FA

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در صنایع است که از آن استفاده های مختلفی می شود. مهم ترین کاربرد این دستگاه که عموم مردم نیز با آن آشنایی نسبی دارند، کاربرد در تولید برق اضطراری است. در صورتی که به هر دلیلی به برق شهری دسترسی نداشته باشید، می توانید از انواع دیزل ژنراتور استفاده کنید. دیزل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و می توان از آن ها هم در مصارف خانگی و هم در کارخانجات صنعتی به خوبی استفاده کرد. با توجه به ضرورت استفاده از دیزل ژنراتور در صنایع، روش های نگهداری از آن و جلوگیری از خرابی دستگاه، اهمیت زیادی پیدا می کند. ما قصد داریم در این مطلب با چند مورد از خرابی های رایج در دیزل ژنراتور آشنا شده و هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور

بسیاری از کارخانجات صنعتی، انبارها، سوله ها و مراکز و واحدهای تولیدکننده برای تولید محصولات و فعالیت خود نیاز مبرمی به برق دائمی دارند. گاهی اوقات بنا به دلایلی شاهد قطعی برق هستیم. قطع شدن ناگهانی و بدون پیش بینی برق، حتی برای مدت زمان کوتاه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به یک مجموعه تولیدی وارد کند. از این رو لازم است تا هر بخشی برای چنین شرایطی تدابیری بیندیشد. استفاده از دیزل ژنراتور و تجهیزات برق اضطراری بهترین اقدامی است که می توان در زمان قطعی برق انجام داد. 
دیزل ژنراتور در نوع صنعتی قابلیت کار مداوم و بدون وقفه را دارد و می تواند بدون لحظه ای خاموشی برق مورد نیاز مجموعه را تولید کند. همچنین می توان به بیمارستان ها اشاره کرد که بسیاری از تجهیزات درمانی در آن به کمک انرژی برق کار می کنند. تصور کنید در هنگام جراحی یک بیمار، برق دچار نوسان و قطعی شود. این شرایط می تواند جان یک انسان را به خطر بیندازد. اما وجود دیزل ژنراتور که می تواند به سرعت برق اضطراری مورد نیاز را فراهم کند، از خسارت های جانی به خوبی پیشگیری می کند. 
پس می توانیم به این مطلب پی ببریم که دیزل ژنراتور تا چه اندازه در زندگی ما اهمیت دارد. این دستگاه ها مانند بسیاری از تجهیزات صنعتی می توانند دچار آسیب یا خرابی شوند. بنابراین لازم است با خرابی های رایج در این دستگاه به خوبی آشنایی داشته تا در صورت نیاز بتوان به سرعت به رفع مشکل پرداخت. در ادامه با مهم ترین و رایج ترین خرابی های دیزل ژنراتور آشنا می شویم.

تمام شدن سوخت دیزل ژنراتور

 

 

از رایج ترین و معمول ترین خرابی ها در دیزل ژنراتور، پایان یافتن سوخت دستگاه است که امری کاملا طبیعی است. البته بهتر است همیشه بر روی میزان سوخت دستگاه نظارت داشته باشید تا بتوانید از صدمات احتمالی به دستگاه جلوگیری کنید. کمبود سوخت دیزل ژنراتور می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
گاه به دلیل خطای انسانی یا خطای سیستم پمپ سوخت، دیزل ژنراتور دچار نشتی سوخت می شود.
ایستا بودن دستگاه دیزل ژنراتور اغلب اوقات باعث غلیظ شدن سوخت می شود.
خرابی و درست کار نکردن نشانگر سوخت

خراب شدن باتری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دارای یک باتری است که معمولا بسته به برند و کیفیت قطعه، طول عمر مشخصی را می توان برای آن در نظر گرفت. با افزایش سن دستگاه، معمولا کارایی باتری نیز افت می کند و این کاملا طبیعی است. به طور میانگین باتری دیزل ژنراتور می تواند حدودا تا 4 سال دوام و ماندگاری داشته باشد. البته برای برخی از دستگاه ها این میزان می تواند بیشتر یا کمتر شود. 
برای اینکه بتوانید از کاهش سطح عملکرد باتری دستگاه جلوگیری کنید، بهتر است در زمان خرید، اطلاعات مربوط به باتری را که در کاتالوگ دستگاه درج شده به دقت مطالعه کنید. با آگاهی از عمر مفید باتری می توانید اقدامات مناسب را در زمان مناسب انجام داده و از خرابی دستگاه نیز جلوگیری کنید. نظارت و بررسی بر روی عملکرد باتری دیزل ژنراتور باعث می شود تا بتوانید قبل از، از کار افتادن باتری آن را تعویض کرده و باتری جدیدی را جایگزین کنید. 
سعی کنید همیشه پیش از روشن کردن دیزل ژنراتور، اتصالات آن، سلامت کابل ها، شارژرها و شرایط باتری را چک کنید. در صورت تجمع سولفات روی صفحات باتری آن ها را کاملا تمیز کنید. تا بتوانید از این طریق انتقال جریان برق در باتری را تسریع بخشیده و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کنید.

خراب شدن هیتر در سیستم خنک کننده

برای اینکه سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور به درستی کار کند، از روغن به عنوان یک سیال خنک ساز که در سراسر موتور به جریان می افتد، استفاده می کنند. روغن می تواند در گذر زمان دچار افزایش غلظت و افت کیفیت شود. از همین رو، در فصول سرد سال برای جلوگیری از این اتفاق، از یک هیتر استفاده می کنند. هیتر به صورت مداوم کار می کند و همین مسئله می تواند موجب خرابی آن شود. 
هیترها در فصول گرم سال، نقش تثبیت کننده دما را برای سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور ایفا کرده و در فصل سرد نیز برای استارت زدن و روشن شدن دیزل مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در صورت خرابی هیتر، دیزل ژنراتور نیز با مشکل مواجه خواهد شد. بهترین راهکار برای پیشگیری از این اتفاق، بررسی مرتب سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور است.

هشدار NOT IN AUTO

  • با این علامت می توان به خرابی دیگری از دیزل ژنراتور پی برد. پیام NOT IN AUTO در واقع به شما می گوید که دستگاه با دو مشکل کلی روبرو شده است. این دو مورد به شرح زیر هستند:
    هشدار برای قطع شدن بریکر دیزل ژنراتور
    هشدار برای فعال شدن شاسی قطع اضطراری دستگاه
    خب برای رفع چنین مشکلی می توانید اقدام به ریست کردن دستگاه کنید. بریکر را وصل کرده و دکمه قطع اضطراری را غیر فعال کنید.

ریپ زدن دیزل ژنراتور

لنگ زدن یا به اصطلاح ریپ زدن دیزل ژنراتور به این صورت اتفاق می افتد که شما دستگاه را روشن می کنید و متوجه می شوید که در حین کار صدایی از آن شنیده می شود. ریپ زدن می تواند دلایل متعددی داشته باشد که دو مورد از رایج ترین آن ها عبارتند از:
آلوده بودن فیلتر هوا و تعویض نکردن مرتب آن آلوده بودن فیلتر سوخت و تجمع چربی روی آن

مسدود بودن مسیر سوخت 

گاهی اوقات به دلایل مختلفی امکان دارد مسیر سوخت مسدود شده و در نتیجه، دیزل ژنراتور برای کار کردن، سوخت کافی نداشته باشد که در نتیجه به خرابی آن منتهی می شود. در اغلب اوقات این لوله های انتقال دهنده سوخت هستند که دچار گرفتگی و انسداد می شوند. در صورتی که نسبت به گرفتگی لوله ها بی توجهی شود، نه تنها میزان هدر رفت سوخت افزایش پیدا می کند، بلکه خساراتی نیز به دستگاه وارد خواهد شد.

بیش از حد داغ کردن دیزل ژنراتور

یکی دیگر از خرابی های رایج در دیزل ژنراتور، داغ کردن بیش از حد دستگاه است که می تواند مهم ترین دلیل آن، عملکرد نادرست سیستم خنک کننده باشد. با خراب شدن هیتر، دمای سیال (روغن) کاهش پیدا کرده و غلیظ می شود.  همچنین هرگونه نشتی خارجی یا داخلی در سیستم خنک کننده باعث می شود تا این بخش وظیفه خود را به درستی انجام ندهد. 
با عملکرد نامناسب سیستم خنک کننده، دمای دستگاه افزایش پیدا می کند. داغ کردن بیش از حد دیزل ژنراتور می تواند آسیب های جدی به قطعات داخلی آن از جمله موتور دستگاه بزند که برای عیب یابی و حل مشکل نیاز است هزینه زیادی پرداخت کنید. برای پیشگیری از بروز این اتفاق بهتر است از یک روتین مراقبتی بهره ببرید. در این روتین لازم است به طور مرتب به بررسی شرایط و وضعیت سیستم خنک کننده دستگاه بپردازید. به این شکل می توانید در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت آن را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

وجود هوا در بخش سوخت رسانی دستگاه

هوا در سیستم سوخت رسانی نیز از رایج ترین خرابی ها در دیزل ژنراتور است که می تواند دستگاه را با مشکل روبرو کند. وجود هوا در انژکتور، حتی به میزان کم هم می تواند عملکرد کل سیستم را مختل کند. با وجود هوا، احتراق به درستی در دستگاه صورت نمی گیرد. حتی امکان دارد دیزل ژنراتور استارت نخورده و روشن نشود. برای پیشگیری از بروز این مشکل می تواند یک بار در هفته، سیستم را روشن کرده و اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه کار کند.

خراب شدن شلنگ بخاری دیزل ژنراتور 

در بسیاری از موارد خرابی دیزل ژنراتور و نشتی های ایجاد شده در آن، به دلیل خراب بودن شلنگ بخاری آب است. در بسیاری از انواع دیزل ژنراتور، از یک بخاری برقی استفاده می شود که زمان خاموش بودن آن، باعث می شود تا آب موجود در سیستم خنک کننده کاملا گرم باقی بماند. این بخاری در واقع کمک می کند تا دستگاه در زمان روشن شدن با مشکلی مواجه نشود و راحت تر استارت بخورد. 
اصولا شلنگ بخاری که وظیفه انتقال آب بخاری به دیزل را دارد، در گذر زمان و در اثر قرار گرفتن تحت دمای بالا، دچار فرسودگی می شود. این اتفاق باعث نشتی مایع خنک کننده به دیگر بخش های دستگاه می شود. بنابراین شاهد خرابی دیزل در بخش های مختلف آن خواهیم بود. راه حل این مشکل این است که به جای استفاده از شلنگ های بخاری پلاستیکی، از شلنگ های سیلیکونی که مقاومت بیشتری در دماهای بالا دارند استفاده کنیم.

25 بهمن 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید