FA

دیزل ژنراتور صنعتی

موتور دیزل چیست؟

موتور دیزلی نوعی موتور احتراق داخلی است. به طور خاص، این یک موتور احتراق فشاری است. سوخت موتور دیزل با قرار دادن ناگهانی آن در معرض دما و فشار بالای گاز فشرده شده حاوی اکسیژن (معمولا هوای جوی)، به جای منبع جداگانه انرژی اشتعال (مانند شمع)، مشتعل می‌شود.
 این فرآیند بعد از رودولف دیزل، كه آن را در سال 1892 اختراع كرد، به عنوان چرخه دیزل شناخته می‌شود. گرچه ژنراتورهای سنتی موتور دیزلی ممكن است در تعریف ما از منابع انرژی جایگزین نباشند، اما آنها هنوز هم یك افزودنی ارزشمند برای یك برق از راه دور یا شبكه هستند.

انواع موتورهای دیزلی

موتورهای دیزلی دو کلاسه دارند: دو زمانه و چهار زمانه. اکثر موتورهای دیزلی به طور کلی از چرخه چهار زمانه استفاده می‌کنند، برخی موتورهای بزرگتر در چرخه دو زمانه کار می‌کنند. به طور معمول، بانک‌های سیلندر در چند ضرب دو استفاده می‌شوند، هرچند می‌توان از هر تعداد سیلندر استفاده کرد به شرطی که بار در میل لنگ، تعادل داشته باشد تا از لرزش بیش از حد جلوگیری کند.

مجموعه‌های ژنراتور یا یک یا سه فاز برق را تولید می‌کنند. بیشتر صاحبان خانه به تک فاز نیاز دارند در حالی که در برنامه‌های صنعتی یا تجاری معمولا به انرژی سه فاز نیاز دارند. ژنراتورهای موتور دیزل به دلیل طول عمر زیاد و هزینه‌های پایین توصیه می‌شوند. موتورهای دیزلی مدرن بی‌صدا هستند و به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نسبت به واحدهای اندازه گازی (گاز طبیعی یا پروپان) دارند.

ژنراتورهای موتور دیزل: کاربردهای تجاری / صنعتی

دیزل ژنراتورها به غیر از استفاده زیاد در صنایع، برای تأمین نیازهای مشاغل کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. ژنراتور یک محصول انقلابی است که قدرت آماده به کار تمیز و مقرون به صرفه‌ای را در اختیار میلیون‌ها شرکت، خانه و مشاغل کوچک قرار می دهد. کاهش هزینه برق پشتیبان و نصب آسان ژنراتورها این روزها به یک امر عادی تبدیل شده است. مشاغل با خاموش شدن چراغ ها و رفتن برق ها در هنگام خاموشی، خسارت های زیادی را به بار می‌آورند.
برای نشان دادن این نکته: اگر یک تجارت خرده فروشی به طور متوسط در هر ساعت 10000 تومان در صندوق پول داشته باشد، از دست دادن درآمد، در هنگام قطع طولانی مدت بسیار زیاد خواهد بود، بدون ذکر هزینه بیکار بودن کارمندان در آن زمان، میتوان متوجه شد چه زیان های بسیاری را برای صاحب شغل خواهد آورد. با این حال، ژنراتورهای مجهز به دیزل خطر خاموشی را از بین می‌برند.

بیشتر ژنراتورهای مدرن برای تأمین نیازهای اضطراری برق، مهندسی شده اند. این واحدها به طور مداوم جریان الكتریكی را كنترل می‌كنند و در صورت قطع شدن برق و قطع برق هنگام بازگشت خدمات، به طور خودكار راه اندازی می‌شوند. در صنایع، طی فرآیندهای حیاتی، تولیدکنندگان می‌توانند به عنوان مورد نظر، برق اضطراری را به تمام بارهای حیاتی و انتخاب شده تأمین کنند.
 این کیفیت منجر به استفاده گسترده از ژنراتورهای مجهز به دیزل در کل برنامه‌های تفریحی، مسکونی، تجاری، ارتباطی و صنعتی می‌شود. امروزه بیشتر بیمارستان‌های پیشرفته، هتل‌های پنج ستاره، مراکز برون سپاری فرآیند تجارت، کارخانه‌های تولیدی، سازمان‌های ارتباط از راه دور، ساختمان‌های تجاری، مراکز داده، امکانات اضطراری، صنایع بزرگ و شرکت‌های معدنی به برق بی‌وقفه نیاز دارند و دارای دیزل پشتیبانی موتور ژنراتور نیز می‌باشند.

اکثریت قریب به اتفاق وسایل نقلیه سنگین مدرن جاده‌ای مانند کامیون و اتوبوس، کشتی، قطارهای مسافت طولانی، ژنراتورهای قابل حمل بزرگ قابل حمل و بیشتر وسایل نقلیه کشاورزی و معدنی دارای موتور دیزل هستند.
 با این حال، در بعضی از کشورها تقریبا در وسایل نقلیه مسافربری محبوب نیستند زیرا سنگین تر، پر سر و صدا تر، دارای ویژگی‌های عملکردی هستند که سرعت آنها را کندتر می‌کند. به طور کلی، قیمت آنها نسبت به وسایل نقلیه بنزینی نیز گران است. موتورهای دیزلی مدرن مسیری طولانی را طی کرده‌اند و با وجود سیستم‌های تزریق مستقیم توربو که در حال حاضر در وسایل نقلیه هستند، به سختی می‌توان تفاوت بین موتورهای دیزلی و بنزینی را مشاهده کرد.

در برخی از کشورها، که نرخ مالیات باعث می‌شود سوخت دیزل بسیار ارزان‌تر از بنزین باشد، وسایل نقلیه دیزلی بسیار محبوب هستند. طراحی‌های جدید اختلافات قابل توجهی بین خودروهای بنزینی و دیزلی در این مناطق کاهش داده است.
 آزمایشگاه دیزل BMW در اتریش به عنوان رهبر جهانی در زمینه تولید موتورهای دیزلی خودرو شناخته می‌شود. مرسدس بنز پس از مدت زمان طولانی با تعداد نسبتا کمی بنار بر خودروهای دیزلی، در قرن بیست و یکم با تاکید بر عملکرد بالا دوباره به اتومبیل‌های دیزلی مجهز شده است.

19 آبان 1399
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید