FA

تاریخچه دیزل ژنراتور

تاریخچه دیزل ژنراتور همان گونه که ممکن است در جریان باشید به سال ها قبل بر می گردد. دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تولید می کند. یک موتور دیزل عموما برای کار با سوخت دیزل طراحی شده است اما برخی از انواع آن با سوخت های مایع یا گاز طبیعی کار می کنند.

دیزل ژنراتورها در جاهایی استفاده می شوند که به شبکه برق متصل نیستند. این دستگاه همچنین می تواند به عنوان منبع تغذیه اضطراری در صورت قطعی برق مورد استفاده قرار گیرد مانند بیمارستان ها که به هیچ وجه نباید با قطعی برق مواجه شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه دیزل ژنراتور و فردی که این دستگاه را اختراع نمود صحبت کنیم.

تاریخچه دیزل ژنراتور

مخترع دیزل ژنراتور کسی نبود جز رودلف دیزل که در سال 1858 در پاریس چشم به جهان گشود. خانواده دیزل که از مهاجران باواریا بودند با شروع جنگ میان فرانسه و آلمان از انگلستان خارج شده و به آلمان مهاجرت کردند. دیزل در آلمان برای اتمام تحصیلات خود وارد مدرسه پلی تکنیک مونیخ شده و پس از اینکه مدرک خود را اخذ نمود به پاریس بازگشت و دستیار استاد سابق خود در دانشگاه مونیخ شد.

استاد او یعنی پروفسور کارل فون لینده در یک کارخانه مدرن یخسازی و سردسازی مشغول به کار بود و دیزل دستیار او شد. پس از اینکه یک سال را در آنجا سپری نمود، مدیر این کارخانه شد و در سال 1883، با مارتا فلاشه ازدواج کرد و به کار برای لینده ادامه داد. در همین سال ها او توانست چندین اختراع را در آلمان و فرانسه به ثبت برساند.

تاریخچه اختراع دیزل ژنراتور

دیزل از آنجایی که اجازه نداشت تا اختراعاتی را که به عنوان کارمند لینده ثبت کرده بود برای اهداف شخصی خود استفاده نماید، تصمیم گرفت که کار خود را در خارج از این موضوع یعنی سردسازی ادامه دهد. از این جهت، او در آغاز تحقیقات خود را با بخار شروع کرد و این تحقیقات در مورد بهره وری سوخت، باعث شد که او به سمت ساخت موتور بخاری که با بخار آمونیاک کار می کرد تمایل پیدا کند.

می توان گفت تاریخچه دیزل ژنراتور تا حدی تأثیرگذار است چرا که این موتور او در زمان تست منفجر شد و نزدیک بود که دیزل در این رویداد جان خود را از دست بدهد. پس از این حادثه، دیزل چند ماه را در بیمارستان سپری کرد.

    وجه مشترک اختراعات دیزل را می توان در سه نقطه زیر یافت:
  • تمامی اختراعات شامل یک طراحی مکانیکی چشمگیر می شوند.
  • اختراعات او همه مربوط به گرما و واگذاری از طریق قوانین طبیعی یا پروسه های فیزیکی هستند.
  • همه اختراعات رودلف دیزل در ابتدا به مفهوم مخترع از انگیزه نیازهای جامعه شناختی بودند.
  • پیشینه دیزل

    دیزل به این موضوع واقف بود که حتی بهترین موتورهای بخار در دنیا نیز تنها بین ده تا پانزده درصد راندمان ترمودینامیکی دارند و این یعنی اینکه در حدود نود درصد از انرژی موجود در سوخت هدر می رفت. از این رو تصمیم گرفت تا کار طراحی موتور را با این هدف آغاز نماید که بهره وری و راندمان بالاتری از آن حاصل شود و تمام سعی خود را نمود تا یک موتور بر پایه چرخه کارنو طراحی کند.

    اما کمی بعد او از تصمیم خود در مورد این طراحی منصرف شد و طرحی دیگر را در دست گرفت که بعدا به افتخار آن، آن را موتور دیزل نام نهاد. طراحی موتور به گونه ای بود که تزریق سوخت پس از پروسه فشرده سازی صورت می گرفت و این سوخت به دلیل حرارت بالای ناشی از آن، مشتعل می شد.

    بین سال های 1893 تا 1897 موقعیتی برای دیزل توسط هاینریش فون بوتز، مدیر ام آ ان در اگزبورگ فراهم آمد تا دیزل به آزمایش و توسعه طرح های خود بپردازد. او همچنین موفق شد تا طرح خود را در آلمان و کشورهایی چون آمریکا نیز به ثبت رساند.

      موتور دیزلی رودلف در:
  • خطوط لوله های برق و آب؛
  • هنر؛
  • صنعت دریایی؛
  • کامیون ها و اتومبیل ها؛
  • معادن؛
  • کارخانه ها؛
  • و حوزه های نفتی
  • مورد استفاده قرار گرفت.

    دیزل ژنراتور

    اکنون که با تاریخچه دیزل ژنراتور آشنا شدید بهتر است بدانید که به ترکیبی از یک دیزل و انواع متعلقات فرعی مرتبط با آن مثل عایق های صدا، قطع کننده های اضطراری مدار، سیستم های کنترل، شاسی، اطاقک پوشاننده، سیستم استارت اتومات، مولد گرما و ... دیزل ژنراتور می گویند. موتور این ژنراتورها قادر هستند از یک تا بیست کیلو ولت آمپر برای فروشگاه ها، اداره های کوچک و منازل و تا دو هزار کیلو ولت آمپر برای سازمان و مجتمع های بزرگ یا کارخانه ها برق تولید کنند.

    کشتی ها و بسیاری از وسایل نقلیه بزرگ مانند قطارها نیز می توانند از دیزل ژنراتور نه صرفا برای تأمین برق روشنایی بلکه برای نیروی محرکه خود نیز بهره ببرند. در حقیقت با این نیروی محرکه می توان حرکت قدرتمندتر و یکنواخت تری را به جز استفاده مناسب تر از فضا داشت.

    30 بهمن 1399
    منبع:
    دیدگاه خود را بنویسید