FA

پلاک موتور دیزل

موتور دیزل یا بهتر بگوییم دیزل ژنراتور ها مشخصات فنی زیادی را دارا می باشند که در نام آن دیزل به آن ها اشاره شده است. برای مثال استاندارد آلایندگی، حجم موتور، تعداد سیلندر و … از جمله مواردی می باشند که در نام دیزل ژنراتور به آن اشاره شده است.

از آن جا که در بیشتر موارد دیزل ژنراتور ها بر اساس نام و برند موتور دیزل آنها شناخته می شود، در این مطلب از کلمه “دیزل ژنراتور” بجای نام ”موتور دیزل” استفاده شده کرده ایم.

زمانی که سازنده موتور دیزل، مراحل تولید و آزمایش نهایی موتور دیزل را تکمیل نماید، یک پلاک اطلاعات به موتور وصل می کند. این برچسب اطلاعات نیز با نام های دیگری از جمله "پلاک موتور" شناخته می شود.

کلیه این اطلاعات استفاده نامطلوب و نامناسب از موتور دیزل را تعیین و به افراد معرفی می کند، همچنین اطلاعاتی را فراهم می سازد که به تکنسین، اجازه انتخاب کتابچه راهنمای فنی مناسب جهت نگهداری و رفع عیوب موتور را می دهد.

در حقیقت تولید کنندگان دیزل ژنراتور به نصب برچسب های ایمنی در مناطق حساس نیاز دارند. همچنین پلاک ها اطلاعاتی در زمینه موتور، ژنراتور و ... را می دهند.

پلاک موتور دیزل به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • · پلاک های اطلاعات در بردارنده پلاک اطلاعات پلاک موتور دیزل می باشد در حقیقت کلیه این پلاک ها مشخصات موتور دیزل را ارائه می نمایند. این اطلاعات در زمان عیب یابی ژنراتور و همچنین خریداری قطعات، مورد احتیاج هستند.
  • · پلاک های احتیاط این پلاک ها که عمدتا به رنگ زرد هستند، چنان چه مورد توجه قرار نگیرند باعث آسیب رساندن به دستگاه می شود.
  • · پلاک های هشدار دهنده این پلاک ها که عمدتا به رنگ قرمز هستند، چنان چه مورد توجه قرار نگیرند باعث آسیب رساندن به دستگاه و حتی مرگ می شود.

به طور خلاصه اگر بخواهیم کار کرد موتور دیزلی را شرح دهیم باید بگوییم که در ابتدا هوا به درون سیلندر وارد می شود، پس از آن با کمک پیستون هوا با شدت بالا در سرسیلندر متراکم شده و پس از داغ شدن بسیار شدید هوا در این نقطه، سوخت داخل هوای داغ شده پاشش می شود و منفجر می شود در آخر پیستون را به طرف پایین حل داده و به حرکت در می آورد.

در این حالت است که میل لنگ چرخیده و فلایویل را به چرخش در می آورد (در این زمان خودرو شروع به حرکت می کند).

تاریخچه موتور دیزل

در حدود سال ۱۸۹۰ میلادی بود آکروید استوارت توانست حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت نماید که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می شد و پس از آن (برای جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به درون هوای متراکم شده تزریق می‌ گردید.

به منظور مشتعل کردن سوخت تزریق شده از لامپی الکتریکی و یا سایر شیوه ها در خارج از سیلندر به کار گرفته می‌ شد.

در حدود سال ۱۸۹۲ میلادی فردی به نام رودلف دیزل آلمانی موفق به دریافت حق امتیاز موتور طراحی شده‌ ای شد که در آن اشتعال ماده سوختنی، درست بعد از تزریق سوخت به درون سیلندر صورت می ‌گرفت.

همین اشتعال عامل حرارت بسیار زیادی بود که بر اثر تراکم زیاد هوا بوجود می ‌آمد. او نخست علاقمند بود که موتور وی قادر باشد پودر زغال سنگ را بسوزاند اما به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی نیز دریافت کرد.

در طی چندین سال گذشته بعد از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور به طور عمده در کارهای سنگین همچون تلمبه کردن آب، تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات، تولید برق و همچنین برای راندن قایق‌های مسافری و باری استفاده می ‌شد.

این موتورها بسیار سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چندین سیلندر و همچنین از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. گفتنی است که پیشرفت موتورهای دیزل تا زمان توسعه سیستم ‌های مدرن تزریق سوخت در سال ۱۹۳۰ به طول انجامید.

اصول نام گذاری پلاک موتور دیزل در انواع مختلف آن

· دیزل ژنراتور پرکینز:

در دیزل ژنراتور پرکینز اصول نام گذاری در وحله نخست طبق سری (خانواده) موتور دیزل است. برای مثال سری 400 که دارای موتورهای 403A-11G1 یا 404A-22G1 است که در حقیقت زیر مجموعه ای از عدد 400 می باشند. علاوه بر آن سری 1100 در بردارنده موتورهای 1103A-33G و 1104 A-44TG1 هستند که در حقیقت زیر مجموعه ای از عدد 1100 می باشند.

دقت داشته باشید که هر موتور دیزل مانند خودرو شامل شماره سریال مختص به خود هستند که گویای کلیه مشخصات آن موتور هستند. شرکت های سازنده موتور دیزل و نمایندگان رسمی آن ها این قابلیت را دارا هستند که فقط بوسیله شماره سریال دیزل ژنراتور، کلیه مشخصات و قطعات آن را در اختیار شما قرار دهند.

· دیزل ژنراتور ولوو:

مراحلی که در مورد دیزل پرکینز به آن ها اشاره شد تنها با کمی جابجایی به طور تقریبی برای دیگر دیزل ژنراتور ها نیز صدق می کند، گفتنی است که دیزل ژنراتور ولوو نیز از این امر مستثنی نیست. همچنین هر قسمت از موتور پرکینز بیان گر مشخصه فنی از موتور است.

11 فروردین 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید