FA

توربور شارژ و تاثیر آن بر روی توان دیزل ژنراتور

توربورشارژ یکی از قطعات موجود در بعضی از دیزل ها بخصوص دیزل های صنعتی است که در این مقاله شما را با وظیفه این قعطه، هدف از طراحی آن و موارد دیگر آشنا خواهیم کرد.

توبور شارژ چیست؟

توبور شارژ در حقیقت یک کمپرسور تزریق هوا برای دیزل ها است که هوا را به میزان یکسان و یکنواخت به داخل سیلندرهای دیزل وارد می کند و از یک کمپرس و یک توربین تشکیل شده است.

تاریخچه توبور شارژ

استفاده از قطعه توبور شارژ برای اولین بار به اواخر قرن 19 میلادی بر می گردد که اولین نمونه مجهز آن توسط گوتلیب دایملر به کار گرفته شده است و اولین بار شرکت مان کشور آلمان در دهه های 1930 تا1940 میلادی از آن در دیزل ژنراتور ها برای افزایش توان و کارایی آن ها استفاده کرده است که در حال حاضر نیز بیشتر موتور های دیزل، کامیون ها و.. از آن استفاده می کنند.

تاثیر توبور شارژ بر روی توان دیزل ژنراتور

توبور شارژ بر روی دیزل ژنراتور تاثیرات چشم گیری دارد که در زیر آن ها را ذکر می کنیم.

1- افزایش توان دیزل ژنراتور

توبور شارژ که یکی از اجزای بعضی از دیزل ژنراتور ها است باعث افزایش توان دیزل ژنراتور ها می شود.

2- وارد کردن و متراکم کردن هوای ورودی به سیلندر دیزل

تاثیر اصلی توبور شارژ ها در واقع متراکم کردن بیشتر هوای ورودی به سیلندر دیزل ژنراتور ها است. که این مسئله باعث افزایش سرعت در کار دیزل ها می شود.

3- افزایش عمر موتور دیزل

از دیگر تاثیرات وجود توبور شارژ در دیزل ژنراتور ها افزایش عمر موتورهای آن ها است زیرا با وارد کردن هوا به داخل آن باعث خنک شدن آن شده و از سوختن زود هنگام آن جلو گیری می کند.

4-احتراق بهتر در موتور دیزل ژنراتور

تامین هوای بیشتر برای ورود به موتور و سیلندر دیزل ژنراتور به وسیله توبور شارژ، سبب احتراق بهتر سوخت در داخل سیلندر شده و به راحتی احتراق سوخت انجام می گیرد.

5- کاهش مصرف سوخت دردیزل ژنراتور

از دیگر تاثیرات مثبت وجود توبور شارژ در دیزل ژنراتور ها این است که باعث کاش مصرف سوخت در آن ها می شود که این مسئله از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است بوده و در قیمت آن ها نیز موثر است.

هدف از تولید و طراحی توبور شارژ چیست؟

همان گونه که گفتیم توبور شارژ یک قعطه در بعضی از دیزل ها است که هدف از طراحی آن کم کردن حجم و وزن دستگاه در راستای بالا بردن قدرت دستگاه به میزان دلخواه است به عبارت دیگر برای بالا بردن راندمان یک دیزل از توبور شارژ استفاده می شود بدین گون که توبور شارژ فشار هوا در دورن سیلندر های دیزل را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش راندمان آن خواهد شد.

همچنین لازم است بدانید که توبور شارژ را با حرف T نشان می دهند.

نیروی توبور شارژ از چه طریق تامین می شود و آیا همه دیزل ها دارای توبور شارژ هستند؟

نیروی توبور شارژ از طریق اگزوز تامین می شوند که با تولید دود این نیرو را به توبور شارژ می دهد.

نکته ای که در مورد انواع دیزل قابل ذکر است این است که همه دیزل ها دارای توبور نیستند اما باید گفت که دیزل هایی که دارای توبور شارژ هستند در مقایسه با دیزل هایی که فاقد این قطعه می باشند دارای قدرت بیشتر هستند و سریع تر و در زمان کمتری عمل می کنند زیرا تو

28 فروردین 1400
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید