FA

طول عمر دیزل ژنراتور چقدر است و نکات درباره آن

دیزل ژنراتور یکی از محصولات بسیار مهم و کاربردی در صنعت برق و الکترونیک است. این وسیله حاصل ترکیب یک موتور دیزلی و ژنراتور بوده که به کمک تجهیزات و اتصالات مختلف به یکدیگر وصل شده اند. دیزل ژنراتور  به دلیل کارایی خاصی که در مواقع اضطراری و قطعی برق دارد، به منبع برق اضطراری نیز شناخته می شود. از آن جایی که این وسیله گستره وسیعی از کاربردهای صنعتی را شامل می شود و در شرایط بحرانی می تواند تاثیر زیادی در کاهش خسارات جانی و مالی داشته باشد، تصمیم گرفتیم بیشتر به آن بپردازیم. اینکه طول عمر دیزل ژنراتور چقدر است و چه نکاتی درخصوص آن وجود دارد؟

دیزل ژنراتور چیست؟

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی در زندگی روزمره ما دارد؟ دیزل ژنراتور همانطور که از نامش پیداست یک ژنراتور با موتور دیزلی است که اغلب از آن در زمان قطع برق شهری استفاده می شود. سوخت این وسیله دیزل یا گازوئیل است و بسته به طراحی که دارد می تواند در ابعاد و مقیاس های مختلف، برق لازم را تولید کند. این دستگاه در واقع برق موردنیاز را از تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تامین می کند. موتور دستگاه برای به حرکت درآوردن و چرخاندن ژنراتور (آلترناتور) به کار می رود. از دیگر سیستم های فرعی و تجهیزاتی که در ساخت دیزل ژنراتور استفاده شده و به نوعی تعلقات آن محسوب می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شاسی
عایق های صدا
سیستم مولد گرما
سیستم های کنترل
اتاقک پوشاننده
سیستم استارت خودکار
دینام
قطع کننده های اضطراری مدار

موتوری که در دیزل ژنراتور به کار می رود از نظر قدرت و توان می تواند متفاوت و متنوع باشد. همین عامل باعث می شود تا بتوان از دیزل ژنراتور در موارد مختلف با کاربردهای متفاوت استفاده کرد. در ادامه توان موتور دیزل را برای مصارف مختلف بررسی می کنیم:

موتور با توان 1 الی 20 کیلوولت آمپر (کاوا): کاربرد برای تولید برق خانگی، یا استفاده در مراکز اداری و فروشگاه های کوچک
موتور با توان 2000 کیلوولت آمپر (معادل 2 مگا کاوا): کاربرد برای تولید برق در گستره ای وسیع تر همچون کارخانجات صنعتی، مجتمع ها و فروشگاه های بسیار بزرگ • موتور با توان 5مگاوات: این دستگاه ها اصولا بیشترین مصرف را در صنایع تولید برق کوچک دارند. در صورت نیاز به منبع برق بیشتر برای هر ایستگاه می توان از چند نمونه دیزل ژنراتور  5مگاواتی استفاده کرد.

کاربردهای دیزل ژنراتور

موارد مصرف و کاربردهای دیزل ژنراتور فقط به زمان قطعی برق شهری محدود نمی شود و می توان از آن در صنایع گوناگون و در مقایس های بزرگ تر استفاده کرد. از جمله کاربردهای دیزل ژنراتور عبارتند از:

استفاده در وسایل حمل و نقل بسیار سنگین همچون کشتی ها، قطارهای مسافربری و همینطور هواپیماهای کوچک و بزرگ.
کاربرد در بیمارستان ها و مراکز درمانی
کاربرد در ساختمان های اداری 
کاربرد در مجموعه های فناوری اطلاعات
کاربرد در مجموعه ها و انبارهای نگهداری مواد غذایی
کاربرد در ساختمان های مسکونی و مجتمع های بسیار بزرگ

کاربرد در عملیات استخراج معادن و...

همانطور که می بینید دیزل ژنراتور نقش مهمی در زندگی ما دارد. این وسیله بسیار کاربردی می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در کیفیت زندگی ما تاثیرگذار باشد. در بسیاری از مواقع که شهروندان با قطعی برق رو به رو هستند، تامین برق موردنیاز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و یا مراکز بهداشتی و درمانی، از اهمیت زیادی برخوردار می شود. یکی از مهم ترین موارد و ضروریات استفاده از دیزل ژنراتور در بیمارستان هاست.
تصورش را بکنید که یک بیمار در حین جراحی بوده و همزمان برق قطع می شود. در صورتی که تجهیزات پزشکی نتوانند بدون برق کار خود را انجام دهند، سلامت بیمار به خطر خواهد افتاد. اینجاست که یک دیزل ژنراتور با تولید برق اضطراری می تواند از مرگ یک انسان جلوگیری کند. همچنین در بسیاری از ادارات و مراکز تجاری بزرگ، قطعی برق برای چند لحظه کوتاه هم می تواند خسارات مالی و اقتصادی جبران ناپذیری را به مجموعه ها وارد کند. بنابراین می توان گفت اهمیت دیزل ژنراتور در زندگی ما غیرقابل انکار است.

طول عمر دیزل ژنراتور چقدر است و نکات درباره آن

 

یکی از دغدغه های افراد در زمان خرید دیزل ژنراتور طول عمر دستگاه و مدت زمانی است که می توان از آن استفاده کرد. در این خصوص بایستی نسبت به دیزل ژنراتور عرضه شده اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم این اطمینان را داشته باشیم که دستگاه طول عمر و کاربری قابل قبولی دارد. موارد متعددی وجود دارند که در افزایش یا کاهش طول عمر دیزل ژنراتور موثر هستند. 
در صورتی که محصولی باکیفیت از برندی معتبر تهیه شود و همچنین شیوه استفاده و نگهداری از دیزل ژنراتور کاملا اصولی و برنامه ریزی شده باشد، می توان انتظار داشت که این دستگاه برای زمانی طولانی کارایی مورد انتظار را داشته باشد. دیزل ژنراتور بسته به نوع و توان موتور این قابلیت را دارد که چیزی بین 10 هزار تا 30 هزار ساعت کار کند. در صورتی که مصرف کننده به طور مرتب به عملکرد و نحوه کار دیزل اشراف و نظارت داشته باشد و در زمان نیاز تعمیرات و عوامل پیشگیرانه را انجام دهد می توان این انتظار را داشت که طول عمر دیزل ژنراتور افزایش پیدا کرده و برای مدت زمان بیشتری به تولید برق بپردازد. 
یکی از مهم ترین عواملی که در طول عمر دیزل ژنراتور نقش دارد، میزان کیفیت سوختی است که برای کار با آن استفاده می شود. هرچه کیفیت سوخت بیشتر باشد، قطعا راندمان کاری و طول عمر دستگاه نیز افزایش پیدا می کند. البته بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که طول عمر مفید دیزل ژنراتور گاه کمتر از تعداد ساعاتی است که دستگاه قادر به انجام کار است. اگر تمایل دارید برای مدت زمان بیشتری از دیزل ژنراتور استفاده کنید در نگهداری، تمیز کردن اجزاء مختلف آن و تعمیر دستگاه کوشا باشید.
عوامل موثر در طول عمر دیزل ژنراتور
حال می خواهیم به طور دقیق با عوامل موثر در طول عمر دیزل ژنراتور آشنا شده و هریک را به طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. توجه و دقت به هریک از این موارد می تواند باعث شود تا یک خرید رضایت بخش را تجربه کنید. هرچه در انتخاب محصول دقت بیشتری داشته باشید، قطعا راندمان کاری بالاتری از آن را مشاهده خواهید کرد.


برند تولیدکننده دیزل ژنراتور

 

دیزل ژنراتور از آن گروه محصولاتی است که تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف صنایع مختلف دارد. بدون وجود آن بسیاری از کسب و کارها و امور زندگی با مشکل مواجه می شوند. به دلیل همین جایگاه ویژه دیزل ژنراتور، میزان تقاضا و عرضه این دستگاه در بازار داخلی افزایش یافته است. مجموعه ها و شرکت های مختلفی اقدام به طراحی و عرضه دیزل ژنراتور می کنند که البته سطح کیفی محصولات آن ها با یکدیگر برابری نمی کند. برخی تولیدات استانداردهای بالاتری دارند و همین امر باعث می شود تا دستگاه با کیفیت بیشتری به کار خود بپردازد. می توان گفت طول عمر دیزل ژنراتور با میزان کیفیت ساخت آن ارتباطی مستقیم دارد.

روش نصب و راه اندازی دستگاه

 

اینطور نیست که هر فردی با هر میزان تجربه و دانشی بتواند دیزل ژنراتور را نصب و راه اندازی کند. این کار در صورتی که توسط افراد بی تجربه و ناوارد انجام شود، قطعا دستگاه را با مشکلاتی مواجه می کند. فردی که تجربه کافی در نصب دستگاه ندارد، امکان آسیب زدن به قطعات و تجهیزات آن را افزایش می دهد. بنابراین برای اینکه بتوان از بروز چنین مسائلی جلوگیری کرد، بهترین کار خرید دیزل ژنراتور از مراکز معتبر است. این مراکز علاوه بر ارائه محصول باکیفیت، کارشناسان و متخصصینی را در اختیار شما قرار می دهند تا نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور به طور اصولی انجام شود. همین روش نصب دستگاه در افزایش طول عمر آن موثر است.

نحوه استفاده از دیزل ژنراتور

 

بهتر است بدانید که یک مصرف کننده می تواند با نحوه استفاده از دیزل ژنراتور، طول عمر و ماندگاری آن را کاهش یا افزایش دهد. بنابراین اگر محصولی باکیفیت خریداری کرده و آن را به شیوه ای درست راه اندازی کرده اید، اما خود، روش استفاده صحیح از دستگاه را فرا نگرفته اید، بهتر است بدانید که دیزل ژنراتور برای مدت زمان زیادی نمی تواند کارایی موردانتظارتان را داشته باشد و احتمال کاهش طول عمر آن وجود دارد. 
به این نکته دقت داشته باشید که کار کشیدن بیش از حد توان دستگاه، می تواند آن را با مشکل مواجه کند. در مقابل استفاده نکردن زیاد و یا کم استفاده کردن از دیزل ژنراتور هم می تواند تاثیرات منفی بر روی طول عمر آن داشته باشد. اگر برای مدت زمانی بسیار طولانی از دستگاه استفاده نکنید، عواملی همچون اصطکاک و سایش قطعات افزایش یافته و این مسئله می تواند باعث شود دستگاه با شروع به کار، به سرعت خاموش شده یا از فعالیت صحیح باز بماند.

ابعاد دیزل ژنراتور

بسیار کوچک بودن یا بسیار بزرگ بودن دیزل ژنراتور هم می توانند از عواملی باشند که بر طول عمر دستگاه تاثیر می گذارند. در صورتی که دیزل ژنراتور اندازه و ابعاد کوچکی داشته باشد احتمال اعمال فشار زیاد به آن در حین کار افزایش پیدا می کند. این مسئله می تواند قطعات دستگاه را به سرعت فرسوده و مستهلک کند. بزرگ تر بودن دیزل ژنراتور نیز از یک سمت می تواند موجب کاهش طول عمر آن شود. زمانی که دیزل ابعاد بزرگی داشته، اما به اندازه خود فعالیت نکند قطعا در گذر زمان به دلیل تجمع رسوبات کربنی مسدود و غیرقابل استفاده خواهد شد.

 

29 آبان 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید