FA

دیزل ژنراتور و اجزاء آن

دیزل ژنراتورها به‌عنوان یکی از محصولات بسیار کاربردی و کارآمدی هستند که می‌توان از آن‌ها برای رفع نیازهای مختلف استفاده کرد. از آن جایی که قطعی برق در برخی از صنایع می‌تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد، کمک‌گرفتن از یک دیزل ژنراتور می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر شما هم قصد دارید تا دست به خرید یکی از این تجهیزات بزنید، بهتر است از قبل اطلاعاتی را در خصوص انواع آن و همچنین اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده آن داشته باشید. ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص انواع دیزل ژنراتور و اجزای آن صحبت می‌کنیم.

 

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتورها جزو دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که می‌توانند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. ازاین‌رو با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، امکان تولید برق توسط انواع دیزل ژنراتورها وجود دارد. این دستگاه‌ها، فرایند تولید انرژی الکتریکی را به کمک یک دینام AC انجام خواهند داد. البته این تجهیزات اجزای دیگری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مخزن سوخت، پنل کنترل و رادیاتور اشاره کرد. موتور دیزل ژنراتور شروع به چرخاندن دینام آن می‌کند.

سپس این دینام این قابلیت را دارد تا بر AC را تولید کند. سپس از این انرژی الکتریکی تولید شده می‌توان برای تأمین برق تجهیزات الکتریکی استفاده کرد. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز صنعتی و ... به کمک این دستگاه قادر خواهند بود تا تمامی وسایل و تجهیزات الکتریکی خودشان را راه‌اندازی کنند. البته این امکان وجود دارد تا مدیریان پروژه نیز برای ساخت ساختمان‌های بزرگ و تأمین برق موردنیاز نیز از این دستگاه‌ها کمک بگیرند.

 

 

 

معرفی انواع دیزل ژنراتور

همان‌طور که عنوان شد، برای خرید و تهیه این تجهیزات نیاز است تا در ابتدا انواع دیزل ژنراتور و اجزای آن را بشناسید. به همین دلیل ما در این قسمت قصد داریم تا مهم‌ترین انواع دیزل ژنراتورها را به شما معرفی کنیم. به‌صورت کلی، سه نوع دیزل ژنراتور اصلی وجود دارد:

 

  1. ·        دیزل ژنراتور قابل‌حمل
  2. ·        دیزل ژنراتور اینورتر
  3. ·        دیزل ژنراتور آماده‌به‌کار
  4.  

علی‌رغم تفاوت‌هایی این تجهیزات، اما همه آن‌ها نیاز به رسیدگی و تعمیر داشته تا قابلیت استفاده طولانی‌مدت را در اختیار شما قرار دهند. از سوی دیگر در زمان کار با آن‌ها نیاز است تا اقدامات ایمنی را رعایت کرده و بدین صورت خطرات ناشی از کار با این دستگاه‌ها را به حداقل برسانید. اما اجازه دهید تا هرکدام از انواع دیزل ژنراتور و اجزای آن را به شما معرفی کنیم.

 

دیزل ژنراتورهای قابل‌حمل

یکی از انواع دیزل ژنراتورهای پرمصرف، دیزل ژنراتورهای قابل‌حمل هستند. این تجهیزات بیشتر برای تأمین بر وسایل کوچک‌تر و ضروری تر مورداستفاده قرار می‌گیرند. ازاین‌رو بیشترین کاربرد را برای مصارف خانگی و یا کمپینگ‌های مختلف دارند. همان‌طور که از نام آن‌ها نیز پیدا است، دارای حجم کوچکی بوده و به‌راحتی قابلیت حمل به مکان‌های مختلف را دارند. درصورتی‌که این تجهیزات از بنزین به‌عنوان سوخت اصلی استفاده کنند، می‌توانند بین 7.5 تا 12 ساعت کار کنند.

البته برخی این دیزل ژنراتورها نیز قابلیت کار به مدت 18 تا 24 ساعت را هم خواهند داشت. مخزن سوخت این مدل از دیزل ژنراتورها در داخل ژنراتور قرار گرفته است که مستقیماً به پریزهای آن متصل شده است. دیزل ژنراتورهای قابل‌حمل بیشتر از بنزین، گازوئیل و یا گاز طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. البته برخی از انواع آن‌ها نیز ممکن است از پروپان که گاز کارآمدتری از گاز طبیعی است، بهره بگیرند.

 

دیزل ژنراتور اینورتر

دیزل ژنراتورهای اینورتر نیز از لحاظ اندازه، سبک و جمع‌وجور بوده و شباهت زیادی با دیزل ژنراتورهای قبل حمل دارند. بااین‌حال در یک دسته دیگری قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دیزل ژنراتورها می‌توان به این نکته اشاره کرد که آن‌ها قابلیت تأمین انرژی الکتریکی رایانه‌ها، مایکروویوها، تلفن‌های همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی حساس که به مقادیر خاصی از ولتاژ و فرکانس نیاز دارند را خواهند داشت.

موتور یک دیزل ژنراتور اینورتر می‌تواند باعث چرخش دینام شده و برق DC تولید کند. اما وجود یک اینورتر درون این تجهیزات موجب می‌شود تا جریان به برق AC تبدیل شود. جریان AC اولیه تولید شده توسط این دستگاه‌ها، دارای فرکانس بالا است. ازاین‌رو اینورت کردن آن موجب می‌شود که به یک جریان پایدارتر دست پیدا کنید. از سوی دیگر دیزل ژنراتور اینورتر می‌تواند ولتاژ دستگاهی که به آن متصل شده است، را به‌صورت دقیق تنظیم کند.

 

دیزل ژنراتور آماده‌به‌کار

نوع دیگری از دیزل ژنراتورها که دارای ابعادی بزرگ‌تر بوده و بیشتر کاربردهای مسکونی و یا تجاری دارند، دیزل ژنراتور آماده‌به‌کار هستند. این دیزل ژنراتورها بیشتر بر روی زمین ثابت خواهند شد و معمولاً از گاز طبیعی، گازوئیل و یا پروپان تغذیه می‌شوند. زمانی که قطعی برق رخ می‌دهد، کلید انتقال خودکار (ATS) فعال خواهد شد. ازاین‌رو شما از منبع تغذیه اصلی جدا شده و بار الکتریکی به ژنراتور منتقل می‌شود. هم‌زمانی که برق به شبکه برق بازگردانده می‌شود، ATS مجدداً سوئیچ خواهد کرد.

بااین‌وجود، کمک‌گرفتن از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت، می‌تواند معایب خودش را داشته باشد. برای مثال زمانی که قطعی برق به علت بروز بلایای طبیعی است، ممکن است که قطعی گاز را هم به دنبال داشته باشد. مخازن این مدل از ژنراتورها نیز در مقایسه با سایر ژنراتورها بزرگ‌تر بوده و می‌توانند تا 24، 48 و حتی 72 ساعت و یا بیشتر کار کنند.

 

اجزای اصلی دیزل ژنراتورها

بعد از اینکه در خصوص انواع دیزل ژنراتور صحبت کردیم، نوبت به معرفی اجزای اصلی آن می‌رسد. باید بدانید که انواع دیزل ژنراتور از 9 جز اصلی تشکیل شده است. ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص اجزای اصلی انواع دیزل ژنراتورها صحبت خواهیم کرد:

 

 

کارکرد ژنراتور

 

 

·        موتور دیزل

موتور دیزل، منبع اصلی انرژی مکانیکی است. اندازه و یا سایز موتور اهمیت زیادی دارد، زیرا با مقدار انرژی الکتریکی تولید شده نسبت مستقیم دارد. به این معنی که اگر توان خروجی موردنظر بیشتر باشد، سایز موتور نیز بزرگ‌تر خواهد بود. موتورهای دیزلی همچنین در خودروها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه بزرگ کاربرد دارند.

·       

دینام

یکی دیگر از قطعات اصلی انواع دیزل ژنراتورها، دینام‌ها هستند. دینام مسئول تولید توان خروجی این تجهیزات است. دینام شامل قطعات پیچیده است که القای الکترومغناطیسی را انجام می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین قطعات دینام، روتور است. روتور از شفتی تشکیل شده که باانرژی مکانیکی موتور و چندین آهنربا دائمی متصل شده در اطراف آن، می‌چرخد. در نتیجه این چرخش نیز میدان مغناطیسی ایجاد خواهد شد. این میدان مغناطیسی به طور پیوسته به‌دور یکی دیگر از اجزای اصلی دینام به نام استاتور می‌چرخد.

 

 

دینام

 

این مجموعه از هادی‌های الکتریکی مختلف بوده که روی یک هسته آهنی پیچیده شده است. به‌صورت خلاصه، دینام از انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل برای به حرکت درآوردن روتور و ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف استاتور استفاده می‌کند این فرایند موجب ایجاد جریان متناوب خواهد شد.

·        سیستم سوخت

سیستم سوخت یک دیزل ژنراتور به‌طورکلی شامل یک مخزن سوخت با لوله‌ای است که آن را به موتور متصل می‌کند. اندازه مخزن سوخت نیز به‌صورت مستقیم با مدت زمانی که موتور می‌تواند فعال باشد، رابطه مستقیم دارد. درصورتی‌که نیاز به مخزن سوخت بزرگ‌تری دارید، می‌توانید برای دیزل ژنراتور خود یک سیستم سوخت سفارشی طراحی و تولید کنید.

·        تنظیم‌کننده ولتاژ

رگولاتور ولتاژ بدون شک یکی از پیچیده‌ترین جز ژنراتورهای الکتریکی است. این قسمت وظیفه دارد تا تنظیم ولتاژ خروجی را به عهده بگیرد. به بیان دیگر، یک رگولاتور تضمین می‌کند که دیزل ژنراتور، برق را با ولتاژ مناسب تولید کند. اگر این قطعه از دیزل ژنراتورها حذف شود، به دنبال آن نوسانات شدید بسته به‌دور موتور، رخ خواهد داد. تمامی وسایل برقی که مورداستفاده ما هستند، نمی‌تواند چنین نوسانانی را تحمل کنند.

·        سیستم خنک‌کننده و اگزوز

سیستم خنک‌کننده و اگزوز دارای وظایف اساسی و مشخصی هستند. وظیفه سیستم خنک‌کننده همان‌طور که از نامش پیدا است، جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد ژنراتور است. مایع خنک‌کننده در دیزل ژنراتور آزاد شده و تمام انرژی حرارتی اضافی موتور و دینام را خنثی خواهد کرد سپس خنک‌کننده تمام این گرما را از طریق یک مبدل حرارتی گرفته و به خارج از دیزل ژنراتور هدایت می‌کند.

سیستم اگزوز دیزل ژنراتورها به‌مانند سیستم اگزوز خودرو عمل می‌کند. گازهای تولید شده توسط موتور جذب شده و از طریق سیستم لوله‌کشی اگزوز به خارج هدایت می‌شوند.

 

تهیه انواع دیزل ژنراتور از گروه صنعتی زرآب

درصورتی‌که شما هم قصد خرید و یا تهیه انواع دیزل ژنراتور را برای رفع نیازهای خود دارید، می‌توانید از خدمات متنوع و گسترده گروه صنعتی زرآب استفاده کنید. این گروه صنعتی که فعالیت خودش را از سال 1351 در زمینه فروش انواع دیزل ژنراتورهای مختلف آغاز کرده است، امروزه به یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌ها در این زمینه بدل شده است.

تمامی دیزل ژنراتورهای زرآب دارای بالاترین کیفیت و مرغوبیت بوده و هدف این مجموعه، کسب رضایت حداکثری از مشتریان خود است. ازاین‌رو می‌توانید برای خرید انواع دیزل ژنراتور به وب‌سایت گروه صنعتی زرآب به نشانی zarabco.com مراجعه کرده و هر سؤال و یا ابهامی در خصوص خرید دیزل ژنراتور را از کارشناسان واحد فروش این مجموعه، بپرسید.

 

نتیجه‌گیری

انواع دیزل ژنراتور و اجزای آن جز اصلی‌ترین و ضروری‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند. یک دیزل ژنراتور به کمک اجزای آن قادر خواهد بود تا انرژی مکانیکی حاصل از سوخت‌های فسیلی را به انرژی الکتریکی قابل‌استفاده، بدل کند. از مهم‌ترین انواع دیزل ژنراتورهای موجود در بازار می‌توان به دیزل ژنراتور قابل‌حمل، اینورتر و آماده‌به‌کار اشاره کرد. اصلی‌ترین اجزای دیزل ژنراتورها نیز عبارت خواهند بود از موتور دیزل ژنراتور، دینام، سیستم سوخت، تنظیم‌کننده ولتاژ، سیستم خنک‌کننده و اگزوز.

7 تیر 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید