FA

شناور و کفکش FB چیست و کاربردهای آن ها

اگر زمان خود را برای مطالعه این مطلب گذاشته اید، احتمالا به دنبال پاسخ این سوال هستید که منظور از شناور و کفکش FB چیست و کاربردهای آن شامل چه مواردی است. برای اینکه بتوانید پاسخ این سوال را به طور کامل درک کنید، نیاز است تا قبل از هر چیزی با تعاریف شناور و کفکش FB آشنا شوید. در نهایت بعد از آگاهی از ویژگی ها و نحوه کار شناور و کفکش می توان به بررسی کاربردهای آن ها پرداخت. در ادامه با تعاریف این دو محصول آشنا می شویم.

شناور و کفکش FB چیست و کاربردهای آن ها

شناور و کفکش FB به نوعی پمپ مستغرق محسوب می شوند که از آن ها برای کشیدن آب یا انتقال آن استفاده می کنند. همانطور که از نام پمپ شناور مشخص است، این وسیله به گونه ای طراحی و ساخته شده که بتواند به طور کامل در آب غوطه ور شود. پمپ شناور و پمپ کفکش آب گریز از مرکز هستند. یعنی در ساخت آن ها از یک موتور پروانه دار استفاده شده و برای چرخش و فشار آب به بیرون، این پروانه کاربرد زیادی دارد. برای محافظت از موتور، آن را درون یک محفظه ضد آب قرار می دهند.
یکی از مزایای جالب توجه پمپ های شناور این است که کار خود را بدون آلودگی صوتی انجام می دهند و این مزیت به دلیل وجود آب است. آب باعث می شود تا صدای پمپ به خوبی گرفته شود. پمپ شناور و پمپ کفکش درعین حال که شباهت هایی با یکدیگر دارند، دو محصول مجزا هستند که هرکدام ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در نتیجه تصمیم داریم در بخش های بعدی به طور مجزا با هریک از آن ها آشنا شویم.

 

پمپ کفکش FB و کاربردهای آن

پمپ کفکش FB کاربردهای گوناگونی دارد. وظیفه این پمپ منتقل کردن آب تمیز است. همچنین آب های آلوده که دارای ذرات ریز هستند نیز به کمک این پمپ منتقل می شوند. پمپ کفکش به گونه ای طراحی شده که در قسمت ورودی آن از یک صافی استفاده می شود. این صافی کمک می کند تا زباله های بزرگ وارد جریان پمپ نشوند. در شرایطی که اختلاف ارتفاع وجود دارد برای انتقال آب، پمپ کفکش بهترین انتخاب است. این پمپ ها در چنین شرایطی برای پمپاژ آب از یک عمق مشخص به ارتفاع بالاتر از چند پروانه استفاده می کنند. به عنوان مثال برای انتقال آب از درون چاه به سطح زمین کشاورزی از این پمپ ها استفاده می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم این پمپ ها قابلیت غوطه ور شدن در آب را دارند. در ادامه با کاربردهای پمپ کفکش FB آشنا می شویم.

1. کاربرد کفکش FB در کشاورزی

می توان گفت مهم ترین کاربرد کفکش FB در صنعت کشاورزی است. دلیل این ادعا احتیاج مبرم محصولات زراعی به آب فراوان است. از آن جایی که برخی از زمین داران و کشاورزان برای آبیاری مرتب محصولات خود با مشکل و کمبود منابع آبی مواجه هستند، به ناچار می بایست این کمبود را از طریق آب اعماق چاه و رودخانه های مجاور جبران کنند. تهیه آب از این بخش ها بدون تجهیزات مناسب کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. بنابراین وجود یک پمپ کفکش برای انتقال آب می تواند بهترین اقدام در کشاورزی و تامین آب موردنیاز برای محصولات باشد. کاربرد پمپ کفکش FB در کشاورزی به زیرگروه های مختلفی تقسیم می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:
پمپ کفکش مخصوص پمپاژ و انتقال آب از چاه های کم عمق، نیمه عمیق و عمیق
پمپ کفکش برای آبیاری بارانی محصولات کشاورزی. این روش آبیاری در هزینه های آبیاری صرفه جویی های چشمگیری دارد.

2. کاربرد کفکش FB در صنعت

صنایع زیادی هستند که آب در چرخه تولید محصولات آن ها نقشی تعیین کننده دارد. از جمله صنایعی که برای انتقال و استفاده از آب به تجهیزاتی همچون پمپ کفکش احتیاج دارند به شرح زیر هستند.

پمپ کفکش برای استخر و پرورش ماهی

استخر یکی دیگر از موقعیت هایی است که به دلیل اختلاف ارتفاع عمق و سطح برای پمپاژ و انتقال آب، نیاز به پمپ کفکش دارد. اصولا استخرها و حوزهای پرورش ماهی مکان هایی هستند که نیاز مرتب به تعویض و تامین آب تازه دارند. به دلیل تفاوت عمق در استخرها و حوضچه های پرورش ماهی، برای اینکه بتوان عملیات پمپاژ و انتقال آب به سطح را به درستی انجام داد، از پمپ کفکش استفاده می شود.

 

 

کفکش

پمپ کفکش در صنایع تولیدکننده و مصرف کننده

صنایعی که برای تامین آب موردنیاز خود، احتیاج به انتقال آب از یک ارتفاع مشخص دارند می توانند این کار را به کمک یک پمپ کفکش به بهترین شکل ممکن انجام دهند. از جمله صنایعی که برای چرخه تولید خود به تامین آب احتیاج دارند عبارتند از: صنایع غذایی، صنعت چوب وکاغذ. هرچند که سرانه مصرف آب آن ها نسبت به صنعتی همچون کشاورزی بسیار کمتر است، اما با این حال برای پمپاژ و انتقال آب موردنیاز، پمپ کفکش بهترین گزینه برای آن ها خواهد بود.

3. کاربرد کفکش FB در موارد تزئینی همچون آبنما

آبنماها مهم ترین مواردی هستند که برای کار خود نیاز به پمپ دارند. در واقع کار اصلی آبنما این است که با پمپاژ کردن آب، نمایی جذاب و تزئینی به محیط ببخشد. اختلاف ارتفاع موجود در آبنما باعث می شود تا برای انتقال آب از عمق به سطح و بالاتر از سطح، نیاز به یک پمپ قوی و باکیفیت باشد. پمپ کفکش FB در این مورد هم می تواند بسیار کاربردی باشد.

پمپ شناور  FB و کاربردهای آن

پمپ شناور FBنیز عملکرد و رفتاری مشابه با پمپ کفکش دارد. این پمپ به طور ویژه و خاص برای پمپاژ کردن آب از درون چاه انجام می شود. یکی از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد پمپ شناور، مجهز بودن به چندین پروانه است. از همین رو پمپ، عملیات انتقال آب را با فشار بسیار زیاد انجام می دهد. مهم ترین کاربردهای پمپ شناور FB عبارتند از: صنعت باغبانی و کشاورزی، چاه های بسیار عمیق و صنایع نفت و گاز. شاید با مطالعه این مطالب احساس کنید بین پمپ شناور و پمپ کفکش تفاوت آنچنانی وجود ندارد، بنابراین برای آشکار شدن تفاوت های بین این دو نوع پمپ به شما پیشنهاد می کنیم در بخش بعدی با ما همراه باشید.

تفاوت پمپ شناور و کفکش FB چیست

با وجود نقاط اشتراکی که بین پمپ های شناور و کفکش FB وجود دارد، اما این دو محصول در برخی موارد تفاوت هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
تفاوت در ورودی و خروجی پمپ ها: ورودی آب در پمپ شناور در اواسط بدنه پمپ قرار گرفته و خروجی در قسمت بالایی آن تعبیه شده است. اما در پمپ کفکش، ورودی در انتهای بدنه و خروجی در کنار پمپ قرار گرفته است.
تفاوت در جنس و ساختار بدنه: عموما جنس به کار رفته در پمپ شناور استیل و جنس به کار رفته در پمپ کفکش از جنس چدن است. پمپ های شناور به صورت دوتکه و پمپ های کفکش به صورت یکپارچه ساخته می شوند. از نظر اندازه قطر نیز، پمپ های کفکش نسبت به نوع شناور، قطر بیشتری دارند.
تفاوت در تجهیزات: خازن از مهم ترین قطعات به کار رفته در پمپ های شناور و کفکش است. این قطعه در پمپ شناور بیرون از پمپ و در نوع کفکش در درون پوسته پمپ قرار دارد.
تفاوت در تعداد پروانه ها: تعداد پروانه موجود در پمپ کفکش به طور معمول بین یک الی دو پروانه است، این در حالی است که پمپ شناور می تواند بیش از این تعداد پروانه داشته باشد. به دلیل همین تفاوت در تعداد پروانه ها، پمپ های شناور برای استخراج و انتقال آب از چاه هایی با عمق 500 متر بهترین گزینه هستند. اما پمپ های کفکش نهایتا قابلیت پمپاژ آب در ارتفاع 170 متر را دارا هستند. همچنین جنس پروانه در پمپ شناور اغلب از پلیمر، و در پمپ کفکش از جنس چدن یا کابالیت است.
تفاوت در ابعاد پمپ ها: پمپ شناور در مقایسه با پمپ کفکش از ارتفاع بیشتری برخوردار است.
تفاوت در تعمیر پمپ ها: از آن جایی که در پمپ شناور، موتور به پمپ متصل نیست، در صورت بروز مشکل امکان عیب یابی و تعمیر پمپ بسیار آسان تر خواهد بود. اما این مورد در پمپ کفکش کمی سخت تر و زمان بر است.

شباهت پمپ شناور و کف کش FB چیست

نحوه طراحی هر دو پمپ شناور و کفکش FB به صورت عمودی است. بنابراین در زمان کار، می بایست آن ها را به شکل عمودی وارد سیال کرد.
هر دو پمپ شناور وکفکش از نوع مستغرق هستند. این یعنی برای کارکرد صحیح می بایست بدنه پمپ به طور کامل درون آب قرار بگیرد.
به دلیل همین ویژگی مستغرق بودن پمپ ها، هردوی آن ها قابلیت پمپاژ و انتقال آب از درون چاه را دارند.
هر دو پمپ شناور و کفکش از نوع پمپ سانتریفیوژ هستند
عملکرد و نحوه کار آن ها در پمپاژ سیالات مشابه یکدیگر است.
همانطور که اشاره کردیم هردوی این پمپ ها دارای خازن هستند.
خب حالا که با تفاوت ها و شباهت های این دو نوع پمپ به خوبی آشنا شدید، در هنگام خرید، انتخاب بهتر و مناسب تری خواهید داشت. این آگاهی از تفاوت بین پمپ های شناور وکفکش به خصوص برای کشاورزان و زراعت کاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
 

21 تیر 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید