FA

نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها را می توان از جمله تجهیزات مهم و کاربردی در صنایع مختلف دانست. این دستگاه ها از یک موتور الکتریکی و یک ژنراتور تشکیل شده اند و می توان از آن ها برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد. برای این که این دستگاه ها بهترین عملکرد و کارایی را از خود نشان دهند، نیاز است تا از آن ها به خوبی مراقبت به عمل آورده شود. برای این کار کافی است تا با نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور آشنا شوید. ما در ادامه به صورت کامل در خصوص این نکات صحبت خواهیم کرد.

 

اهمیت مراقبت و نگهداری از دیزل ژنراتورها

دیزل ژنراتورها این قابلیت را دارند تا با سوزاندن سوخت موجود در مخزن خود، انرژی الکتریکی تولید کنند. با این که طیف وسیعی از این دستگاه ها از سوخت هایی مانند بنزین و یا گازوئیل استفاده می کنند، اما نمونه هایی از آن ها وجود دارد که با گاز طبیعی نیز سازگاری دارند. از جمله دلایل محبوبیت دیزل ژنراتورها، طراحی مستحکم، قابلیت اطمینان و دوام بسیار مناسب آن ها است. اما تمامی این مزایا زمانی بروز پیدا خواهند کرد که شما به خوبی با نحوه استفاده از آن ها آشنا باشید.
این دستگاه ها از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده اند که کارکرد صحیح همه آن ها در کنار یکدیگر منجر به عملکرد صحیح نهایی آن خواهد شد. در صورتی که به خوبی از دیزل ژنراتور خود نگهداری نکنید و یا با نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور آشنا نباشید، این دستگاه ها عمر طولانی پیدا نخواهند کرد. اما شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که این نکات، چه نکاتی خواهند بود؟

 

در فضای بسته از دیزل ژنراتور استفاده نکنید

یکی از نکات مهم برای استفاده صحیح از دیزل ژنراتورها این است که نباید از آن ها در فضای بسته استفاده کرد. به یاد داشته باشید که این دستگاه ها با سوزاندن سوخت کار می کنند و گاز خروجی این دستگاه ها می تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک باشد. در کنار این مورد، داشتن تهویه مناسب برای عملکرد هرچه بهتر دستگاه نیز ضروری خواهد بود. به همین دلیل مهم است که دستگاه دیزل ژنراتور را خود را در یک فضای باز و با تهویه مناسب قرار دهید.

 

دسترسی آسان به دیزل ژنراتور را فراهم کنید

به یاد داشته باشید که شما بسته به شرایط مختلف نیاز دارید تا دسترسی مناسبی به دیزل ژنراتور خود داشته باشید. برای مثال شاید قصد دارید تا مخزن سوخت آن را پر کرده و یا آن را برای بررسی های دوره ای مورد بازدید قرار دهید. به همین دلیل لازم است تا دیزل ژنراتور خود را به نحوی و در مکانی قرار دهید که کارکنان بتوانند دسترسی مناسب و ساده ای به آن داشته باشند.

مراقبت نشتی سوخت باشید

از جمله نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور، توجه به نحوه سوخت رسانی به این دستگاه ها است. همواره توجه داشته باشید که مخزن سوخت و یا شلنگ های مرتبط با آن سالم بوده و هیچگونه نشتی نداشته باشند. جالب است بدانید که طبق آمار، بیشتر خسارات و مشکلات به وجود آمده برای دستگاه های دیزل ژنراتور، تنها به دلیل نشت سوخت آن ها بوده است. پس به دقت به این نکته توجه داشته باشید. باید حتما به یاد داشت تا قبل از پر کردن مخزن سوخت، دیزل ژنراتور به مدت طولانی خاموش بوده باشد.

 

محافظت از دستگاه در برابر شرایط محیطی

همانطور که اشاره شد، بهترین مکان برای نگهداری دیزل ژنراتورها، فضاهای باز است. اما این بدان معنی نیست که باید آن ها را در چنین فضاهایی رها کنید. به یاد داشته باشید که این دستگاه ها می توانند در معرض نور مستقیم خورشید، باد و باران و ... باشند. اما می توان به سادگی از این دستگاه ها در برابر شرایط محیطی و جوی محافظت کرد. برای این منظور می توانید یک سایبان برای دیزل ژنراتور خود طراحی کنید تا از آن در برابر خورشید، باد، باران و ... محافظت کند. انجام بازرسی های دوره ای مرتب
در طول کارکرد دیزل ژنراتور، سیتم های مختلف آن نیاز به نظارت و بازرسی دوره ای دارند. دیزل ژنراتورها نیز به مانند هر گونه موتور احتراق داخلی به صورت مرتب نیاز به تعمیر و نگهداری خواهند داشت. بهتر است بعد از هر 500 ساعت کارکرد دستگاه، یک بار آن را بررسی کرده تا در صورت بروز مشکل در هر قسمت، آن را تعمیر کنید. حواستان به خصوص به موتور دستگاه باشد. این قسمت به عنوان قلب تپنده هر دستگاه دیزل ژنراتوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

قطعات فرسوده و معیوب را حذف و جایگزین کنید

در صورتی که در بازرسی های دوره ای خود متوجه حضور قطعه ای فرسوده و یا معیوب شده اید، به سرعت آن را تعویض و جایگزین کنید. بهتر است برای انجام صحیح این کار، از افراد تکنسین های حرفه ای کمک بگیرید. حتی اگر ساده ترین قطعات مانند تسمه فن نیز دچار فرسودگی و ساییدگی شده است، بلافاصله آن را تعویض کنید. زمانی که قطعات فرسوده شوند، می توانند باعث ایجاد خلل در عملکرد دیزل ژنراتور شوند. حتی این قطعات می توانند باعث بروز آسیب در سایر قسمت های دستگاه شوند.

 

سطح مایعات خنک کننده را بررسی کنید

در ادامه نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور باید به بررسی سطح مایعات خنک کننده این دستگاه ها اشاره کرد. در صورتی که این مایع خنک کننده به خوبی کار نکند، دمای دیزل ژنراتور بالا رفته و می تواند خسارات زیادی را به دستگاه وارد کند. برای بررسی سیستم خنک کننده باید اجازه دهید تا ژنراتور کاملا خنک شود. درب رادیاتور را باز کنید. اگر مواد جامدی را زیر درپوش آن مشاهده کردید می توان به این معنی باشد که واشر در حال سوختن است.

 

دیزل ژنراتور را به صورت دقیق روغن کاری کنید

یکی دیگر از نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور، روغن کاری به موقع و مناسب دستگاه است. روغن موتور دیزل ژنراتور باید بعد از خاموش شدن دستگاه و در فواصل معین با استفاده از میله های اندازه گیری بررسی شود. در صورتی که متوجه شدید عمر روغن موتور به پایان رسیده است، هر چه سریع تر آن را تعویض کنید. برای این که عملکرد دیزل ژنراتور به نهایت ممکن برسد، بهتر است از روغن های مخصوص و با ویسکوزیته مناسب استفاده کنید. همچنین در کنار تعویض روغن موتور، فیلتر روغن را هم عوض کنید. استفاده طولانی مدت از فیلترهای روغنی که طول عمرشان به پایان رسیده است، می تواند صدمات زیادی به دستگاه شما بزند.

 

ورود رطوبت به دیزل ژنراتور ممنوع!

یکی از نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود، دور نگه داشتن دیزل ژنراتور از نشت آب و رطوبت است. رطوبت می تواند به منبع تغذیه و سایر قطعات دستگاه آسیب وارد کرده و عملکرد آن ها را مختل کند. نشت آب و رطوبت نه تنها می تواند منجر به بروز نقص فنی در دیزل ژنراتور شود، بلکه می تواند برای کسانی که در نزدیکی آن هستند نیز خطرناک باشد. نشت آب علاوه بر زنگ زدگی، باعث ایجاد اتصال کوتاه و برق گرفتگی خواهد شد.

 

باتری های دیزل ژنراتور را تست کنید

باتری های معیوب و نیمه سالم یکی از اصلی ترین دلایل آسیب دیدن دستگاه های ژنراتور هستند. باتری های به کار رفته در این دستگاه ها باید کاملا شارژ شده و به خوبی نگهداری شوند تا با آزمایش های دوره ای منظم از صحبت عملکرد آن ها مطمئن شوید. برای این منظور نیاز است تا ولتاژ های خروجی را تست کنید، از تمیز بودن باتری اطمینان حاصل کنید و سطوح الکترولیت آن را چک کنید.

 

دیزل ژنراتور خود را تمیز نگه دارید

زمانی که موتور دیزل ژنراتور به خوبی تمیز باشد، هر گونه نشتی روغن در آن به سادگی قابل شناسایی خواهد بود. از این رو با یک بازرسی بصری ساده می توان از صحت و سلامت شیلنگ ها و تسمه ها اطمینان حاصل کرد. از سوی دیگر با تمیز نگه داشتن دستگاه خود می توانید از تشکیل لانه حشرات و سایر مزاحمت های آن ها نیز در امان باشید. گرد و خاک و آلاینده ها مختلف می توانند به سادگی در قطعات دیزل ژنراتور نفوذ کرده و مخل کارکرد مثبت آن ها شوند. پس از جمله نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور، تمیز نگه داشتن آن است.

 

نکاتی در خصوص راه اندازی دیزل ژنراتور

در ادامه نکاتی درباره استفاده صحیح از دیزل ژنراتور می خواهیم در خصوص نکات مهم راه اندازی دیزل ژنراتورها صحبت کنیم. این نکات برای تضمین عملکرد صحیح و ایمن دستگاه در طول زمان برای کاربران بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. هر چند که شما می توانید در همان ابتدا دستورالعمل دیزل ژنراتور را مطالعه کنید، اما در این جا برخی از مهمترین نکات در خصوص راه اندازی این دستگاه عنوان شده است:
بررسی کنید که تمامی اتصالات الکتریکی به صورت کامل ایمن بسته شده و آسیب ندیده اند. توجه به این نکته می تواند خطرات ناشی از برق گرفتگی را به شدت کاهش دهد.
در صورت نیاز به دقت توجه داشته باشید که جریان تهویه هوا به خوبی کار می کند. این کار از بالا رفتن دما و تجمع دود جلوگیری می کند.
با نگاه کردن به نشانگر فیلتر هوای دیزل ژنراتور، مطمئن شوید که این دستگاه تنها هوای تمیز و پاکیزه را مصرف می کند. بدین صورت می توانید اطمینان پیدا کرد که هیچ آلودگی و کثیفی وارد دستگاه و شیرهای مختلف آن نخواهد شد.

6 مهر 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید