FA

عملکرد موتور برق

برای مثال در ویلاها، باغ ها، آب نماها و ... که خارج از بافت شهری هستند و سیستم برق رسانی ندارند.

عملکرد موتور برق به گونه ای است که می تواند جای برق شهری را برای شما پر کند و با استفاده از آن نیاز خود به برق را برای انجام کارهای مختلف برطرف کنید. موتور برق در صنایع نیز بسیار پرکاربرد است. از جمله می توان به کاربرد موتور برق در مرغداری ها، باغ ها، ویلا، نانوایی و ... اشاره نمود.

انواع موتور برق کدام اند؟

موتور برق ها معمولا در سه نوع هستند که با توجه به سوختی که استفاده می کنند دسته بندی می شوند.

  1. 1. موتور برق بنزینی: این نوع موتور برق ها را می توان پرکاربرد ترین موتور برق ها دانست. برای مکان هایی که گاز وجود ندارد این نوع موتور برق گزینه بسیار خوبی هستند. به دلیل تولید گازهایی مانند کربن دی اکسید موتور برق بنزینی باید در فضای باز قرار بگیرد.
  2. 2. موتور برق گازی: این نوع موتور برق کم مصرف بوده و آسیبی به محیط زیست نمی رساند همچنین هزینه های ناشی از موتور گازسوز از نوع بنزینی آن کم تر است.
  3. 3. موتور برق گازوئیلی: این نوع موتور برق از گازوئیل استفاده می کند.

اگر بخواهیم موتور برق هایی که بسیار پر مصرف هستند را به دسته های مختلفی تقسیم بندی نماییم می توان آن ها را به انواع زیر دسته بندی کرد.

1. موتور برق خانگی بی صدا
2. موتور برق گازسوز
3. انواع موتور برق های ساخت چین

همچنین از با کیفیت ترین موتور برق ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. 1. موتور برق هوندا المکس ساخت ژاپن
  2. 2. موتور برق هیرو پاور
  3. 3. موتور برق هیوندای
  4. 4. موتور برق Elemax

عملکرد موتور برق چگونه است؟

عملکرد موتور برق به صورت سیستمی است که از مجموعه ای از اعضا شامل یک موتور و ژنراتور است. ژنراتور با استفاده از گشتاور نیروی مکانیکی موتور را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. سایز موتور برق بر اساس جریان الکتریکی که از آن تولید می شود متفاوت است. عملکرد موتور برق را در ادامه توضیح داده و وظایف هر یک از اعضا را مشخص می کنیم.

  1. 1. خنک کننده: سیستم خنک کننده از گرم شدن بیش از حد بخش های مختلف موتور جلوگیری می کند زیرا این قسمت ها هنگام کار افزایش دما پیدا می کنند.
  2. 2. روغن رسانی موتور برق لازم است به طور مستمر انجام شود زیرا تا زمانی که کار انجام می دهد به سوخت نیاز دارد.
  3. 3. یکی از بخش های موتور برق تنظیم کننده ولتاژ است که برای جلوگیری از ایجاد نوسانات در موتور است و گاها مجبوریم آن را به برق DC وصل نماییم.
  4. 4. موتور دستگاه با سوزاندن سوخت ایجاد انرژی مکانیکی می کند.

مزایای استفاده از موتور برق

از جمله مزایای استفاده از موتور برق می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. دسترسی آسان به برق

استفاده از دستگاه موتور برق دسترسی شما به برق در هر مکانی را امکان پذیر می سازد حتی در زمان هایی که در یک روستای دور افتاده هستید و یا برای تفریح به کوه رفته اید. لازم است سوخت لازم برای موتور برق را همراه داشته باشید تا بتوانید به آسانی از آن بهره مند شوید.

2: جلوگیری از ضرر های احتمالی هنگام قطعی برق

در شرکت های بسیاری وقتی جریان برق قطع می شود امکان استفاده از بیشتر دستگاه ها وجود ندارد و در نتیجه کار شرکت ها متوقف می شود که سبب ضررهای مالی بسیاری می شود. همچنین راه اندازی مجدد دستگاه مدت زمان زیادی طول می کشد در این شرایط استفاده از موتور برق می تواند از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کند.

3: آلودگی کم تر برای محیط زیست

موتور برق ها وسایلی بسیار محیط زیست دوست هستند. این دستگاه ها نسبت به موارد مشابهی که برای تولید برق فعالیت می کنند گازهای گلخانه ای کم تری مانند کربن تولید می کنند. همچنین آلودگی صوتی دستگاه موتور برق بسیار پایین است.

4: در ساعات اوج مصرف ترافیک کاهش پیدا می کند

در ساعات اوج مصرف که به آن پیک مصرف نیز می گویند استفاده از دستگاه موتور برق می تواند فشار بر روی شبکه توزیع برق را کاهش داده و احتمال قطعی برق را از بین ببرد. همچنین استفاده از موتور برق در اوج مصرف موجب می شود که هزینه های شما تا حدودا 40 درصد کاهش پیدا کند.

14 اسفند 1399
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید