FA

راه های افزایش راندمان دیزل ژنراتور

افزایش راندمان دیزل ژنراتور یکی از مسائلی است که بیشتر افراد فعال در حوزه صنعت می خواهند در مورد آن بدانند. در حال حاضر موتورهای احتراقی که در صنایع فعالیت می کنند به طور رایج راندمانی حدود 35 درصد دارند. یعنی 35 درصد انرژی سوخت را به کار مفید تبدیل می کنند. باقی مانده سوخت نیز به شکل های مختلفی درون دستگاه استفاده می شود.

افزایش راندمان دیزل ژنراتور یکی از دغدغه هایی است که با تبدیل انرژی هدر رفته به کار مفید می توان آن را عملی ساخت.برای افزایش راندمان دیزل ژنراتور لازم است عوامل محدود کننده را رفع کرد و یا تاثیر آن ها را به حداقل رساند تا از این طریق افزایش راندمان دیزل ژنراتور صورت گیرد. از جمله فعالیت هایی که به واسطه آن راندمان دستگاه افزایش پیدا می کند را پس از عوامل کاهنده راندمان به شما آموزش می دهیم.

علل کاهش راندمان دیزل ژنراتور

از جمله مشکلات فنی و محیطی که سبب کاهش راندمان دیزل ژنراتور می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1: افت قدرت در ارتفاع بالا

یکی از عوامی که سبب کاهش راندمان دستگاه دیزل ژنراتور می شود ارتفاع بالا است هر چه دستگاه در ارتفاع بالاتری نصب شود فشار هوا کاهش پیدا می کند. در نتیجه کاهش فشار هوا نسبت هوایی ورودی موتور کم شده و در نهایت سبب می شود راندمان خروجی موتور کاهش یابد. با وجود دمنده ها و توربو شارژها می توان این کمبود فشار در هوا را جبران کرد. در موتورهایی که مجهز به توربو شارژر نیستند با هر 100 متر ارتفاع از سطح دریا راندمان موتور حدودا یک درصد افت می کند.

2: کاهش راندمان در اثر درجه حرارت

در اثر زیاد شدن درجه حرارت هوا منبسط می شود و در نتیجه سبب افزایش حجم آن می شو و در نهایت جرم حجمی کاهش پیدا می کند. این کاهش جرم حجمی سبب می شود حجم هوای کم تری وارد محفظه احتراق سیلندر موتور دستگاه شده و در نتیجه می توان گفت راندمان حجمی کم می شود.

معمولا تا دمای 29 درجه سانتی گراد موتور از این نظر مشکلی ندارد. برای رفع این مشکل و افزایش راندمان دیزل ژنراتور از دستگاه های خنک کننده استفاده می شود. استفاده از این دستگاه ها در دیزل سبب می شود در درجات بالا قدرت دستگاه دیزل افت نکند و در نتیجه رلندمان افزایش پیدا می کند.

3: کاهش راندمان در اثر رطوبت

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب می شود راندمان موتور کاهش پیدا کند رطوبت بیش از حد استاندارد است که معمولا در هنگام بارندگی و یا مه و یا در برخی مناطق شمال و جنوب به طور طبیعی وجود دارد. وجود رطوبت زیاد سبب می شود راندمان دستگاه دیزل تا 6 درصد کاهش پیدا کند.

از دیگر عوامل کاهش راندمان و قدرت موتور دیزل ژنراتور می توان به عواملی نظیر عوامل زیر اشاره کرد.

  1. 1. اکتان پایین سوخت
  2. 2. مناسب نبودن روغن روانکاری
  3. 3. معیوب بودن سیستم های خنک کننده
  4. 4. معیوب بودن بخش های جانبی موتور

افزایش راندمان دیزل ژنراتور

با افزایش راندمان موتور دیزلی می تواند راندمان دستگاه را افزایش داد بنابراین بهتر است بر روی این نکته تمرکز کنیم. با پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا مهندسان طراح تلاش می کنند راندمان دستگاه را به بیشترین میزان برسانند. امروزه در افزایش راندمان موتور دیزل ژنراتور قدم هایی برداشته شده است که در ادامه توجه شما را به آن جلب می کنیم.

1: توربو شارژ

توربوها وسیله ای هستند که هوا را به داخل سلیندر مکیده و سبب افزایش راندمان حجمی در دستگاه می شوند. با افزایش راندمان حجمی این دستگاه ها سبب افزایش راندمان می شوند.

2: خنک کننده ها

خنک کننده های هوای ورودی از دیگر وسایلی هستند که هوای کمپرس شده را قبل از ورود به سیلندر خنک می کنند. در نتیجه حرارت هوا گرفته شده، چگالی آن افزایش پیدا می کند و افزایش تعداد اکسیژن در هوای متراکم شده موجب افزایش احتراق و در نتیجه قدرت می شود.

3: ساختمان موتور

در موتورهایی که جدیدا ساخته می شود اصلاحاتی در ساختمان قطعات مختلف صورت گرفته که سبب می شود اتلاف انرژی کم تر شده و در نهایت راندمان موتور افزایش یابد. همچنین جدیدا در هر سیلندر حدودا 4 سوپاپ مورد استفاده قرار می گیرد که سبب افزایش هوای ورودی و دودی خروجی شده و نهایتا افزایش راندمان دستگاه را در پی دارد.

4: سیستم های جدید کنترل الکترونیکی

سیستم های جدیدی که وجود دارند سبب می شود مقدار سوخت پاشیده شده نسبت به هوای ورودی به طور دقیق تنظیم شود و در نتیجه تقسیم سوخت یکنواخت راندمان تمام سیلندرها افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که روش های به کار گرفته شده الزامی نیست که دستگاه بدون آن ها از کار بیفتد اما در صورت وجود راندمان دستگاه را بالا برده و سبب افزایش سرعت کار و همچنین صرفه جویی اقتصادی در منابع سوخت می شوند.

10 خرداد 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید