FA

کاربرد گرمکن دیزل ژنراتور

گرمکن دیزل ژنراتور وسیله ای است که نسبت به شرایط آب و هوایی و محل قرار گرفتن دیزل ژنراتور بر روی آن نصب می شود.

این گرمکن با برق شهری کار می کند تا همیشه آب داخل موتور را گرم نگه دارد و این کار باعث می شود تا موتور همیشه گرم باشد و در زمان قطع شدن برق شهر دیزل ژنراتور با تمام قدرت روشن می شود. از طرف دیگر، گرمکن دیزل ژنراتور باعث می شود طول عمر دیزل ژنراتور افزایش یابد.

از گرمکن دیزل ژنراتور بیشتر در ژنراتور های اضطراری استفاده می شود که باعث استارت نرم و کاهش مصرف سوخت و کاهش سایش و استهلاک قطعات داخلی موتور می شود. این گرمکن ها با توجه به اندازه دیزل ژنراتور و رادیاتور استفاده می شود. گرمکن دیزل ژنراتور در زمان خاموش بودن موتور دیزل ژنراتور هم کار می کند.

انواع دیزل ژنراتور و کاربرد آن ها

گرمکن ژنراتور با گرم کردن آب موجود در موتور وطیفه آماده نگه داشتن موتور دیزل ژنراتور را به عهده دارد. گرمکن ها انواع مختلفی دارند مانند گرمکن آّب، گرمکن سوخت و گرمکن روغن.

گرمکن سوخت دیزل ژنراتور:

برای مناطق خیلی خیلی سرد کاربرد دارد که در آن جا احتمالا یخ زدن گازوئیل وجود دارد توصیه می شود هم چنین استفاده از این نوع گرمکن نیاز به مهارت و تخصص دارد و در صورت نصب غیر اصولی ممکن است آتش سوزی رخ دهد.

گازوئیل در صورت نداشتن ناخالصی در دمای 18- درجه سلسیوس شروع به منجمد شدن می کند.برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد فیلتر های سوخت ژنراتور حتما مقاله فیلتر های سوخت دیزل ژنراتور را مطالعه کنید.

گرمکن روغن دیزل ژنراتور:

برای هوای بسیار سرد کاربرد دارد و وظیفه این گرمکن ها همان گونه که از نام آن ها معلوم است برای گرم نگه داشتن زوغن در محفظه کارتل موتور دیزل و روان تر کردن آن است ای نمونه از گرمکن یک هیتر صفحه ای مسطح است که با چسب مخصوص به زیر محوطه کارتل می چسبد. و هم چنین باعث می شود روغن داخل موتور خاصیت گرانروی یا لزجت خود را حفظ کرده و دچار یخ زدگی نشود.

گرمکن آب دیزل ژنراتور:

در مناطق سردسیر کاربرد دارد و با توجه به درجه سرمای محیط در دو نوع دارای پمپ گردش آب و بدون پمپ توصیه می شود قسمت عمده این تجهیز یک استوانه و یک هیتر برقی است که درجه گرمای آن به وسیله یک ترموستات کنترل می شود.

هم چنین ظرفیت گرمکن آب دیزل ژنراتور 500 وات تا 3000 وات می باشد. در کشور ایران بیشتر از گرمکن آب دیزل ژنراتور استفاده می شود نصب هیتر با گرمکن آب دیزل ژنراتور بر روی شاسی و ورودی رادیاتور نصب می شود. تغذیه گرمکن دیزل ژنراتور با ولتاژ 220 ولت، 50 هرتز صورت می گیرد.

َطریقه ی نصب گرمکن دیزل ژنراتور

برای بستن گرمکن دیزل ژنراتور کافیست دو عدد کورکن که مربوط به آب دیزل ژنراتور است را پیدا کنید و دو عدد شیر در آن جا نصب کنید بعد با دو عدد شلینگ و چند عدد بست گازی گرمکن را در کنار دیزل ژنراتور نصب کنید و باید حتما طول شیلنگ های که استفاده می شود کمتر از یک متر باشد.

در صورتی که محل شیر های خروجی آب یکی پایین تر از دیگری باشد جریان طبیعی آب باعث می شود که آب سرد از شیر پایین تر وارد گرمکن شده و آب گرم از شیر بالاتر وارد بدنه موتور دیزل ژنراتور شود.

جهت نصب گرمکن دیزل ژنراتور ها باید این نکات را رعایت کرد:

  • · مدار کنترلی گرمکن باید به گونه ای باشد که در زمان استارت و روشن شدن دیزل ژنراتور گرمکن از مدار خارج نشود
  • · اگر دیزل ژنراتور به صورت صحیح ارت نشده باشد، ممکن است گرمکن باعث سوختن ایسیو شما شود.
  • · گرمکن باید دارای ترموستات باشد تا به رسیدن درجه حرارت 40-50 درجه گرمکن از مدار خارج شود و با سرد شدن دوباره گرمکن وارد مدار شود.
  • · در زمان نصب گرمکن، باید اتصالات لوله ها و شیلنگ ها آب محکم و مناسب باشد اگر اتصالات مناسب نباشد در زمان کار به علت فشار بالای آب داخل سیلندر ممکن است آب از اتصالات خارج شود و باعث آسیب شدید دیزل ژنراتور شود.
  • · کاربری های حساس مثل دیتاسنتر، بیمارستان حتما روی دیزل ژنراتور گرمکن یا همان هیتر نصب کنید
  • · در مناطق خیلی سرد حتما برای دیزل ژنراتور گرمکن استفاده کنید.
  • · از آن جا که گرمکن دارای مصرف زیادی است از سیم و اتصالات مناسب و فیوز مناسب برای گرمکن و موتور سیرکوله باید استفاده کنید.

مزیت استفاده از هیتر دیزل ژنراتور

  • با استفاده از هیتر استهلاک موتور در لحظه استارت به شدت کاهش می یابد
  • استفاده از هیتر سبب افزایش عمر و کاهش تعداد تعمیرات در دوره زمانی می شود.
  • جلوگیری از آلودگی ایجاد شده در دیزل ژنراتور در لحظه استارت دستگاه
  • گرمکن دیزل ژنراتور باعث کاهش شوک به دیزل ژنراتور می شود
  • جلوگیری از شوک حرارتی به موتور دیزل ژنراتور در زمان استارت

1 شهریور 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید