FA

دیزل ژنراتور کامینز چیست و کاربرد های آن

دیزل ژنراتور یکی از پرطرفدارترین و البته پرکاربردترین دستگاه های صنعتی است که معمولا از آن به عنوان دستگاه برق اضطراری یاد می شود. این وسیله با مکانیزم عمل خاص خود، می تواند در زمان قطع شدن برق، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تولید کرده و برق مورد نیاز یک مجموعه را تامین کند. دیزل ژنراتور معمولا در مدل ها و برندهای مختلفی تولید می شود. یکی از معتبرترین و مطرح ترین برندهای حال حاضر در زمینه تولید دیزل ژنراتور، برند کامینز است. این کمپانی آمریکایی جزء بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده در دنیا به شمار می رود که در ساخت محصولات خود از بهترین قطعات و تجهیزات استفاده می کند. در ادامه با دیزل ژنراتور کامینز و مزیت های رقابتی آن بیشتر آشنا می شویم.

دیزل ژنراتور 

زمانی که تصمیم به خرید دیزل ژنراتور می گیرید، با برندهای مختلفی روبرو می شوید که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های ویژه ای را به شما ارائه می کنند. دیزل ژنراتور با هدف تولید برق اضطراری در مکان های تجاری بزرگ، بیمارستان ها، کارخانجات صنعتی، پالایشگاه ها، مراکز نظامی، مراکز آموزشی و... مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، این وسیله وظیفه حساسی را برعهده دارد. درست کار نکردن یا هر گونه خرابی و آسیب در بخش های داخلی این دستگاه می تواند یک مجموعه را با خسارت های جبران ناپذیری روبرو کند.  بنابراین کیفیت ساخت دیزل ژنراتور در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد و ما به عنوان خریدار این محصول، می بایست به این مورد بسیار دقت داشته باشیم. معمولا شرکت ها و برندهای مختلفی در حوزه طراحی، ساخت و تولید دیزل ژنراتور فعالیت می کنند که با کمی تحقیق و بررسی می توانید به لیست برترین و معتبرترین آن ها دست پیدا کنید. اما ما قصد داریم به طور اختصاصی با دیزل ژنراتور کامینز (Cummins) و ویژگی های آن آشنا شویم.

دیزل ژنراتور کامینز (Cummins)

از بهترین انواع دیزل ژنراتور عرضه شده به بازار، می توان به دیزل ژنراتور کامینز (Cummins) اشاره کرد. اما دلیل ما بر این ادعا چیست؟ کمپانی کامینز یک کمپانی بزرگ آمریکایی در زمینه تولید انواع موتور درون سوز است. همانطور که می دانید، دیزل ژنراتور از دو بخش مهم و اصلی موتور و ژنراتور تشکیل شده است. موتور به کار رفته در این دستگاه معمولا می تواند در انواع مختلف گازی، بنزینی، دیزلی و... باشد. 

کمپانی کامینز

با تولید انواعی از بهترین موتورهای درون سوز و سیستم های تولید برق به یکی از تولیدکنندگان اصلی و مهم در دنیا تبدیل شده است. معمولا موتورهای طراحی شده توسط شرکت کامینز از نوع دو سیلندر، سه سیلندر، چهار، شش، هشت، دوازده و شانزده سیلندر بوده و هر کدام نیز در توان های مختلفی به بازار عرضه می شوند. موتورهای دیزلی یکی از پرمصرف ترین و پرفروش ترین محصولات این برند هستند و از نظر تنوع و مدل گستردگی بسیار زیادی دارند. چند نمونه از موتورهای دیزلی کامینز که از آن ها در ساخت دیزل ژنراتور کامینز استفاده می شود عبارتند از:
موتور دیزلی مدل KTA19
موتور دیزلی مدل QSK78
موتور دیزلی مدل KTA50
موتور دیزلی مدل QSK38
موتور دیزلی مدل QSB5
موتور دیزلی مدل X3.3
موتور دیزلی مدل QST30 و...

ویژگی های دیزل ژنراتور کامینز (Cummins)

خب شاید از خود بپرسید دلیل برتری دیزل ژنراتور کامینز نسبت به دیگر انواع برند تولید کننده چیست. یا اینکه این محصول دارای چه ویژگی ها و مزایایی است که باعث می شود صنعتگران در حوزه های مختلف آن را به دیگر کالاهای عرضه شده ترجیح دهند. از مهم ترین ویژگی های دیزل ژنراتور کامینز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یکی از ویژگی های رقابتی و مزایای استفاده دیزل ژنراتور کامینز، متنوع بودن این دستگاه است. در واقع شما می توانید بسته به محیط و شرایط کار، میزان حساسیت کار، میزان فشار کاری و... هر یک از انواع این دستگاه ها که برای شما بهترین هستند را انتخاب کنید. برند کامینز برای تمامی مشتریان خود، محصولاتی مناسب و کاربردی ارائه کرده است.
با توجه به متنوع بودن محصولات، می توان انتظار داشت این تجهیزات و دستگاه ها، کاربردهای متنوعی نیز دارند. 
این محصول در تمامی بازارهای خرید و فروش کاملا در دسترس است و تمامی متقاضیان می توانند به راحتی از انواع دیزل ژنراتور کامینز متناسب با کار خود سفارش دهند.
معمولا محصولات اصل از برند سازنده، همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می شوند. بنابراین سعی کنید، محصول مورد نظر خود را حتما از مراکز و نمایندگی های معتبر تهیه کنید تا بتوانید از خدمات در نظر گرفته شده برای آن بهره مند شوید.
طول عمر این دستگاه ها به دلیل استفاده از قطعات و تجهیزات درجه یک، بسیار بالاست.
هزینه نگهداری، تعمیر و یا تعویض این دستگاه به نسبت بسیاری از تولیدات دیگر پایین تر است.
عملکرد الکتریکی بسیار بالایی داشته و از نظر استاندارد ساخت در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
تجهیزات پیشرفته ای که در ساخت دیزل ژنراتور کامینز مورد استفاده قرار گرفته اند، عملیات سوخت رسانی به موتور را بسیار بهبود بخشیده اند.

انواع دیزل ژنراتور کامینز

دیزل ژنراتور کامینز را می توان از جهات گوناگونی به گروه های مختلف دسته بندی کرد. بسته به ابعاد و اندازه، قطعات به کار رفته در دیزل ژنراتور، نوع و مدل موتور موجود در دستگاه و عواملی از این دست، می توان آن ها را در انواع مختلفی در بازار مشاهده کرد. معمولا دو مدل رایج از انواع دیزل ژنراتور کامینز در بازار به شرح زیر هستند:

دیزل ژنراتور کامینز کانوپی دار

اگر در خصوص کانوپی اطلاعات چندانی ندارید، بایستی بگوییم، کانوپی در واقع قطعه ای است که سازندگان برای کاهش صدای دیزل ژنراتور در حین کار به آن اضافه می کنند. دیزل ژنراتور معمولا در اثر احتراق و انفجاری که درون آن صورت می گیرد، دچار ارتعاش و لرزش هایی شده و همین لرزش ها باعث می شوند تا دستگاه حین تولید انرژی برق، تا حدودی آلودگی صوتی ایجاد کند. از این رو برای کاهش این صدا از کانوپی استفاده می شود. به دیزل ژنراتور کانوپی دار، ژنراتور بی صدا نیز می گویند. این دستگاه ها با استاندارد Step 2006 ساخته می شوند و از نظر سطح کیفی نیز در رتبه بسیار خوبی قرار می گیرند.

دیزل ژنراتور کامینز بدون کانوپی

خب همانطور که از نام محصول پیداست، این دستگاه بدون قطعه کانوپی به بازار عرضه می شود. بنابراین هزینه خرید، نگهداری و نصب آن در محل نیز نسبت به ژنراتور کانوپی دار کمتر است. از جمله ویژگی های این نوع دیزل ژنراتور می توان به؛ ظرفیت بالای مخزن سوخت، تابلوهای کنترل اتوماتیک و دستی، باتری، کلید اتوماتیک و همچنین منبع اگزوز صنعتی اشاره کرد. علاوه بر تمامی این موارد، شاسی به کار رفته در دیزل ژنراتور بدون کانوپی دارای سطح اتکاء کامل است.

کاربردهای دیزل ژنراتور کامینز (Cummins)

دیزل ژنراتور کامینز به دلیل ویژگی های بارز خود به یکی از برندهای برجسته در دنیا تبدیل شده است. از جمله این ویژگی ها می توان به انعطاف پذیری بالا، کار به صورت دائمی و بدون وقفه، مجهز بودن به تجهیزات پیشرفته، قابل اطمینان بودن، امنیت بالا، راندمان کاری بالا و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. با وجود این ویژگی ها بسیاری از صنایع تمایل دارند تا از این محصول در عملیات و پروژه های کاری خود استفاده کنند. کاربردهای بسیار زیادی برای دیزل ژنراتور کامینز می توان نام برد که در ادامه با چند نمونه از آن ها آشنا می شویم. 

کاربرد دیزل ژنراتور کامینز در بیمارستان ها و مراکز درمانی

مهم ترین هدف ساخت دیزل ژنراتور به جهت تولید برق اضطراری در مواقع قطع شدن برق است. برخی از صنایع به این محصول نیاز مبرم دارند. در واقع وجود یک منبع تغذیه پشتیبان که بتواند در شرایط اضطراری، برق مورد نیاز را تامین کند، بسیار احساس می شود. برای نمونه می توان به بیمارستان ها و مراکز درمانی اشاره کرد. بسیاری از تجهیزات پزشکی با انرژی برق کار می کنند و عملا تصور قطع شدن برق حتی برای چند ثانیه نیز می تواند بسیار وحشتناک باشد. 
با قطع شدن برق، بسیاری از خدمات درمانی مختل و متوقف می شوند و به این شکل جان بیماران به خطر خواهد افتاد. ثانیه ها برای بیمارانی که در اتاق عمل به سر می برند بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است. از این رو می بایست این مراکز را به دستگاه هایی مجهز کرد که در زمان قطع شدن برق، بتواند برق مورد نیاز را به سرعت و تا زمان اتصال مجدد برق، تامین کند. دیزل ژنراتور کامینز، به دلیل استانداردها و سرعت عمل بسیار بالا، بهترین گزینه برای بیمارستان ها و مراکز درمانی است. 

کاربرد دیزل ژنراتور کامینز در معادن

معادن جزء مهم ترین صنایع به شمار می روند. استخراج محصولات، مواد معدنی، فلزات و... به وسیله دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی خاصی انجام می شود. برخی از این دستگاه ها برای فعالیت نیاز به انرژی الکتریکی دارند که در معادن این انرژی از طریق دیزل ژنراتور تامین می شود. بسیاری از صنعتگران و فعالان در حوزه صنعت و معدن، از دیزل ژنراتور کامینز به دلیل راندمان کاری بالا و توانایی کار در شرایط سخت استفاده می کنند. 
این دیزل می تواند برای ساعت های متمادی بدون وقفه انرژی مورد نیاز را تامین کند. از دیگر کاربردهای دیزل ژنراتور کامینز می توان به مراکز خدماتی همچون خانه سالمندان، مراکز آموزشی و مدارس، مراکز نظامی، صنایع کشاورزی، صنایع پتروشیمی و نفت و گاز، صنایع دریایی، صنایع حمل و نقل، صنایع تولیدی، صنایع پشتیبانی و تولید برق و... اشاره کرد.

مشخصات و اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور کامینز

برای اینکه بتوانید نسبت به ساختار دیزل ژنراتور کامینز شناخت بیشتری کسب کنید، در ادامه با مشخصات و اجزای تشکیل دهنده این دستگاه آشنا می شویم. بهتر است بدانید که دیزل ژنراتور کامینز به دلیل تنوع بسیار بالا در مدل، با مشخصات فنی مختلفی به بازار عرضه می شود. از همین رو در هنگام خرید لازم است حتما اطلاعات دقیقی در مورد خصوصیات و مشخصات ساخت آن کسب کنید. لیست اجزای تشکیل دهنده این دستگاه به شرح زیر هستند:
موتور و ژنراتور دو بخش اصلی، مهم و جدایی ناپذیر این دستگاه هستند. که همانطور که می دانید، موتور آن ها می تواند در مدل های مختلفی ارائه شود.
این دستگاه ها به دلیل کار طولانی مدت و بدون وقفه به یک سیستم خنک کننده نیاز دارند. از این رو در آن ها از یک رادیاتور یا قطعه ای جهت کاهش دمای دستگاه استفاده می شود.
مجهز به سیستم تزریق سوخت هستند تا در زمان کمبود، سوخت مورد نیاز به سرعت تامین شود.
این دستگاه ها مجهز به توربو شارژ هستند. توربو شارژ، قطعه ای است که در افزایش بهره وری موتور و راندمان کاری آن کمک زیادی می کند. معمولا برای قدرتمندتر کردن موتور و بهینه تر کردن مصرف سوخت از توربو شارژ استفاده می شود که جزء یکی از قابلیت ها و مزیت های رقابتی دیزل ژنراتور کامینز است.
مجهز به تابلو دستی با برد کنترل است.
مجهز به مانیتورینگ است.

نکات مهم در خرید دیزل ژنراتور کامینز

وقتی نام و آوازه یک برند در بازار خرید و فروش زیاد می شود، معمولا میزان عرضه و تقاضا برای آن افزایش پیدا می کند. از این رو محصولات با برند مربوطه به وفور تولید و عرضه می شود. دیزل ژنراتور کامینز نیز از آن دست محصولاتی است که توسط یک شرکت مطرح و نام آشنا تولید شده است. کیفیت ساخت قطعات، قدرت عملکرد بالا و تنوع محصولات آن باعث شده تا به اولین اولویت در خرید تبدیل شود. 
به همین دلیل مجموعه های زیادی اقدام به عرضه محصولات این برند به بازار می کنند. اما بایستی بدانید که در این میان، کالاهای تقلبی و کپی که تنها در برخی موارد مشابه کالای اصل هستند، بسیار زیاد شده اند. بنابراین لازم است در هنگام خرید دیزل ژنراتور کامینز نسبت به اعتبار شرکت عرضه کننده محصول اطمینان کافی داشته باشید. 
سعی کنید حتما در هنگام خرید محصول، آن را از نظر ظاهری مورد بازرسی قرار دهید. بررسی دقیق مشخصات ظاهری دستگاه می تواند به شما اطمینان دهد که آیا کالا از سلامت کافی برخوردار است یا خیر. چک کنید که رنگ دستگاه نریخته باشد یا قطعه ای دچار آسیب نشده باشد. بخش های الکتریکی دستگاه و همچنین سیم پیچ ها را بررسی کنید. در صورتی که در این زمینه تخصص کافی ندارید، می توانید از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

 

20 فروردین 1402
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید