FA

متداول دیزل ژنراتورها

بنزینی

از بین تمام گزینه‌های موجود در این لیست، ژنراتورهای بنزینی از جمله متداول‌ترین‌ها هستند، اساسا به این دلیل که بنزین به راحتی در دسترس است و این ژنراتورها در قیاس با بقیه ژنراتورها کم هزینه هستند. با این حال، بنزین معمولا در هنگام قطع برق در دسترس نیست، زیرا برای پمپاژ به برق نیاز است. ژنراتورهای بنزین در اندازه‌های کوچک موجود هستند، این نوع از دیزل‌ها ایده‌آل برای مدل‌های قابل حمل، اما سوخت بسیار قابل اشتعال دارد.

ماندگاری بنزین کمتر از یک سال است و قیمت بنزین در مقایسه با گازوئیل، پروپان و گاز طبیعی بالاتر است. ژنراتورهای بنزین میزان آلایندگی نسبتا بالایی را تولید می‌کنند، معمولا به اندازه برخی از مدل‌های دیگر دوام ندارند و در دمای سردتر کارایی خوبی نیز ندارند.

سوخت گازوئیل دیزلی

گازوئیل از بین منابع سوخت کم اشتعال است و تقریبا به راحتی در دسترس است. این موتورها طول عمر بالایی دارند و در حالی که تحت استفاده در ماشین آلات سنگین ماندگارتر هستند، به شرطی که به درستی نگهداری شوند، کارایی بیشتری دارند. ژنراتورهای دیزلی برای کارکرد مقرون به صرفه هستند، گرچه قیمت این واحدها معمولا بیشتر از تولید کننده‌های گاز است. برخی از شهرها و شهرستان‌ها اجازه می‌دهند که عملیات مزرعه گردانی برای خرید گازوئیل با نرخ مالیات کاهش یافته یا بدون پرداخت مالیات انجام شود. علاوه بر این، دیزل ژنراتورها در محیط‌های سرد نسبتا راحت شروع به کار می‌کنند.

با این حال، سوخت دیزل فقط تا 24 ماه ذخیره می‌شود و ذخیره مقادیر زیاد آن می‌تواند گران باشد. مانند گاز، پمپاژ دیزل در هنگام قطع برق غالبا غیرممکن است. از آنجا که میزان انتشار موتورهای دیزلی کاملا زیاد است، برخی مناطق به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی، ساعات کار این موتورها را در روز محدود می‌کنند.

رطوبت موجود در سوخت، ممکن است آن را خراب کند (مگر اینکه دیزل امولسیون باشد)، بنابراین برای محیط‌های مرطوب، مانند محیط‌های نزدیک دریاچه‌ها و رودخانه‌ها یا مکانهای بیرون از خانه، مناسب نیست. دیزل ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم توسط مکانیک واجد شرایط دارند و موتورهای سنگین‌تری را دارند، بنابراین کمتر قابل حمل هستند.

بیو دیزل

سوخت دیزل بیو از مخلوط گازوئیل و یک منبع بیولوژیکی دیگر مانند روغن نباتی یا چربی حیوانات ساخته می‌شود. جوانب مثبت و منفی بیودیزل مشابه سوخت دیزل معمولی است و فقط مزایای زیست محیطی آن بیشتر است. گازوئیل زیستی کمتر از منبع انرژی تجدید ناپذیر سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند و با انتشار کمتر و ضایعات کمتر می‌سوزد. این گزینه را در مقایسه با گازوئیل معمولی به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند. تمام سوخت‌های دیزلی نسبت به مایعات و گازهای موجود در این لیست اشتعال کمتری دارند اما این موتورها سر و صدا نیز دارند.

مانند گازوئیل، بیودیزل دو سال یا کمتر در انبار دوام می‌آورد و گاهی اوقات در هنگام قطع برق در دسترس نیست زیرا نمی‌توان آن را پمپ کرد. همچنین یافتن آن در برخی مناطق دشوارتر است. از آنجا که مخلوط گازوئیل به روغن باید در نسبت 80:20 نگه داشته شود، کار با آن دشوارتر تلقی می‌شود.

دیزل امولسیون شده

دیزل امولسیون شده مخلوطی از سوخت دیزل و آب است که با یک ماده مخلوط شده است. این مزایا و معایب سوخت‌های دیزل و بیودیزل را به اشتراک می‌گذارد. مانند گازوئیل زیستی، دیزل امولسیون شده تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر از گازوئیل معمولی است و سوخت‌های فسیلی کمتری را مصرف می‌کند. ماندگاری آن نیز دو سال یا کمتر است و حفظ آن نسبت به آب به دیزل امولسیون شده چالش برانگیز است.

گاز پروپان (بخار و مایع)

پروپان از ماندگاری بالاتری نسبت به سوخت‌های بنزین یا گازوئیل برخوردار است و باعث تمیزتر شدن مواد سوختنی می‌شود. به راحتی در هر مقداری ذخیره می‌شود و حتی در زمان قطع برق به راحتی در دسترس است. پروپان آلایندگی نسبتا کمی تولید می کند و تحت (انباشته شدن مرطوب) متداول در دیزل ژنراتورها نیست. ژنراتورهای پروپان به طور کلی مقرون به صرفه هستند و مدت زیادی دوام می‌آورند. پروپان در دماهای سرد نیز به راحتی شروع می‌شود و عملکردی آرام دارد.

گاز طبیعی

گاز طبیعی تقریبا در هر مکان به راحتی در دسترس است و ذخایر جدیدی که با تکنیک‌های تقطیر باز شده به معنای تامین تقریبا بی حد و حصر است. از آنجا که خطوط گاز طبیعی به محل‌های قابل دسترسی می‌رسند، سوخت این ژنراتورها هرگز تمام نمی‌شود و نیازی به دوباره پر شدن ندارند. این همچنین به معنای قابل حمل نبودن ژنراتورها است.

ژنراتورهای گاز طبیعی با ضایعات بسیار کم به طور طبیعی و تمیز می‌سوزند و این گاز حتی در صورت عدم منبع تغذیه نیز به راحتی در دسترس است. این واحدها در مقایسه با سایر گزینه‌ها نیز مقرون به صرفه هستند. گاز طبیعی نیز در شرایط سرد به خوبی فعالیت می‌کند و نسبتا آرام کار می‌کند.

30 آبان 1399
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید