FA

قطعی برق و کاربرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها در مکان هایی مورد که به برق شبکه متصل نیستند و یا به عنوان منبع تغذیه اضطراری در صورتی که برق شبکه قطع شود، استفاده قرار می گیرند.

البته این دستگاه ها برای کاربرد های پیچیده تر مثل ژنراتور ثانویه جهت تامین برق بار اضافی شبکه Peak-Lopping)) و ارسال برق به شبکه برق رسانی استفاده می شوند.

مولد های برق از جمله دیزل ژنراتور کاربردهای زیادی دارند که یکی از مهم ترین کاربرد های دیزل ژنراتور برای تامین برق ساختمان ها در زمان قطعی برق است. امروزه در سراسر کشورمان با قطعی برق روبرو هستیم و تقریبا تمام ساختمان ها وبیمارستان ها و.... از دیزل ژنراتور برای تولید برق مصرفی مورد نیازشان استفاده می کنند.

آشنایی با عملکرد ژنراتور برق اضطراری

دیزل ژنراتور ها به عنوان مولد های مورد استفاده قرار می گیرند که توانایی الکتریسیته یا همان جریان برق را دارا می باشند این وسیله جهت تولید برق از نیروی مکانیکی حاصل از یک منبع بیرونی استفاده می کند و به وسیله آن می تواند نیروی الکتریسته لازم جهت ادامه فعالیت های دستگاه های مختلف را فراهم کند. این ژنراتور بیشتر در محیط های تجاری و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دیزل ژنراتور ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شبکه برق سراسری به هر علتی قطع شده باشد و یا با مشکل مواجه گردد در چنین شرایطی نیاز به استفاده از ژنراتور است تا بتواند برق جایگزین را تولید و استفاده نمود. در بسیاری از محیط ها قطع برق می تواند باعث خسارت های مالی و یا حتی انسانی شود پس به این علت استفاده از دیزل ژنراتور ها در بیمارستان ها و حتی مرغ داری ها الزامی است.

کاربرد دیزل ژنراتور

کارایی دیزل ژنراتور بیشتر در شرایط و موقعیت هایی که امکان دسترسی و استفاده از برق شهری موجود نباشد، بسیار گسترده است که می توان از آن به صوت منبع اصلی جهت تامین برق و یا برای طولانی مدت استفاده کرد.

هم چنین استفاده از این دستگاه در مکان هایی که دسترسی به برق شهری موجود هست اما ممکن است هر از گاهی قطعی ناگهانی برق اتفاق بیفتد، پر کاربرد است.

در کل این ژنراتور ها قابلیت استفاده در کلیه مکان هایی که برای امور مهم، نیازمند برق هستند را دارند. از دیگر کاربرد های دستگاه های مولد برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • · فروشگاه ها،
  • · اماکنی که شرایط ساخت موتور خانه ممکن نیست مثل واحد های سیار مخابراتی و صداو سیما
  • · در برخی مکان ها هم چون شرکت های ساختمان سازی، مجتمع های مسکونی، بیمارستان ها، راه سازی، هتل ها، مراکز تجاری و اداری و بیمارستان ها
  • · صنایع مهم و حیاتی مانند نفت، گاز و پتروشیمی
  • · بسیاری از کارخانجات و تاسیسات مهم

استفاده ازدیزل ژنراتور برق اضطراری هنگام قطع برق به حدی ضروری است که امروزه سازمان آتش نشانی بسیاری از محیط های تجاری، صنعتی و برج های مسکونی را براساس قانون ملزم به نصب و استفاده از آن می کند.

مزایای دیزل ژنراتور هنگام قطع برق

ژنراتور های دیزلی در مقایسه با سایر ژنراتور ها معمولا به مقدار سوخت کمتری احتیاج دارند. استفاده از دیزل ژنراتور ها از جنبه اقتصادی، به صرفه تر از دیگر موتور ژنراتور ها است چون که قیمت سوخت دیزل یا گازوئیل از سایر سوخت ها ارزان تر است. استهلاک موتور های دیزلی در مقایسه با دیگر موتور ژنراتور ها بسیار کمتر است به این علت که عدم استفاده از کاربراتور در این نوع ژنراتور ها به تعویض شمع نیازی ندارد و طول عمر موتور های دیزلی نسبت به انواع دیگر موتور ها بسیار بیشتر و چیزی حدود سه برابر است.

حمایت از شبکه های اصلی برق

دیزل ژنراتور ها علاوه بر نقش شناخته شده خود به عنوان منابع قدرت در هنگام برق شبکه، به طور مداوم نیز پشتیبانی از شبکه های قدرت اصلی در سراسر جهان را به دو صورت مجزا بر عهده دارند:

اصلاح پیک بار peak shaving)) در اروپا و در بسیاری از مناطق و در زمان حداکثر تقاضا، با توجه به تعرفه های بالا مصرف کننده را به استفاده از مولد برق تشویق می کنند.

حمایت از شبکه Grid Support)) دیزل ژنراتور اضطراری آماده به کار، در مکان های حساس مثل مراکز ارتباطی مخابراتی و ماهواره ای ، بیمارستان ها، سرد خانه ها و هر جایی که قطع برق حتی برای چند دقیقه هم پذیرفتنی نیست باید در نظر گرفته شوند. هم چنین این دستگاه ها، حمایت از شبکه های ملی در زمان های حساس را بر عهده می گیرند.

جایگاه های سوخت هنگام قطعی برق از دیزل ژنراتور استفاده می کنند

با توجه به اینکه بیشتر جایگاه های عرضه سوخت مجهز به دستگاه های دیزل ژنراتور هستند، در مواقعی که قطعی برق رخ می دهد، موظف به تامین برق مورد نیاز از طریق این ژنراتور ها هستند.

این کاربرد گستره دیزل ژنراتور ها هنگام قطعی برق موجب شده که نحوه صحیح نصب و راه اندازی آنها اهمیت زیادی پیدا کند تا بتوانند راندمان بالایی داشته باشند. در صورتیکه نیاز به اطلاعات کاملی در این خصوص دارید می توانید مقاله راهنمای راه اندازی دیزل ژنراتور را مطالعه کنید.

30 شهریور 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید