FA

نکات مهم در مورد طول عمر دیزل ژنراتور

برق و روشنایی، یکی از نیازهای اصلی انسان است. او در طول تاریخ، با روش‌های متعددی این نیاز خود را برطرف کرده، اما از زمانی که از تکنولوژی و فناوری‌های جدید برای حل این مشکل بهره گرفته، روز به روز تجهیزات بهتر و جدیدترین اختراع کرده است که به طور مثال نیز می‌توان به دیزل ژنراتور اشاره کرد. جالب است بدانید که این وسیله به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد زیادی که داشته، خیلی مورد استقبال قرار گرفته است و در حال حاضر صنایع زیادی برای این که بتوانند برق مورد نیاز خود را تأمین کنند، از آن استفاده می‌کنند. البته، ناگفته نماند که دیزل ژنراتور امروزه در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که هر کدام قابلیت‌های متنوعی دارند و برای کار خاصی طراحی شده‌اند. ما نیز قصد داریم در ادامه این وسیله را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم و نکاتی را در مورد طول عمر دیزل ژنراتور به اطلاع شما برسانیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا با انواع مختلف دیزل ژنراتورها آشنا شوید و بتوانید از قابلیت‌های و امکانات این وسیله، به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

دیزل ژنراتور چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دیزل ژنراتور که به آن موتور برق نیز می‌گویند، وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این وسیله از یک موتور دیزلی و یک ژنراتور، تشکیل شده است. زمانی که این دستگاه روشن می‌شود یک حرکت چرخشی ایجاد می‌کند، سپس ژنراتور آن، این حرکت چرخشی را به نیروی برق تبدیل می‌کند.

انواع دیزل ژنراتور 

دیزل ژنراتور در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

دیزل ژنراتور اضطراری

اولین نوع از دیزل ژنراتورها، دیزل ژنراتورهای اضطراری هستند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همیشه آماده به کار هستند و مدت زیادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دیزل ژنراتورهای اضطراری بیشتر در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و مراکز اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیزل ژنراتور دائمی 

یک نوع دیگر از نمونه‌های این دستگاه، دیزل ژنراتورهای دائمی هستند که معمولاً برای تأمین برق مکان‌های دور افتاده و خارج از شهر، به کار گرفته می‌شوند.

دیزل ژنراتور پایه

آخرین نوع از دیزل ژنراتورها، دیزل ژنراتورهای پایه هستند که می‌توانند برای یک مدت طولانی بارهای مختلف برق را تأمین کنند. البته، میزان کار دیزل‌ ژنراتورهای پایه، مثل نمونه‌های دائمی این وسیله نیست و نباید ساعات زیادی از آن‌ها کار بکشیم.

موارد مؤثر در طول عمر دیزل ژنراتور

عوامل زیادی بر طول عمر یک دیزل ژنراتور تأثیر می‌گذارند که ما در این قسمت به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. این موارد به شرح ذیل است:

کیفیت دستگاه

یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های که بر طول عمر دیزل ژنراتور تأثیر می‌گذارد کیفیت خود دستگاه است. یعنی هر چه دستگاه بهتر باشد  طبیعتاً بیشتر عمر می‌کند. البته، معمولاً چنین دستگاه‌هایی توسط برندهای معتبر تولید  می‌شوند و نسبت به نمونه‌های دیگر این وسیله با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

نحوه نصب 

نحوه راه‌اندازی و نصب دیزل ژنراتور نیز بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد. شک نداشته باشید که اگر این دستگاه توسط افراد بی‌تجربه و مبتدی  نصب شود هم کیفیت کارایی آن کاهش پیدا می‌کند، هم خیلی زود فرسوده و مستهلک می‌شود. پس اگر قصد خرید یک دیزل ژنراتور را دارید حتماً نصب آن را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

نوع استفاده 

برای این که دستگاه دیزل ژنراتور، بیشتر و بهتر کار کند باید به صورت اصولی از آن استفاده کنیم. توجه داشته باشید که ساختاری دیزل ژنراتور به گونه‌ای طراحی شده است که هم کار کردن زیاد آن را خراب می‌کند هم کار کردن کم. به بیان دیگر اگر از یک دیزل ژنراتور بیش از حد کار بکشیم قطعات آن در اثر کار زیاد، فرسوده می‌شوند و بعد از مدتی دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. در صورتی هم، که کمتر از حد نرمال از آن استفاده کنیم، زمانی که روشن می‌شود قطعات آن به هم ساییده می‌شوند و نمی‌توانند درست عمل کنند. به همین دلیل مدام خراب می‌شود باید آن‌ را تعمیر کنیم.

سایز و اندازه دستگاه

مسأله دیگری که می‌تواند بر میزان عمر یک دستگاهی مانند دیزل ژنراتور تأثیر بگذارد، سایز و اندازه آن است. مثلاً اگر سایز دستگاه خیلی بزرگ باشد نمی‌تواند با تمام ظرفیت خود کار ‌کند و در گوشه و کنار آن، کربن جمع می‌شود. اگر هم خیلی کوچک باشد در طول زمانی که روشن است فشار زیادی به آن وارد می‌شود و زودتر از آن که فکرش را کنید، فرسوده و مستهلک می‌شود.

نحوه تعمیر دستگاه

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند عمر دیزل ژنراتورها را تحت شعاع قرار بدهد، تعمیر آن‌ها است که حتماً باید توسط تکنسین‌های ماهر و باتجربه انجام شود. در غیر این صورت نه تنها کیفیت کارایی آن به شدت کاهش پیدا می‌شود بلکه عمر آن نیز کم می‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد.
نحوه خرید دیزل ژنراتور دارای عمر طولانی 
از آن جایی که در حال حاضر برندهای زیادی در حوزه طراحی و ساخت دیزل ژنراتور فعالیت می‌کنند، خرید این دستگاه کمی دشوار است. از این رو ما قصد داریم در این قسمت نکاتی را مطرح کنیم که در خرید این وسیله به شما کمک خواهند کرد. این نکات عبارتند از:

انتخاب برند معتبر

سعی کنید دیزل ژناتوری را انتخاب کنید که توسط یک برند معتبر و خوشنام تولید شده باشد. البته شاید برای خرید چنین محصولی مجبور شوید هزینه سنگینی را پرداخت کنید، اما در عوض وسیله شما کارایی خوبی دارد تا مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی کار می‌کند.

مراجعه به نمایندگی‌های معتبر

نکته دیگری که در خرید یک دیزل ژنراتور باید جدی گرفته شود این است که برای خرید این محصول باید به نمایندگی‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. در این صورت، هم می‌توانید یک محصول با کیفیت و استاندارد را انتخاب کنید هم این فرصت را دارید که از خدمات پس از فروشی که توسط  این مراکز ارائه می‌شود، استفاده کنید.

مشورت با کارشناسان

اگر اولین باری است که می‌خواهید یک دیزل ژنراتور، بخرید و اطلاعات زیادی در مورد این دستگاه ندارید، حتماً قبل از این که برای خرید این وسیله اقدام کنید، با یک کارشناس مشورت کنید و راهنمایی بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا دستگاهی بخرید که بهتر برای شما کار کند.
نحوه افزایش عمر دیزل ژنراتور
دستگاه دیزل ژنراتور یک دستگاه مهم و کاربردی است که برای خرید آن باید هزینه زیادی صرف شود. از این رو، به هیچ وجه نمی‌توان نسبت به سلامت این دستگاه اهمال کاری کرد. به همین دلیل نیز ما قصد داریم نکاتی را به شما بیاموزیم تا بتوانید عمر این وسیله را افزایش بدهید و مدام مجبور نشوید بابت تعمیر و خرید آن پول بپردازید. این نکات عبارتند از:

چک کردن دوره‌ای روغن دستگاه 

یکی از بهترین کارهایی که برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می‌توان انجام داد، این است که هر چند هفته یک بار سطح روغن آن را چک کنیم و باک روغن آن را پر کنیم. با این کار میزان اصطکاک قطعات آن کم‎‌‌تر می‌شود و کیفیت عملکردش به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. 
 البته، اگر از دیزل ژنراتورهای جدید استفاده می‌کنید دیگر انجام این کار لزومی ندارد چرا که نمونه‌های جدید این دستگاه، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر روغن آن‌ها کم‌تر از میزان استاندارد باشد، سریعاً خاموش می‌شوند و به شما اخطار می‌دهند.

استفاده از سوخت استاندارد

سوخت مصرفی دستگاه دیزل ژنراتور باید استاندارد و باکیفیت باشد. تا این دستگاه کارکرد مطلوبی داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند. بد نیست بدانید که اگر سوخت این دستگاه غیر مناسب باشد بعد از مدتی رسوبات ناشی از این ماده، در قسمت کاربراتور دستگاه انباشته می‌شوند و این جزء مهم را از کار می‌اندازند.

تست کردن منظم دستگاه 

اقدام دیگری که می‌تواند در سالم نگه‌داشتن دستگاهی مانند دیزل ژانراتور به ما کمک کند، این است که به طور مرتب آن را تست  کنیم. با این کار اگر قطعه‌ای خراب شده باشد، قبل از این که مشکل آن حاد شود و به طو کامل از کار بیفتد آن را تعمیر می‌کنیم. در نتیجه با یک هزینه جزئی دستگاه عین ساعت کار می‌کند و دیگر مجبور نیستیم در ازای خرید قطعات جدید، هزینه‌های سنگینی بپردازیم.

قرار دادن دستگاه در مکان مناسب

برای این که بتوانیم برای مدت بیشتری از دستگاه دیژل ژنراتور استفاده کنیم باید آن در محلی قرار بدهیم که گرد و غبار به آن  نفوذ نکند. اگر هم ترجیح می‌دهید این دستگاه را در فضای باز نصب کنید باید با یک پوشش مناسب سطح آن را بپوشانید و اجازه ندهید خاک به داخل آن نفوذ کند.

استفاده کردن از کیت‌های خاموش کننده

راهکار دیگری که برای افزایش طول عمر یک دیزل ژنراتور وجود دارد، این است که از کیت‌های خاموش کننده استفاده کنیم. این کیت‌ها مانع خاموش شدن ناگهانی این دستگاه می‎‌شوند و آن را سالم نگه می‌‎‌دارند.

حفظ تعادل گرمایی موتور

اجاز ندهید که دمای موتور دیزل ژنراتور بیش از حد بالا برود. چرا که گرمای زیاد باعث می‌شود که دستگاه مدام خاموش شود و آسیب ببیند.

تعویض کردن دوره‌ای فیلترهای هوا

برای این که دستگاه دیزل ژنراتور عملکرد مطلوبی داشته باشد باید فیلترهای هوا آن را هر چند وقت یک بار تعویض کنیم. از این طریق، هوا بهتر در دستگاه جریان پیدا می‌کند و کیفیت عملکرد آن به صورت مشهودی ارتقا پیدا می‌کند.



11 تیر 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید