چه بالاتر از 60 کاوا و چه پایین تر از 60 کاوا دارای 4 جز اصلی یعنی موتور احتراقی با سوخت گاز، ژنراتور مولد برق، شاسی نگهدارنده سیستم و تابلو فرمان و قدرات هستند که از بین این چهار جز مهم ترین جز همان موتور احتراق با سوخت گاز طبیعی یا همان CNG است که این موتور به دلیل دسترسی آسان به سوخت ژنراتور، ایجادآلودگی و سر و صدای کمتر در محیط و کم تر بودن هزینه حاصل از خرید سوخت آن ها نسبت به دیگر موتور ها در بین مردم طرفداران بسیاری دارد.

کاربرد تابلو برق در ژنراتورهای گاز سوز و انواع آن ها

تابلو برق محل قرار گرفتن سیستم های فرمان، کنترل پنل، فیوز ها، شارژ باتری و دیگر لوازم برقی ژنراتور های گازی و موتور برق های گازسوز می باشد و از نظر سیستم برق و انتقال برق تولید شده توسط آن ها به دو نوع کلی زیر تقسیم می شود.

1- تابلوی دستی

این نوع از تابلو برقی فرامین روشن و خاموش شدن را از طریق دستی و اپراتوری دریافت می کند که بهتر است زیاد از آن استفاه نشود.

2- تابلو اتوماتیک

در این نوع از تابلو برقی ژنراتور بلافاصله بعد از قطع برق به صورت اتوماتیک فرمان استارت می گیرد و خاموش می شود سپس ژنراتور گازی پس از روشن شدن دوباره برق به صورت خودکار وصل می شود. همچنین تابلوی اتوماتیک می تواند در مدت زمان 10 ثانیه برق اضطراری از طریق ژنراتور را جایگزین برق شبکه اصلی نماید.

مزایا و معایب ژنراتور ها گازسوز

مزایا

مزایای استفاده از ژنراتور گازسوز اولین مسئله در هنگام استفاده از این ژنراتور ها است که شامل موارد زیر است.

معایب

معایب ژنراتور های گازسوز کمتر از مزایای آن است و شامل دو مورد زیر است.

برای دسته بندی خروجی ژنراتور ها گازسوز از چه واحدی استفاده می شود؟

برای دسته بندی خروجی حاصل از ژنراتور های گازسوز معمولا از واحد کاوا استفاده می شود اما عموم مردم از واحد کیلو وات نیز استفاده می کنند که این دو واحد با هم تفاوت دارند.

همچنین باید گفت که ژنراتور های گاز سوز معمولا از 10 کاوا شروع شده و تا 10 مگاوا ادامه دارد برای مثال ژنراتور خانگی توانی بین 10 تا20 کاوا دارد اما ژنراتور های بزرگتر و صنعتی دارای توان 20 تا 200 کاوا به بالا دارد.