FA

مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی

مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی معمولا به منظور بررسی سوخت­ های مصرفی و نوع کارایی و فواید هر یک از این دو انجام می شود. عمدتا یکی از دو ژنراتورهای دیزلی قابل حمل و ژنراتور گازی در زمان های قطعی برق و به منظور جلوگیری از نصب و راه اندازی یک سیستم پشتیبانی دائمی و پرهزینه در اداره جات، شرکت ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت جابجایی ژنراتورها جهت برق رسانی به منازل و ساختمان های کاری که مجهز به سیستم برق نمی باشند می تواند گزینه مناسبی باشد. در این مقاله قصد داریم دو گزینه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی و تفاوت های هر یک از این دو را بررسی نماییم. تا پایان با ما همراه بمانید.

ژنراتور چیست؟

ژنراتور دستگاهی است که تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و در نتیجه تولید برق را بر عهده دارد. انرژی مکانیکی توسط کوپل یا موتوری که به ژنراتور متصل است تولید می شود. به طور کلی ژنراتورهای برق را می تواند مطابق با موتور مولد آنها طبقه بندی نمود: ژنراتورهای گازی، دیزل ژنراتور، ژنراتورهای بادی، ژنراتورهای آبی و ... ژنراتورهای گازی و دیزل ژانراتور پرکاربردترین ژنراتورهای موجود در بازار هستند و قصد داریم بررسی کاملی از مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی ارائه دهیم.

دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی، دیزل ژنراتور دستگاهی مطمئن و ارزان قیمت است اما از سر و صدای بلندی برخوردار بوده و توأم با کثیفی و آلودگی می باشد. در مقابل ژنراتورهای گازی گران قیمت بوده و از سر و صدای کمتری برخوردار می باشند اما نسبت به دیزل ژنراتورها، غیر قابل پیش بینی هستند. برای اینکه تفاوت های این دو را بهتر بشناسیم لازم است که هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم:

دیزل ژنراتور

عمدتا برای تامین برق مکان هایی که به شبکه توزیع برق دسترسی ندارند و یا در مواردی که دچار خرابی شبکه توزیع برق شده اند از دیزل ژنراتور استفاده می شود. قایق ها و کشتی های بزرگ نیز برای تامین نیازهای برق خود طی سفرهای آبی از دیزل ژنراتور بهره می گیرند.

البته لازم به ذکر است که کارکرد این نوع دستگاه بر اساس توان و برند موتور متفاوت بوده و در نتیجه قیمت و نیز بازدهی موتور دیزل ژنراتور یکسان نمی ­باشد. علاوه بر این، به دلیل بزرگی و سنگین بودن دیزل ژنراتور، معمولا چندان کاربرپسند و قابل حمل نیستند. اما به طور کلی دو مزیت عمده دیزل ژنراتور که آنها را از سایرین متمایز می­ سازد عبارتند از:

- پایداری منبع انرژی: یکی از مزیت های بزرگ استفاده از دیزل ژنراتور، پایداری منبع انرژی است. نقش بسیار مهم این پایداری را می توان در ساختمان های بزرگ مانند بیمارستان ها مشاهده نمود چرا که اکثر دستگاه ها و تجهیزاتی که در بیمارستان استفاده می شود به طور بیست و چهار ساعته به برق نیاز دارند و قطعی برق می تواند صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی را وارد کند.

- بهره وری سوخت: به دلیل بهره وری سوخت دیزل ژنراتور می توان تا حد زیادی در استفاده از انرژی و هزینه های عملیاتی صرفه جویی کرد. گرچه سوخت گازوئیل مورد استفاده در دیزل از ژنراتورهای گازی گران تر است اما گازوئیل انرژی بیشتری دارد.

ژنراتورهای گازی

یکی از روش های کارآمد تولید برق که می توان برای ژنراتورهای قابل حمل و برق اضطراری از آن استفاده نمود، ژنراتور گازی است. در واقع گاز طبیعی، یکی از ارزان ترین و فراوان ترین سوخت ها برای تولید برق محسوب می شود. طرز کار این نوع ژنراتور بسیار مشابه با ژنراتورهای دیگر است با این تفاوت که نوع سوخت استفاده شده برای به کار انداختن این دستگاه متفاوت است. این نوع دستگاه ها معمولا در نواحی شهری که سوخت در آنها به واسطه سیستم انتقال خط لوله گاز در دسترس می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت های عمده ژنراتورهای گازی عبارتند از:

  • یک منبع انرژی ارزان تر و پاک تر در مقابل سوخت های فسیلی
  • بازده بالا
  • ایجاد بوی کمتر نسبت به ژنراتورهایی که سوخت نفت یا گازوئیل دارند.
  • به صرفه بودن این سوخت برای تامین برق منازل
  • مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی

    دیزل ژنراتور به دلیل موارد زیر نسبت به ژنراتور گازی کارآمدتر است:
  • موتورهای دیزل ژنراتور مقاوم تر، سخت تر و مطمئن تر هستند.
  • به دلیل عدم استفاده دیزل ژنراتور از شمع یا سیستم جرقه زنی، در تعمیر و نگهداری آنها نسبت به ژنراتورهای گازی، تا حد زیادی صرفه جویی می شود.
  • عمر متوسط دیزل ژنراتور از یک موتور گاز طبیعی بالاتر است.
  • به دلیل قابلیت اشتعال پایین تر گازوئیل در مقایسه با سایر سوخت­ها، دیزل ژنراتورها امتیاز ویژه و بالاتری را از لحاظ ایمنی کسب می کنند. زیرا آنها از شمع یا وایر استفاده نکرده و این احتمال آتش سوزی به خاطر جرقه را از بین می برد.
  • 5 بهمن 1399
    منبع:
    دیدگاه خود را بنویسید