FA

کیلو وات و محاسبات آن

کیلو وات و محاسبات آن 

وات یکی از واحدهای اندازه گیری است که برای محاسبه توان الکتریکی از آن استفاده می‌ شود. اصطلاح وات اولین بار توسط فردی به نام جیمز وات که یک مهندس، کارآفرین، صنعتگر، سازنده و مخترع بود، پدید آمد که جهان او را به اسم پدر انقلاب صنعتی می ‌شناسد. از مهم ‌ترین اختراعات جیمز وات می‌توان به موتور بخار وات او اشاره کرد که در سال 1775 میلادی آن را ساخت. امروزه هم از توربین‌ های بخار در نیروگاه‌های حرارتی برای تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی از همین فناوری استفاده می کنند. در کل موضوع وات شاید چیزی نباشد که همه افراد به آن فکر کنند و در زندگی روزمره خود از محاسبات آن استفاده کنند. اما بد نیست که همه ما بدانیم که کیلو وات چگونه محاسبه می‌شود و در چه زمینه ‌ای کاربرد دارد. بنابراین برای دانستن این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب ما را همراهی کنید. 

وات و کیلو وات چیست؟

قبل از این که بدانیم کیلو وات چیست و چطور محاسبه می ‌شود، بهتر است بدانیم که وات چیست و چه کاربردی دارد. وات یکی از واحدهای اصلی قدرت است که برای اندازه گیری توان الکتریکی، حرارتی و مکانیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در واقع یک وات برابر است با یک ژول و یک ولت آمپر. همه این‌ها جزئی از اصطلاحات قدرت الکتریکی هستند که برای اندازه گیری از آن استفاده می‌ شود. اما کیلو وات هم یکی دیگر از همین واحدهای اندازه گیری است که بیشتر برای قدرت توان مسکونی و تجاری کاربرد دارد. 
همان طور که می‌دانید کیلو به معنای هزار است. پس زمانی که از یک کیلو وات صحبت می‌ کنیم، منظور ما 1000 وات توان الکتریکی برای مصرف انرژی است.  برای مثال شما در منزل خود یک دستگاه مایکروویو دارید که روی برچسب انرژی آن نوشته شده است 1000 وات یا یک کیلو وات. در این جا شما برای روشن کردن این دستگاه نیاز به 1000 وات قدرت انرژی دارید. 

چگونه می توان وات را به کیلو وات تبدیل کرد؟

برای این که بتوانیم وات را به کیلو وات تبدیل کنیم، باید ابتدا قدرت را در کیلو وات ضرب کرده، سپس آن را بر وات تقسیم کنیم. در این قسمت فرمول به دست آمده از این عبارت را به شما نشان خواهیم داد:
P (kW) = P (W) / 1000
برای مثال از همان دستگاه مایکروویو استفاده می‌کنیم. فرض کنید شما یک دستگاه مایکروویو دارید که روی آن نوشته شده 1500 وات و می‌ خواهید توان مصرفی آن را به کیلو وات تبدیل کنید. برای این کار لازم است راه حل زیر را انجام دهید:
P (کیلو وات) = 1500 وات / 1000 = 1.5 کیلو وات
البته شما می‌توانید از یک روش دیگر برای تبدیل کیلو وات به وات استفاده کنید که شاید بتواند محاسبات را برای شما راحت تر کند. در این روش لازم است یک نقطه اعشار را در انتهای کل عدد خود به آن اضافه نمایید. به عنوان مثال شما در این جا عدد 1500 را دارید. از آن جایی که در عدد 1000 که عددی است که شما عدد کل را بر آن تقسیم می کنید، سه تا صفر وجود دارد، پس باید نقطه اعشار را سه رقم به چپ انتقال دهید. در نتیجه عدد 1.500 یا همان 1.5 در این فرمول به دست می‌ آید که نشان دهنده کیلو وات مصرفی دستگاه شما است. با این ترفند شما توانستید به راحتی وات را به کیلو وات تبدیل کنید که به سادگی بر اساس محاسبات ذهنی به دست می‌آید و نیازی به قلم و کاغذ ندارید. 
حالا ممکن است در برخی مواقع شما بخواهید کیلو وات را به وات تبدیل کنید. برای این کار کافی فرمولی را که به شما ارائه دادیم را کاملا معکوس کنید تا به خواسته خود برسید. همان طور که می دانید یک کیلو وات برابر است با 1000 وات. بنابراین: 
P (W) = 1000 × P (kW)
حالا دوباره دستگاه مایکروویو 1500 واتی یا 1.5 کیلو واتی خود را در نظر بگیرید. 
P (W) = 1000 × 1.5kW = 1500W
از این فرمول در می ‌یابید که دستگاه مایکروویو 1500 واتی شما نیاز به 1500 وات نیرو لازم دارد. 

مگا وات چند کیلو وات است؟

زمانی که می خواهیم قدرت را در مقیاس بالاتری اندازه گیری کنیم، از واحد مگا وات استفاده می کنیم. شما با این روش  متوجه خواهید شد که به عنوان مثال چقدر برق برای تامین برق کل شهر مورد نیاز است؟ یا انرژی تولید شده  توسط نیروگاه برق چقدر است؟ و صد ها مثال دیگر از این دست. 
برای این که بتوانید این محاسبه را انجام دهید، فرض کنید اندازه یک نیروگاه زغال سنگ معمولی برابر با 600 مگا وات است. برای این که بتوانیم این اندازه را تبدیل به کیلو وات کنیم می‌توانیم از همان فرمول‌های قبلی مه پیش تر راجعبه آن توضیح دادیم استفاده کنیم تنها با این تفاوت که 1000 کیلو وات برابر است با یک مگا وات. 
فرمولی که از این عبارت به دست می‌آید به صورت زیر است:
P (MW) = P (kW) / 1000
برای این که بتوانید وات را هم به مگا وات تبدیل کنید باز از همان فرمول قبلی استفاده می کنید اما با این تفاوت که به جای کم کردن صفرها، به آن سه صفر اضافه کنید. مانند فرمول زیر:
P (MW) = P (W) / 1،000،000
به عنوان مثال شما یک لامپ صد واتی دارید که می‌خواهید متوجه شوید توان مصرفی این لامپ چند مگا وات است. برا یاین کار کافی است از همین فرمول استفاده کنید:
P (MW) = 100W / 1،000،000 = 0.000100MW
با این روش هایی که ما برای شما توضیح دادیم به راحتی می‌توانید توان مصرفی هر دستگاه برقی که در خانه دارید را محاسبه کنید و انرژی برقی که برای روشن کردن دستگاه به آن نیاز دارید را با این فرمول ها به دست خواهید آورد. دانستن این موضع می تواند به شما کمک کند تا در مصرف انرژی و برق منزل خود را صرفه جویی کرده و آن کنترل کنید. 
 

1 شهریور 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید