FA

طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور

طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور یکی از مهمترین مسائل در میزان عملکرد، بهره وری و افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می باشد. منظور از فونداسیون دیزل ژنراتور مکانی است که دستگاه روی آن قرار گرفته و عملیات نصب بر روی آن انجام خواهد شد. در واقع فونداسیونی که برای دیزل ژنراتور در نظر می گیرند باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و علاوه بر این نباید هیچ گونه جابجایی و نشستی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد طراحی فونداسیون دیزل و دستورالعمل نصب دستگاه با شما صحبت کنیم.

دستورالعمل صحیح نصب دیزل ژنراتور

نصب درست دیزل ژنراتور می تواند در میزان بهره وری و افزایش و ماندگاری این دستگاه نقش بسزایی را ایفا نماید. در صورتی که محل قرارگیری دستگاه تراز نباشد، لرزش های ایجاد شده می توانند تأثیر نامطلوبی بر عملکرد سیستم گذاشته و طول عمر قطعات نصب شده روی آن را کم کم پایین آورد مانند تابلو کنترل و فرمان دیزل و یا گرمکن. پس کنترل و بررسی اتصالات توسط یک فرد متخصص و با تجربه نقش مهمی را در نصب دیزل ژنراتور دارند.

در صورتی که طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور با دقت انجام نشود ممکن است خطراتی چون سوختگی دستگاه، برق گرفتگی و در نتیجه آتش سوزی شما را تهدید کنند.

طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور

فونداسیون به منظور تراز کردن محل دیزل ژنراتورها حتما باید با دقت اجرا شود و لرزه گیرهای زیر شاسی را باید به کف فونداسیون بولت نمود. این کار باعث می شود که لرزش های ایجاد شده توسط موتور دیزلی به کل مجموعه کاهش یابد. از آنجایی که وزن دستگاه بالا بوده و نیروهای دینامیکی وارد بر زمین، به طور متناسب توزیع شده اند پس نصب اکثر این دستگاه ها نیاز به فونداسیون محکمی نداشته و تنها باید محل استقرار صاف باشد تا در زمانی که دیزل ژنراتور کار می کند، گرد و خاک ایجاد نشود.

طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور باید به گونه ای باشد که تحمل هر نوع بار دینامیکی را در زمان کار موتور داشته باشند و از بروز تغییر شکل و شکستگی در آن جلوگیری شود. علاوه بر این فونداسیون باید حداقل چهل تا پنجاه سانتی متر از شاسی موتور دیزل فاصله داشته باشد و همچنین ده الی بیست سانتی متر از کف بلندتر باشد تا فرد متخصص بتواند کارهای نگهداری، سرویس و تعمیر را به آسانی انجام دهد.

برای ساخت فونداسیون به نکات زیر دقت کنید:

  • فونداسیون باید در زمان نصب دیزل ژنراتور محکم و خشک شده باشد.
  • سطح فونداسیون باید کاملا مسطح و صاف باشد.
  • طراحی و ساخت فونداسیون دیزل ژنراتور باید متفاوت و مستقل از فونداسیون سازه اتاقک باشد.
  • سیستم خنک کنندگی در دستگاه هایی که قدرت بالایی دارند باید به صورت جداگانه نصب شوند. در واقع فونداسیون سیستم خنک کننده باید مطابق با وزن و ابعاد باشد.

برای طراحی فونداسیون نیز نکات زیر را رعایت کنید:

  • در ابتدا باید مکانی که برای نصب دیزل ژنراتور لحاظ می شود را خاک برداری نمود.
  • خاک برداری تا جایی ادامه دارد که به خاک غیر دستی و غیر نباتی برسیم.
  • یک لایه بتن مگر به ارتفاع حداقل ده سانتی متر باید برای ساخت فونداسیون ریخته شود.
  • منظور از بتن مگر، نوعی از بتن با عیار سیمان 150 کیلوگرم در متر مکعب می باشد.
  • با این کار خاک بستر از فونداسیون جدا خواهد شد.
  • ابعاد خاک برداری باید متناسب به ابعاد فونداسیون باشد، یعنی از هر جهت حداقل باید ده سانتی متر اضافه برای گودبرداری فاصله وجود داشته باشد.
  • ابعاد فونداسیون در طراحی آن باید به گونه ای در نظر گرفته شوند که از هر بعد دستگاه حداقل چهل تا پنجاه سانتی متر اضافه باشد.
  • ارتفاع فونداسیون نیز از تراز کف حداقل بیست سانتی متر در نظر گرفته می شود و همانطور که قبلا ذکر شد این به عملیات سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور کمک خواهد کرد.
  • عمق فونداسیون نیز از معادله D=L.W.d/M به دست می آید که در این رابطه منظور از D، عمق فونداسیون، منظور از M، وزن دیزل ژنراتور است.

طراحی فونداسیون دیزل ژنراتور به جز توجه به موقعیت مکانی، پارامترهای شهری نظیر آب و هوا، نویز و یا نزدیکی به معماری طراحی را نیز لحاظ می نماید. از زمانی که علم و تکنولوژی پیشرفت نموده است کاربردهای بیشتری نیز برای واحدهای ارتباطی و انواع تجهیزات در نظر گرفته شده اند.

اما به طور کلی، قابلیت اطمینان و طول عمر مفید دستگاه نه تنها به کیفیت و ساختار دیزل بستگی دارد بلکه باید به طور صحیح و جدی نیز از آن استفاده و نگهداری نمود. مورد مهم دیگر اداره دیزل ژنراتور توسط افراد متخصص است و اینکه آنها باید با اصول ساخت عملیات دستگاه به طور کامل آشنا باشند. در واقع آنها باید با عملکرد کامل دیزل آشنا بوده و درجه حرارت را در فصول مختلف سال به خصوص سرما و گرما کنترل کنند و همچنین میزان روغن را قبل از هر بار استفاده بررسی کنند.

28 بهمن 1399
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید