FA

ژنراتور دائم کار چیست؟

انرژی برق یکی از ضروری ترین نیازهای اولیه ما انسان هاست که در زندگی و کسب و کارهای خود از آن استفاده های مختلفی داریم. حتی یک لحظه نبود برق می تواند روند طبیعی زندگی ما را مختل کند. شاید بتوانیم دقایق یا ساعاتی را بدون برق در خانه سپری کنیم، اما موضوع قطعی برق برای بسیاری از صنایع یک معضل بزرگ است که می تواند آن ها را با خسارات جبران ناپذیری روبرو کند. با توجه به اهمیت این موضوع، تولیدکنندگان محصولی به نام ژنراتور را روانه بازار کرده اند که می تواند در زمان قطعی برق بسیار به کار آید. این ژنراتورها انواع گوناگونی دارند. اما یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین آن ها، ژنراتور دائم کار است. در این مطلب قصد داریم با این محصول و کاربردهای آن در صنایع بیشتر آشنا شویم.

 

همه چیز درباره ژنراتور دائم کار 

 

قطع شدن برق می تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد. اما اگر انرژی برق به سرعت به جریان نیفتاده و قطع بودن آن کمی طولانی شود، احتمالا می بایست با مشکلات بزرگ و عدیده ای دست و پنجه نرم کنیم. ژنراتور وسیله ای است که می تواند انرژی موردنیاز هر صنعت را در زمانی که برق شهری قطع شده، تامین کند. اما ژنراتورها مدل های مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن ها، ژنراتور دائم کار (Continuous) است.  این ژنراتور همانطور که از نامش پیداست، به صورت دائم و ممتد کار می کند و هیچ وقفه ای در روند کار آن ایجاد نمی شود. در واقع اجزای این ژنراتور به گونه ای ساخته شده اند که دستگاه بدون هیچ مشکلی بتواند انرژی برق موردنیاز را فراهم کند. این دستگاه ها با حداکثر توان خروجی کار می کنند و معمولا خروجی آن ها بدون نوسان است.  شما برای استفاده از این وسیله نگران افت ولتاژ نخواهید بود چرا که راندمان کاری ژنراتور به صورت صد در صد بوده و می تواند تحت بارهای سنگین، در تمام طول شبانه روز کار کند. صنایع زیادی هستند که برای فعالیت، نیاز مداوم به انرژی برق دارند و قطعی برق حتی برای لحظه ای کوتاه هم می تواند آن ها را متحمل خسارات هنگفتی کند. بنابراین می توان گفت در صنعت، وجود ژنراتور دائم کار بسیار اهمیت دارد.  علاوه بر ژنراتورهای دائم کار، ژنراتورهای دیگری نیز وجود دارند که از نظر عملکرد متفاوت از ژنراتور دائمی هستند. برای برخی از کاربران این سوال پیش می آید که آیا همه ژنراتورهای عرضه شده به بازار، قابلیت استفاده طولانی مدت و بدون وقفه را دارند یا خیر؟ در ادامه ابتدا با مدل های دیگر ژنراتور آشنا شده و به این سوال نیز پاسخ می دهیم.

ژنراتور پرایم

ژنراتور پرایم (Prime)، یکی از انواع ژنراتور موجود در بازار است که معمولا برخی از کارخانجات از آن به عنوان منبع اصلی تامین برق استفاده می کنند. اما استفاده از آن به طور موقت بوده و دائمی نیست. حداکثر توان خروجی این دستگاه ها برای تامین انرژی مورد نیاز هر بخش می تواند چیزی حدود 7 الی 8 ساعت در روز باشد. بنابراین برای مواقعی که نیاز به برق دائم است، نمی توان روی آن ها حساب کرد. این ژنراتور معمولا با 75 درصد قدرت موتور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ژنراتور آماده به کار (استندبای)

 

ژنراتور استندبای، آماده به کار یا اضطراری یک مدل دیگر از انواع ژنراتور عرضه شده به بازار است که از آن بیشتر به عنوان یک سیستم الکتریکی پشتیبان استفاده می کنند. این ژنراتور در زمان قطع شدن برق به صورت اتوماتیک و بلافاصله فعال شده و انرژی موردنیاز را تامین می کند. 
این ژنراتور تنها توانایی تولید برق برای مواقع اضطراری با ساعات کاری کم را دارد. بنابراین نمی توان از آن به صورت دائمی استفاده کرد. معمولا ژنراتورهای آماده به کار و اضطراری نسبت به ژنراتورهای دائم کار و پرایم، کوچک تر بوده و برای مدت زمان کمتری مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین کاربردهای این ژنراتورها در بیمارستان هاست. 
معمولا در اتاق عمل از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که بسیاری از این تجهیزات با نیروی برق کار می کنند. در صورتی که حین عمل جراحی برق قطع شود، جان بیمار با خطر جدی مواجه خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی می توان از ژنراتور اضطراری استفاده کرد. پس از قطع شدن برق، یک سوییچ انتقال برق به صورت خودکار فعال شده و به ژنراتور اضطراری دستور روشن شدن می دهد. در ادامه بار الکتریکی به ژنراتور انتقال یافته و برق موردنیاز تولید می شود.

 

تفاوت ژنراتور دائم کار با دیگر ژنراتورها

 

 احتمالا تا این بخش تا حدودی از ویژگی ها و همچنین تفاوت های میان ژنراتورهای دائمی با دیگر ژنراتورها مطلع شده اید. اما در این بخش به صورت موردی به تفاوت های موجود میان این محصولات اشاره می کنیم:
همانطور که متوجه شدید، اصلی ترین تفاوت موجود میان ژنراتور دائم کار با دیگر ژنراتورهای اضطراری در مدت زمان کارکرد آن هاست. ژنراتورهای دائمی بی وقفه کار می کنند. در صورتی که از ژنراتورهای اضطراری به عنوان منبع برق پشتیبان استفاده می شود.
با توجه به بیشتر کار کردن ژنراتورهای دائمی، معمولا اصطکاک ایجاد شده میان قطعات آن بیشتر از دیگر ژنراتورهاست.
معمولا به واسطه طراحی و عملکرد متفاوت ژنراتورهای دائمی، قیمت این محصولات کمی گران تر از ژنراتورهای معمولی است.
ژنراتورهای دائم کار برای تامین برق به صورت مستمر از 50 درصد توان خود استفاده می کنند. این در حالی است که دیگر ژنراتورها برای تامین برق به 75 درصد از توان خود نیاز دارند. البته در زمان استارت و شروع به کار ژنراتور معمولا این میزان به 100 درصد توان موتور می رسد. یعنی ژنراتورهای اضطراری در اولین استارت برای تولید برق به 100 درصد توان خود نیاز دارند.
یکی از واژه ها و عباراتی که در مورد ژنراتورها بسیار به کار می رود، واژه اورهال است. اورهال به معنی بازگشتن به تنظیمات اولیه و از نو شدن است. اورهال در ژنراتورهای معمولی حدود 1200 ساعت و در ژنراتورهای دائمی حدود 10000 ساعت است. البته این مقادیر کاملا تقریبی هستند و می توانند برای هر محصولی با توجه به نوع طراحی و عملکرد آن، تغییراتی داشته باشند.

 

کاربردهای ژنراتور دائم کار چیست؟

 

با توجه به قدرت عملکرد بالای ژنراتور دائم کار، صنایع زیادی وجود دارند که متقاضی خرید این محصول هستند. در واقع می توان گفت ژنراتور دائم کار، کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارند. از جمله صنایعی که به این دستگاه نیاز مبرم دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
صنایع راه سازی 
شهرک های مسکونی
تمامی کارخانه های تولیدی
کارخانجات صنعتی
صنایع پتروشیمی
صنایع نفت و گاز
صنایع معدنی
جهت تولید برق و فروش آن به اداره برق
نیروگاه ها
صنعت کشاورزی و مزارع
رستوران ها
صنعت ساختمان سازی
دیتا سنترها
کاربرد در عملیات حفاری
دستگاه های ماینر
کاربرد در تولید ارز دیجیتال

با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت، تمامی مجموعه ها، کارخانجات و مراکزی که به صورت 24 ساعته و شبانه روزی به برق نیاز دارند، جزء مصرف کنندگان اصلی ژنراتور دائم کار هستند. به عنوان مثال می توان به دیتا سنترها اشاره کرد که بدون وجود ژنراتور دائمی قطعا با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد. 
این مراکز بدون وقفه در حال فعالیت هستند و لحظه ای از کار نمی ایستند. تمامی سرورها و تجهیزات شبکه برای اینکه بتوانند به خوبی اطلاعات را حفظ کرده و از نابود شدن آن ها جلوگیری کنند، به نیروی برق دائمی نیاز دارند. اینجاست که می توان به اهمیت استفاده از ژنراتور دائم کار در صنایع پی برد.

 

بهترین زمان برای استفاده از ژنراتور دائم کار چه زمانی است؟

موارد مصرف ژنراتورهای دائم کار بسیار زیاد است و همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، این دستگاه کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع و زندگی روزمره ما دارد. اما اگر بخواهیم ببینیم بهترین زمان برای استفاده از ژنراتور دائم کار چه زمانی است، می توانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:

در زمان عدم دسترسی به برق

 

زمانی که برای برق موردنیاز خود هیچ گونه دسترسی به شبکه برق اصلی ندارید، می توانید از این ژنراتورها استفاده کنید. گاهی اوقات مشخص نیست برق قطع شده تا چه زمان از دسترس خارج است و ممکن است ژنراتورهای معمولی و اضطراری، پاسخگوی نیاز شما نباشند. در چنین مواقعی بهترین انتخاب استفاده از ژنراتور دائم کار است که بدون هیچ مشکلی بی وقفه برای شما برق مورد نیاز را تولید می کند. استفاده در مکان های دور افتاده
منطقه های زیادی در کشور وجود دارند که متاسفانه جزء مناطق دورافتاده به شمار می روند و از بسیاری منابع و امکانات اولیه محروم هستند. در بسیاری از این مناطق، عملیات کابل کشی و سیم کشی برق کار مقرون به صرفه ای نبوده و بسیار دشوار است. از این رو، برای اینکه بتوان به برق موردنیاز دسترسی داشت، می توان از ژنراتورهای دائم کار استفاده کرد که قطعا نسبت به سیم کشی برقی، هزینه کمتری داشته و می تواند برای طولانی مدت به خوبی کار کند.

 

مزایای استفاده از ژنراتور دائم کار چیست

 

پشت پرده طراحی و ساخت هر محصولی، نیازی است که به واسطه این محصول قرار است رفع شود. ژنراتورهای دائم کار نیز برای رفع یک سری نیازهای مهم و ضروری تولید می شوند و کاربردهای زیادی در صنایع دارند. اگر بخواهیم با مزایای استفاده از این تجهیزات آشنا شویم، می توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم:
این دستگاه ها در تمامی مناطق دورافتاده و بدون امکانات، قابلیت استفاده دارند.
در مکان هایی که دسترسی خوبی به برق شهری نیست نیز قابل استفاده هستند.
به گونه ای طراحی شده اند که حتی با وجود عملکرد دائمی و شبانه روزی، داغ نشده و آسیب نمی بینند.
می توانند برق موردنیاز را با کیفیت بسیار بالایی تولید کنند.
طول عمر بالایی دارند.

انواع ژنراتورهای دائم کار

ژنراتورهای دائم کار بسته به نوع طراحی و مکانیزم عمل به انواع و اقسام گوناگونی تقسیم می شوند. مخزن روغن این دستگاه ها آنقدر بزرگ طراحی شده تا بتوانند حجم زیادی از سوخت را در خود نگهداشته و برای مدت طولانی مشغول به کار باشند. اما بیایید با انواع ژنراتور دائمی آشنا شویم.

 

ژنراتورهای گازوئیلی (گازسوز)

یکی از پرکاربردترین انواع ژنراتور دائم کار که استفاده زیادی در صنایع مختلف دارد، ژنراتور گازسوز یا گازوئیلی است. همانطور که از نام محصول پیداست این ژنراتور با سوخت گاز کار می کند. از آن جهت این ژنراتور در گروه ژنراتورهای دائمی قرار می گیرد که برای تامین برق دائمی به یک منبع گاز بدون وقفه متصل است و هیچ گاه دچار محدودیت در تامین سوخت نمی شود. 
بنابراین عدم کمبود سوخت در این ژنراتورها باعث می شود تا بتوان به صورت مستمر برای تامین انرژی از آن ها استفاده کرد. اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید برای استفاده از این دستگاه ها، سوخت موردنیاز آن ها را تامین کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم، روی ژنراتور گازوئیلی یک منبع سوخت قرار دهید. 
میزان خروجی برق در دیزل ژنراتور گازوئیلی در حالت عادی چیزی حدود 8 الی 12 ساعت است. در صورتی که بتوانید موتور دستگاه را به روش های مختلف تقویت کنید، می توانید این مدت زمان را افزایش دهید و از آن به عنوان ژنراتور دائمی استفاده کنید. بهترین روش برای تقویت موتور ژنراتور گازی، تقویت سیستم خنک کاری آن است.

 

ژنراتور دائم کار برای ماینر

برای استفاده از این نوع ژنراتورها، بایستی به یک نکته کلیدی توجه ویژه داشت. روش کار این دستگاه ها به این صورت است که ورودی برق به آن ها نباید به هیچ عنوان دچار نوسان باشد. همین مورد باعث می شود تا مصرف کنندگان برای راه اندازی برخی از ماینرها از ژنراتورهای گازسوز استفاده کنند. به این شکل دیگر هیچ نگرانی در خصوص تامین سوخت موردنیاز وجود نخواهد داشت. 
البته ژنراتور ماینر دارای یک عیب بزرگ است که همین نقص در دستگاه باعث می شود تا اغلب نیروگاه ها و کارخانجات به جای استفاده از این دستگاه از ژنراتورهای گازوئیلی استفاده کنند. این عیب مربوط به قطع و وصلی های مکرر دستگاه است. در واقع ژنراتور ماینر، قطع و وصلی زیادی در حین کار دارد و همین خاموش و روشن شدن های دستگاه می تواند خسارات جبران ناپذیری به مجموعه های تولیدکننده بزند.

 

ژنراتورهای خانگی

در گروه ژنراتورهای دائم کار، می توان به ژنراتورهای خانگی نیز اشاره کرد. با توجه به اینکه میزان مصرف انرژی و برق در صنایع و نیروگاه های بزرگ بسیار بیشتر از مصارف خانگی است، معمولا ژنراتورهای دائم کار خانگی در مقایسه با دیگر انواع ژنراتور از توان کمتری برخوردار هستند. ژنراتورهای خانگی اغلب به صورت تک فاز تولید و به بازار ارائه شده و به همین شکل نیز مورد استفاده قرار می گیرند. فشار گاز درون این سیستم ها معمولا 1.2 پوند است. بنابراین موارد مصرف این ژنراتورها بسیار زیاد است.

 

ژنراتورهای کوچک

این ژنراتورها آخرین نمونه در لیست ژنراتورهای دائم کار هستند که از ابعاد و اندازه کوچک تری برخوردارند. معمولا توان این دستگاه ها نهایتا به 10 کیلو وات می رسد. این ژنراتورها در بازار به نام ژنراتور کوچک موتوربرق گازسوز شناخته می شوند. ژنراتورهای کوچک نیز مانند ژنراتورهای خانگی تک فاز هستند و بیشترین کاربرد آن ها در کارگاه های صنعتی است. فشار گاز این دستگاه ها معمولا 1.2 پوند است. 

 

نکاتی درباره موتور ژنراتور دائم کار

از آن جایی که ژنراتورهای دائم کار می بایست به صورت مداوم و بدون وقفه کار کنند، لازم است در ساخت آن ها از موتورهای قوی با قدرت بالا استفاده کرد. در واقع همه چیز به موتور دستگاه بستگی دارد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برای اینکه از خاموش شدن ناگهانی موتور در ژنراتور دائمی جلوگیری به عمل آید، مخزن سوخت آن ها را بزرگ تر طراحی می کنند تا دستگاه با کمبود سوخت در حین کار مواجه نشود. 
علاوه بر این، سیستم خنک کننده ای که در ژنراتورهای دائم کار استفاده می شوند با دیگر سیستم ها متفاوت هستند. معمولا سعی می شود از بهترین نوع و مدل سیستم خنک کاری در این دستگاه ها استفاده شود تا علاوه بر افزایش بهره وری و راندمان کاری دستگاه، طول عمر آن نیز بیشتر شود. پس در زمان خرید بهتر است به دو مولفه موتور و سیستم خنک کننده توجه ویژه ای داشته باشید.

 

قیمت ژنراتور دائم کار

 

قیمت دستگاه های صنعتی معمولا در بازار داخلی، شرایطی نوسانی و متغیر دارد. عوامل زیادی هستند که در قیمت این محصولات موثرند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد: • نوع و مدل ژنراتور دائم کار. با توجه به اینکه ژنراتورهای دائمی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند، نمی توان برای تمامی آن ها قیمت ثابت و یکسانی در نظر گرفت. از همین رو یکی از عوامل موثر بر قیمت این محصولات، مدل و نوع دستگاه است. • قدرت موتور به کار رفته در ژنراتور دائم کار که می تواند با توان های متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. • کیفیت سیستم خنک کاری دستگاه که تاثیر بسزایی در عملکرد دستگاه داشته و ماندگاری آن را کم یا زیاد می کند. • برند تولیدکننده ژنراتور دائم کار و میزان اعتبار آن در بازار • تورم حاکم در بازار که به شکل های مختلفی بر قیمت محصولات صنعتی تاثیرگذار است.
هزینه های تولید، نگهداری و حمل و نقل محصولات
هزینه نصب و راه اندازی و...
با توجه به اینکه هر فروشگاهی لیست قیمت متفاوتی برای کالاهای تولید شده در نظر می گیرد، بهتر است برای کسب اطلاع از قیمت روز دستگاه ژنراتور دائم کار، حتما به سایت های معتبر اینترنتی مراجعه کنید.
 

10 اردیبهشت 1402
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید