FA

تفاوت ژنراتور با دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یکی از وسایل بسیار کاربردی و ضروری در صنایع مختلف است که از آن برای تامین برق اضطراری در مواقع قطعی برق استفاده می شود. این دستگاه ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و هر کدام بسته به نوع طراحی و تجهیزاتی که در ساخت آن ها به کار رفته، مکانیزم عمل متفاوتی دارند. از این وسیله می توان در کارخانجات صنعتی، بیمارستان ها، فروشگاه های زنجیره ای، مراکز تجاری بزرگ و حتی ساختمان های مسکونی استفاده کرد. ما قرار است در این مطلب با این دستگاه بیشتر آشنا شویم و به تفاوت ژنراتور با دیزل ژنراتور بپردازیم.

ژنراتور چیست؟

پیش از اینکه به طور اختصاصی وارد مبحث دیزل ژنراتور شویم، بهتر است تعریفی ساده و قابل درک از ژنراتور ارائه دهیم تا بدانیم دقیقا با چه چیزی سروکار داریم. ژنراتور (Generator) در معنای لغوی به معنی تولید کننده است. با اتصال ژنراتور به یک موتور، دستگاه جدیدی ساخته می شود که به آن موتور ژنراتور می گویند. در این دستگاه جدید، ژنراتور و موتور هر کدام وظایف خاص خود را دارند. ژنراتور به عنوان تولیدکننده و موتور به عنوان محرک شناخته می شوند. 

 

تفاوت ژنراتور بنزینی با دیزل ژنراتور

در این بخش به بررسی تفاوت میان ژنراتور بنزینی و دیزل ژنراتور می پردازیم و عملکرد هر یک را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار می دهیم:

•  معمولا دیزل ژنراتور در فرایند تولید برق اضطراری نسبت به ژنراتور بنزینی، فشار زیادی را متحمل نمی شود. این عدم فشار در دیزل ژنراتور باعث می شود در حین کار، ضربه، آسیب یا فشاری به اجزا و قطعات آن وارد نشود. بنابراین دستگاه می تواند عملکرد بهتری در طولانی مدت داشته باشد. با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گرفت دیزل ژنراتور از نظر طول عمر نسبت به ژنراتور بنزینی در شرایط بهتری قرار دارد.

 

• وزن ژنراتورهای بنزینی به دلیل نوع ساخت نسبت به وزن دیزل ژنراتور کمتر و سبک تر است. دیزل ژنراتور معمولا در زمان احتراق با انفجارهای شدید روبروست که این انفجارها سبب ایجاد ارتعاش و لرزش درون دستگاه می شوند. به همین جهت سازندگان برای تقویت شاسی دستگاه از تجهیزات خاصی استفاده می کنند که همین تجهیزات در سنگین وزن شدن دستگاه تاثیر دارد.

• نوع سوخت و میزان امنیت نیز از دیگر فاکتورهایی هستند که سبب ایجاد تفاوت در میان دو دستگاه دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی می شوند. معمولا بنزین در مقایسه با گازوئیل زودتر دچار احتراق شده و میزان مشتعل شدن آن شدت بیشتری دارد. همین تفاوت در سوخت باعث تفاوت میان دو دستگاه می شود. معمولا دیزل ژنراتور از ایمنی بیشتری نسبت به ژنراتور بنزینی برخوردار است.

• موتورهای بنزینی در مقایسه با موتورهای دیزلی، آلودگی صوتی کمتری تولید می کنند. به همین جهت سازندگان برای کاهش صدای موتورهای دیزلی از یک سری تجهیزات خاص به نام کانوپی استفاده می کنند که وجود همین کانوپی نیز عامل دیگری بر افزایش وزن ژنراتور دیزلی است. در واقع این قابلیت محرک یا پیشران بودن موتور است که باعث می شود وسایل نقلیه و بسیاری از تجهیزات و دستگاه های صنعتی برای کار، انرژی لازم را داشته باشند. موتوری که در کنار ژنراتور قرار می گیرد می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از جمله انواع موتور متصل شده به ژنراتور می توان به موتورهای دیزلی، گازی، بنزینی، الکتریکی و... اشاره کرد. بنابراین نحوه کار ژنراتورها ارتباط مستقیمی با نوع موتور به کار رفته در آن ها دارد.  با توجه به این توضیحات می توان به این موضوع پی برد که دیزل ژنراتور، تشکیل شده از یک ژنراتور الکتریکی و موتور دیزلی است که می توانند انرژی الکتریکی مورد نیاز را تولید کنند. دیزل های ژنراتور خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. معمولا بیشترین دلیل استفاده از دیزل ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز در مواقع اضطراری و قطع برق شهری است. این تجهیزات می توانند در هر لحظه آماده فعال سازی باشند و برق مورد نیاز یک منطقه یا بخش خاص را تامین کنند.

 

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور یکی از وسایل پرکاربرد صنعتی است که در اندازه ها، توان ها و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شود. همانطور که از نام آن پیداست به کمک سوخت گازوئیل کار می کند و وظیفه تامین و تولید برق را بر عهده دارد. از آن جایی که این دستگاه ها در زمینه تولید برق از انرژی، توان و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند، بیشترین کاربرد را در کارخانجات صنعتی بزرگ دارند. روش کار دیزل ژنراتور به شرح زیر است:

در مرحله اول سوخت گازوئیل و هوا به محفظه احتراق وارد شده و در این محیط تحت فشار قرار می گیرند.

با فشرده شدن هوا، دما افزایش پیدا کرده و در نتیجه احتراق صورت می گیرد.

در این مرحله پیستون دستگاه به عقب رانده شده و نیروی قابل توجهی را تولید می کند. این نیرو سبب تولید انرژی مکانیکی چرخشی می شود.

درون دستگاه یک سیم پیچ داخل سیم پیچی دیگر قرار گرفته است. نیروی مکانیکی تولید شده در مرحله قبل به کمک میل لنگ باعث می شود تا این سیم پیچ درون سیم پیچ دیگر که ثابت است به چرخش درآید.
در نهایت بعد از به چرخش درآمدن سیم پیچ، یک نیروی الکترومغناطیسی درون آن ایجاد می شود که نتیجه آن، تولید برق است.

 

کاربردهای دیزل ژنراتور

برای دیزل ژنراتور می توان کاربردهای بسیار گسترده ای عنوان کرد. شاید اگر با کاربردهای این دستگاه به خوبی آشنا شویم، بتوانیم به درک بهتری از عملکرد آن برسیم. مهم ترین و اصلی ترین کاربرد دیزل ژنراتور همان طور که در بخش های قبل اشاره کردیم، تولید برق اضطراری است. اما چه مکان ها و بخش هایی به این وسیله نیاز ضروری دارند؟ در ادامه با صنایعی که بیشترین متقاضی خرید دیزل ژنراتور هستند آشنا می شویم.

کاربرد دیزل ژنراتور در معدن

در معادن معمولا برای استخراج مواد معدنی از دستگاه ها و ماشین آلات مختلفی استفاده می شود. هر کدام از این تجهیزات برای کار نیاز به یک نیروی مکانیکی قوی دارند تا بتوانند عملیات استخراج را به نحو احسنت انجام دهند. از جمله این دستگاه ها می توان به انواع جرثقیل، تسمه نقاله، ماشین های مخصوص حفاری و... اشاره کرد. نزدیک به 70 درصد از نیروی مکانیکی مورد نیاز این دستگاه ها توسط دیزل ژنراتور تامین می شود.

کاربرد دیزل ژنراتور در مراکز تجاری بزرگ

قطع شدن برق در مراکز تجاری بزرگ می تواند فاجعه بار باشد. در واقع نبود برق می تواند خسارات بزرگ و جبران ناپذیری را به مراکز تجاری وارد کند. آن ها با هر ثانیه ای که به برق دسترسی ندارند، متحمل خسارت ها و ضررهای مالی بسیار هنگفت و بزرگی خواهند شد. بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در این بخش ها اعم از سیستم های امنیتی، سیستم های فناوری اطلاعات، سیستم های امور مالی و... به کمک انرژی برق کار می کنند و در صورت قطعی برق، تمامی این عملیات متوقف خواهند شد. دیزل ژنراتور در این مواقع می تواند با تامین برق اضطراری، از متوقف شدن عملیات مالی شما جلوگیری کرده و امنیت و منافع تجاری شما را حفظ کند.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع ساخت و ساز

بسیاری از صنایع ساختمانی و پروژه های ساخت و ساز به کمک انرژی برق کار می کنند. با قطع شدن برق، تجهیزات مورد استفاده از کار افتاده و پروژه برای ساعاتی متوقف می شود. هر گونه تاخیر در روند کار، می تواند خسارت های متعددی را به دنبال داشته باشد و هزینه های هنگفتی را بر دوش سازندگان ساختمان بگذارد. دیزل ژنراتور می تواند در زمان قطع شدن برق بلافاصله فعال شده و شروع به کار کند. این دستگاه با فعالیت مداوم و بدون وقفه خود، برق مورد نیاز کل پروژه را تامین می کند و اجازه نمی دهد هیچ گونه خللی در کار رخ دهد.

کاربرد دیزل ژنراتور در بیمارستان ها

یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین صنایع، صنعت پزشکی و درمانی است، چرا که این صنایع با جان و سلامتی انسان ها سروکار دارند و بایستی اقدامات درمانی را به بهترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان ارائه کنند. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که برای دقایق و لحظاتی برق شهری قطع شود. قطعی برق می تواند بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات بیمارستانی را غیر فعال کرده و متوقف کند. این مسئله قطعا می تواند سلامت و جان بسیاری از بیماران را به خطر بیندازد.  مخصوصا در زمان جراحی و عمل بیماران که وجود برق از ضروری ترین امکانات است. در چنین شرایطی وجود دیزل ژنراتور می تواند تمامی نگرانی ها را از بین ببرد. از این وسایل به عنوان منبع تغذیه پشتیبان در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها استفاده می شود. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، دیزل ژنراتور در صنایع دیگری همچون صنعت نفت و گاز، مراکز ارتباطات، مجموعه های خدمات رفاهی، صنایع تولیدی، مراکز نظامی، مراکز آموزشی، پروژه های جاده ای و...کاربرد دارد.

تفاوت ژنراتور با دیزل ژنراتور

خب برای اینکه به تفاوت ژنراتور با دیزل ژنراتور پی ببریم، لازم است ابتدا مشخص کنیم که منظور ما دقیقا از ژنراتور چه نوع ژنراتوری است. در ابتدای بحث با تعریف ژنراتور آشنا شدیم و دانستیم که این وسایل در واقع متشکل از دو قطعه اصلی ژنراتور و موتور هستند که موتور متصل شده به ژنراتور می تواند انواع مختلفی داشته باشد.  در واقع نوع موتور به کار رفته در ژنراتور است که باعث ایجاد تنوع در آن می شود. پس ما در بازار خرید و فروش با انواع ژنراتور گازی، ژنراتور بنزینی، دیزل ژنراتور و... سروکار داریم که هر کدام از نظر نوع موتور و سوخت با یکدیگر متفاوت هستند. البته تفاوت های بیشتری نیز می توان در این محصولات پیدا کرد. در ادامه با تفاوت ژنراتور گازی با دیزل ژنراتور آشنا می شویم.

طول عمر دستگاه ها

طول عمر و دوام یک دستگاه اهمیت زیادی در خرید آن دارد. معمولا در میان ژنراتورهای گازی و دیزل های ژنراتوری، موتورهای دیزلی از طول عمر و دوام بیشتری برخوردار هستند. البته امروزه با پیشرفتی که در صنایع مختلف رخ داده، موتورهای گازی نیز به کمک برخی از تجهیزات و امکانات، هدفمندتر ساخته می شوند و با کارایی و طول عمر بالا تولید می گردند.  معمولا شرکت ها، کارخانجات و سازمان هایی که کیفیت کار برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد و تمایل دارند تا موتور دستگاه در بهترین شرایط ممکن قرار داشته باشد، موتورهای دیزلی را ترجیح داده و تمایل دارند تا برای تولید برق اضطراری خود از دیزل ژنراتور استفاده کنند. پس به طور کلی در خصوص طول عمر موتور دستگاه، دیزل ژنراتور عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارد.

هزینه

شاید دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتورهای گازی از نظر قیمت کمی گران تر باشد. اما این قیمت بالا به دلیل استانداردها و کیفیت بالاتر محصول است. در واقع شما با هزینه اولیه می توانید این اطمینان را داشته باشید که محصول برای مدت های طولانی با کیفیت بسیار خوب برای شما کار کند. پس در نهایت شما یک سرمایه گذاری اولیه روی این محصول می کنید و از هزینه های جانبی جهت تعمیر و تعویض قطعات دستگاه جلوگیری به عمل می آورید. این در گذر زمان باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز خواهد شد.

ایمنی

کیفیت سوختی که در ژنراتورها به کار می رود از اهمیت زیادی برخوردار است. دیزل ژنراتور از سوخت دیزلی و گازوئیل بهره مند است. این سوخت در مقایسه با گاز طبیعی خطر کمتری داشته و ایمن تر است. گاز طبیعی در واقع قابلیت اشتعال بالاتری دارد و هر گونه بی ملاحظگی در استفاده از آن یا نشتی در خط لوله ها، می تواند احتمال احتراق و آتش سوزی را افزایش دهد. همین نشتی گاز می تواند عامل انفجارهای بزرگ و خطرآفرین باشد. بنابراین به صورت کلی، دیزل ژنراتور از نظر ایمنی نسبت به ژنراتورهای گازی در رتبه بهتری قرار دارد.

ابعاد و اندازه

معمولا دیزل ژنراتور در مقایسه با ژنراتوری های گازی ابعاد و اندازه کوچک تری دارد و فضای کمتری را اشغال می کند. این مورد همچنین باعث حمل و جابجایی راحت تر دیزل ژنراتور می شود. بنابراین در این مورد نیز دیزل ژنراتور امتیاز بیشتری دریافت می کند.

میزان تولید گازهای خطرناک و آلاینده

در خصوص میزان تولید گازهای آلاینده، ژنراتور گازی کمی بهتر از دیزل ژنراتور عمل می کند. گاز طبیعی در مقایسه با گازوئیل تمیزتر و پاک تر است. دیزل ژنراتور معمولا بر اثر نگهداری نادرست و دیگر مشکلات رایج، گازهای گلخانه ای و آلاینده بیشتری تولید می کند که همین عامل می تواند اثرات مخرب زیست محیطی زیادی داشته باشد.

16 فروردین 1402
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید