FA

موارد استفاده از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یکی از دستگاه هایی است که با پیشرفت علم وارد بازار شده است. دیزل ژنراتور با ورود به دنیای صنعت تغییرات زیادی در همه صنایع به وجود آورده است. این دستگاه با توجه به کارکرد آن، کاربردهای متفاوتی دارد. در این مقاله با دیزل ژنراتور آشنا می شویم و همچنین به موارد کاربرد و استفاده از دیزل ژنراتور می پردازیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل یک دستگاهی است که با استفاده از سوخت تولید گرما می کند و ژنراتور این انرژی حرارتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در حالت کلی می توان گفت دیزل ژنراتور دستگاهی است که در مواقع اضطراری به وسیله سوخت تولید برق می کند. این ژنراتورها را می توان در ابعاد متفاوتی خریداری کرد اما مارک دستگاه مشخصه اصلی این دستگاه برای خرید است. مسلما مارکهای معتبر فروش بهتر و همچنین رضایت بالایی در بین مشتریان دارند. دیزل ژنراتور در مکان های مختلفی در صورت قطعی برق، تولید برق اضطراری می کند. 

اجزای دیزل ژنراتور

1- موتور دیزل
انرژی مکانیکی تولید می کند.
2- آلترناتور
انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.
3- مخزن سوخت 
جهت نگهداری سوخت دستگاه
4- فیلتر هوا 
پاکسازی هوای داخل دستگاه از ذرات گرد و غبار
5- رگولاتور ولتاژ
تنظیم ولتاژ و گرفتن نوسانات برق
6- سیستم خنک کننده 
انتقال گرمای دستگاه به خارج از دیزل 
7- فیلتر روغن
روغن موتور را پاکسازی می کند.
8- فیلتر سوخت
سوخت را قبل از انتقال به موتور پاکسازی می کند.
9- سیستم روغن کاری
برای افزایش طول عمر قطعات دستگاه به کار می رود.
10- شارژر باتری
شارژ کردن باتری موتور
11- باتری
باتری باعث روشن شدن موتور می شود.
12- سیستم کنترلی 
به عنوان اتاق عمل دیزل ژنراتور شناخته می شود و اعلان وضعیت دستگاه و همچنین مشکلاتی که در دستگاه بوجود می آید را اعلام می کند.

دستگاه دیزل ژنراتور به دلیل اهمیت بالای سلامت موتور باید در همه ی فواصل مورد بررسی قرار گیرد که مشکلی در اجزای آن وجود نداشته باشد. اگر مشکلی باشد به علت ضروری بودن آن مورد تعمیر قرار گیرد.

دستگاه دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

موتور بعد از روشن شدن با استفاده از سوخت باعث ایجاد انرژی مکانیکی می شود و میل لنگها را به چرخش در می آورد. در واقع این مرحله انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.
سپس ژنراتور از طریق یک سیم مسی با روش القای مغناطیسی، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این روش القای مغناطیسی در سیم مسی ولتاژ برق را به وجود می آورد و ژنراتور تولید برق می کند.
در حالت کلی می توان دستگاه دیزل ژنراتور را اینگونه تعریف کرد که دستگاهی جهت تولید برق در مواقع اضطراری، به این طریق که دیزل با تبدیل حرارت به انرژی مکانیکی و ژنراتور انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.
در ادامه به مهمترین بخش مقاله که موارد استفاده از دیزل ژنراتور است می پردازیم.

موراد استفاده از دیزل ژنراتور:

معادن
از ژنراتورها معمولا در استخراج در کل جهان استفاده می کنند. دیزل ژنراتور حدود 70 درصد از انرژی دستگاه های مورد استفاده در معادن مانند جرثقیل ها، ماشین های حفاری و تسمه های نقاله را تامین می کند. عواملی مانند حمل راحت این دستگاه، پایین بودن نوسانات دستگاه جهت ایمن بودن آن، قدرت، دوام و ظرفیت در انتخاب این دستگاه برای معادن تاثیرگذار هستند.
بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی
در بیمارستان ها برق اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورت قطعی برق بدون پشتیبان برق، جان خیلی از بیمارها به خطر می افتد. به عنوان مثال بخش مراقبت های ویژه که از بخش های مهم و اصلی هر بیمارستان است، تمامی دستگاه های آن به برق نیاز دارند. بهترین و مطمئن ترین گزینه برای تامین برق پشتیبان بیمارستان و مراکز درمانی، دستگاه دیزل ژنراتور است. زیرا نگهداری آسانی نسبت به ژنراتورهای گازی دارند و همچنین تا زمان قطعی برق و تا تمام شدن سوخت دیزل برق بیمارستان را تامین می کنند.
مراکز تجاری 
قطعی برق در مکان های تجاری ضررهای هنگفتی به وجود می آورد. همچنین مشکلات مالی و IT و خاموش شدن سایر تجهیزات و امکانات در مراکز تجاری را به وجود می آورد. از آنجایی که هزینه برای دستگاه دیزل ژنراتور بسیار کمتر از ضررهای به وجود آمده از قطعی برق است معمولا افراد ترجیح می دهند هر مکان تجاری دارای یک سیستم دیزل ژنراتور باشد.
صنعت های نفت و گاز 
هر زمانی که در صنعت های نفت و گاز به دلیل خرابی یا قطعی برق توقف ایجاد شود به معنی این است که باید هزینه ای را پرداخت کرد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و پرداخت نکردن هزینه اضافی، دستگاه دیزل ژنراتور بهترین و مناسب ترین گزینه است. از این دستگاه در صنعت نفت و گاز برای تامین انرژی فعالیت هایی مانند حفاری، پمپاژ و بارگیری استفاده می شود.
ساخت و ساز
در پروژه های ساختمانی اکثرا به علت کمبود برق یا نبود برق در آن مکان، تاخیر و یا توقف در کار به وجود می آید. در نتیجه دیزل ژنراتور واجب ترین گزینه برای پروژه های ساخت و ساز است. همچنین در این صنعت به دلایل استفاده مفید و طولانی، دستگاه های تهویه، سیستم های ارتباطی برقی و کار با امکانات برقی از قبیل جرثقیل و غیره... از ژنراتور ها استفاده می کنند.
صنعت تولید
قطعی برق در کارخانه های تولیدی یعنی تولید بی کیفیت وجود دارد. در خط تولیدی اگر برق نداشته باشیم همه مراحل تولید تحت تاثیر قرار می گیرند و یا با خاموشی دستگاه های تولید کارخانه ها، همه بخش های آن  از مواد اولیه و تا فروش محصول دچار مشکل می شوند. در اینجا دیزل ژنراتور ها در زمان خاموش نیروی برق اضطراری را تامین می کنند.
مراکز ارتباطات
کامپیوترها و سرورها پایگاه های اصلی داده های هر صنعت است. با قطعی برق و خاموش شدن سرورها تمامی داده های یک مرکز غیر قابل دسترس می شود و این ضرر بزرگی به صنایع مختلف می زند. همچنین در زمان قطعی برق، هک شدن سرورها برای هکرها خیلی آسان می شود. در اینجا دیزل ها مطمئن ترین تامین کننده برق پشتیبان پایگاه داده ها و سرورها است.
مراکز خدمات رفاهی 
دیزل ژنراتورها در نیروگاه ها به خدمه ها این امکان را می دهد که در زمان قطعی برق به کارهای اصلی برسند و زمان هدر نمی رود، همچنین باعث جلوگیری از شکایت خدمه ها از شرکت ها می شود.
مراکز آموزشی و دانشگاهی
برق شاید از دید مردم خیلی مسئله ی مهمی برای دانشگاه ها یا مدارس نباشد، اما به عنوان مثال با قطعی برق مرکز داده و سرورهای دانشگاه از دسترس خارج می شوند و کلی مشکلات از قبیل مشکلات سیستمی و IT و... به وجود می آیند. استفاده از دیزل ژنراتور باعث ایجاد امنیت در مراکز آموزشی می شود.
پایگاه های نظامی
یک صنعت دیگر که به برق نیاز اساسی دارد صنعت نظامی است. در جنگ که سربازان نیاز اساسی به برق دارند. سربازان برای خدمات مورد نیاز خود از قبیل اردوگاه و بیمارستانها و... از دیزل ها استفاده می کنند. یک مزیت خیلی بزرگی که این دستگاه ها برای سربازان دارد حمل خیلی راحت و آسان آنها است.
حمل و نقل جاده ایی
ماشین های سنگین از قبیل کامیون ها و تریلی ها و تجهیزات کشاورزی و اتوبوس ها همگی از دیزل ژنراتور استفاده می کنند. در برخی کشور های خارجی نه تنها برای ماشین های سنگین بلکه برای ماشین های سواری هم از دیزلها استفاده می کنند.
صنعت وسایل نقلیه هوایی
در اکثر هواپیماها برای تامین نیروی برق خود از دیزل ها استفاده می کنند. این نیروی برق در جهت حرکت پروانه ها است. هزینه پایین سوخت دیزل نسبت به بنزین مورد استفاده در هواپیماها باعث شده که هواپیماهای کوچک دیزلی وارد بازار فروش شوند.
وسایل نقلیه آبی
در کشتی های روی اقیانوس ها برای تامین برق خود از بزرگترین دیزل ژنراتورها استفاده می شود. این دیزل ها دارای موتورهایی با قدرت خیلی بالا هستند.

مزایای دیزل ژنراتور

سوخت کمتر مورد استفاده دیزل ها نسبت به موتورهای بنزینی.
دستگاه دیزل ژنراتور به علت استفاده از سوخت های دیزلی مقرون به صرفه تر هستند.
طول عمر بالای دیزل ژنراتور نسبت به موتورهای بنزینی
دارای استهلاک کمتر نسبت به موتور های دیزلی 

 نکات بالا بردن عملکرد دستگاه دیزل ژنراتور

این نکات به شما کمک می کنند که کاربری دیزل را بالاتر ببرید و دستگاه مورد نظر خود را تهیه کنید.
اگر انرژی مکانیکی را دو برابر کنید انرژی الکتریکی هم دو برابر می شود.
قدرت چرخش ژنراتورها دارای جریان متناوب است. در صورتی ژنراتور در چرخش دچار مشکل می شود در ابتدا باید موتور را چک کنید.
زمانی که دستگاه بیش از حد داغ کند و دمای آن بالا برود نمی تواند به درستی کار کند. در اینجا باید از مایع خنک کننده در قسمت خنک کننده دستگاه استفاده کنید.
دستوری که برای مقدار ولتاژ به دستگاه داده می شود به نوع و قدرت موتور بستگی دارد. پس در زمان خرید به نوع دستگاه دقت کنید.
ژنراتورها در سه نوع تولید می شوند که با توجه به نوع کاربری مورد نیاز مشخص می شوند. به عنوان مثلا برای مصارف خانگی و اماکن کوچ از نوع یک مرحله ای و کوچک استفاده می شود، اما برای اماکن بزرگ از نوع سه مرحله ایی استفاده می شود.

24 دی 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید