FA

راه های افزایش راندمان دیزل ژنراتور

روش هایی برای افزایش راندمان دیزل ژنراتور وجود دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.
دستگاه‌های دیزل و موتورهای احتراقی انرژی سوخت را حدود 35% به انرژی مفید تبدیل می کنند و انرژی باقی مانده درون دیزل به صورت های مختلفی مثل حرارت در می آید.
اگر بتوانید عوامل محدود کننده را شناسایی کنید و سپس این عوامل محدود کننده را رفع کنید می ‌توانید راندمان دیزل ژنراتور را افزایش دهید.
وقتی ما نگران آینده محیط زیست هستیم، موارد زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. برای مثال عادات بد زیادی وجود دارد که به سیاره زمین آسیب می رساند.
یکی از بدترین آنها استفاده از ماشین هایی است که اثر کربن زیادی از خود به جای می گذارند. این شامل اطمینان در مورد استفاده از ژنراتورهای برق مناسب است.
برخی از ژنراتورهای برق برای سیاره بهتر از سایرین هستند. شما همچنین می توانید با انجام اقدامات خاصی راندمان سوخت را بهبود بخشیده و اثرات زیست محیطی ژنراتورهای برق خود را کاهش دهید.


به جز عوامل محدود کننده، عوامل محیطی نیز روی آن تاثیر می گذارد که موجب هدر رفتن انرژی می‌ شود. برای مثال در اثر ارتفاع این انرژی تلف می شود.

دریافت بهترین سوخت با بهره وری از دیزل مولد برق

ژنراتورهای برق به بخشی ضروری از جامعه مدرن تبدیل شده اند. از ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی گرفته تا امکانات تجاری، مانند سایت‌های ساخت ‌وساز، بیمارستان‌ها و مؤسسات آموزشی – بسیاری از مؤسسات عصر جدید از ژنراتورها برای تأمین برق استفاده می‌ کنند.
آنها همیشه بهینه ترین گزینه برای مصرف سوخت یا سازگار با محیط زیست نیستند، اما گام های زیادی برای بهبود آنها وجود دارد.
علیرغم وجود طیف گسترده ای از ژنراتورهای موجود در بازار، ژنراتورهای دیزلی محبوبیت زیادی به دست آورده اند. این به دلیل عملکرد بهبود یافته و قابلیت اطمینان عالی آنها است.

- افت قدرت و کاهش عملکرد دیزل ژنراتور در اثر ارتفاع

هرچقدر که دستگاه دارای ارتفاع بالاتری باشد، فشار هوا نیز کاهش پیدا می‌کند و باعث کاهش فشار هوا و کاهش هوای ورودی به داخل موتور می ‌شود.

بنابراین قدرت خروجی موتور نیز کاهش می یابد اما توربو شارژرها باعث می شوند که فشار هوا را که در ارتفاعات بالاتر کاهش یافته جبران شود.

دومین عاملی که موجب افزایش راندمان دیزل ژنراتور می ‌شود افت قدرت است که در اثر افزایش درجه حرارت هوا می‌ باشد.

- افت قدرت موتور دیزل ژنراتور در اثر درجه حرارت هوا

 

افزایش راندمان دیزل ژنراتور

زمانی که درجه حرارت هوا افزایش پیدا کرد،هوا منبسط می ‌شود و سپس حجم آن افزایش می یابد و دارای جرم حجمی کمی می‌شود.
در این بین زمان تنفس موتور، حجم هوای کمتری به محفظه احتراق سیلندر موتور دیزل وارد می ‌شود و راندمان حجمی دچار افت می‌شود.
قدرت موتور نیز تا دمای 29 درجه سانتی گراد در محیط نصب تغییر پیدا نمی کند. بنابراین خنک کننده های هوا ( اینترکولر و افترکولر ) را مورد استفاده قرار می دهید. در دستگاه های دیزل جدید برای اینکه از افت قدرت دستگاه دیزل جلوگیری کنید کار با درجه حرارت بالا مفید است
سومین عاملی که می‌توان با رعایت کردن آن موجب افزایش راندمان دیزل ژنراتور شد، نداشتن افت قدرت در اثر رطوبت هوا می ‌باشد.

- کاهش راندمان دیزل ژنراتور در اثر رطوبت هوا


اگر رطوبت هوا بیش از حد معینی باشد و بیشتر شود موجب می ‌شود که قدرت موتور و عملکرد دیزل ژنراتور کاهش پیدا کند، مثلا در زمان بارندگی و یا مه غلیظ ، قدرت موتور دیزل نیز تا 6 % کاهش پیدا می‌کند و کم می ‌شود که موجب کاهش راندمان خواهد شد.
اما اگر بتوانید این مشکل را رفع کنید باعث افزایش راندمان دستگاه خواهد شد.

سایر عوامل موثر بر راندمان موتور ژنراتور

عوامل دیگری هم وجود دارند که با رفع کردن آنها می توان عملکرد دیزل ژنراتور را افزایش داد. برخی از این عوامل عبارتند از:
- پایین آوردن ارزش حرارتی سوخت مانند (اکتان پایین سوخت )،
- درجه روغن روانکاری مناسبی نداشته باشد،
- داشتن مشکل در سیستم خنک کننده (افت راندمان حرارتی) ،
- ناقص بودن قطعات جانبی و اتصال آنها به موتور و …
تمام این عوامل میتواند بر کاهش راندمان و قدرت موتور تاثیر بگذارد و موجب کاهش قدرت شوند.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

تأثیر موتور ژنراتور بر عملکرد دیزل

موتور دیزلی ژنراتور نیز می ‌تواند بر عملکرد دیزل مولد برق تاثیر گذار باشد زیرا با پیشرفته شدن تکنولوژی، سازندگان موتورهای دیزلی ژنراتور تلاش کردند تا این ژنراتورها را در ساختمان های کوچک مورد استفاده قرار دهند و با کم کردن وزن آنها راندمان آنها را افزایش دهند.
اخیرا سازندگان این دیزل ها برای اینکه راندمان دیزل ژنراتور را افزایش دهند از عواملی مانند کاهش وزن و سایز موتور استفاده می کنند، تا موتور ژنراتور با کیفیت بالایی ساخته شود و موجب ایجاد عملکرد مناسب و خوبی شوند.
برای اطلاع بیشتر در مورد اندازه و ابعاد دیزل مولدها می توانید اطلاعات جامعی را در مقاله ابعاد و اندازه دیزل ژنراتور سایت زراب بیابید.


- موتور ژنراتور بر نحوه کارکرد آن تاثیر می گذارد.

موتور دیزل ژنراتور به صورت های گوناگونی می ‌تواند بر عملکرد آن همچون شیوه مستقل دیزل مولدها تاثیر بگذارد.

یک موتور دیزل که مستقلا عمل می کند، به ژنراتورهای دیگر یا به سیستم و سایر برنامه های متصل نیست و همانند یک واحد تفکیک شده کلیه باری که به آن وارد شده را تأمین می کند.
مثلا یکی از مواردی که می توان به آن اشاره نمود، ژنراتورهای اضطراری یا مجموعه دیزل مولدهایی است که می توان آن را حمل کرد.
ژنراتورهای دیزلی که عملکرد مستقلی دارند به سیستمی مجهز هستند که ژنراتورها تنها منبع تغذیه آنها می باشند و هیچگونه منبع برقی ندارند.

یکی از نمونه‌هایی که بر عملکرد و راندمان دیزل ژنراتور تاثیرمی‌گذارد، شکل موازی بودن دستگاه است.
در این وضعیت زمانی که منبع ورودی تقاضای بار می‌ کند اما شبکه نمی‌ تواند بار را تامین کند، می توان یک دیزل مولد برق را به صورت موازی از شبکه استفاده نمود.
ژنراتورها زمانی که در حالت موازی می باشد، همیشه آماده به کار می باشد و هنگامی که دچار خرابی می شوند بازهم شبکه را به کار می برند و سرعت و ولتاژ مولد را تعیین می ‌کنند.

چگونه می توانیم خروجی موتور دیزل خود را بیشتر کنیم؟

در اینجا چند نکته برای کمک کردن به افزایش کارکرد دیزل شما وجود دارد که عبارتند از:
- از افزودنی های سوخت دیزل استفاده کنید.
- دیزل تیونرها را در نظر بگیرید.
- فیلترهای هوای پرفورمنس و ورودی‌های هوای سرد را نصب نمائید.
- سیستم اگزوز را بهبود بخشید.
- کیت های حذف DPF، DEF و EGR را به کار ببرید.
- انژکتورهای سوخت دیزل خود را افزایش دهید.
- یک توربوشارژر نصب نمائید.
- تنظیم منظم موتور دیزل را برنامه ریزی نمائید.
طول عمر موتور دیزلی چقدر می باشد؟

دیزل مولدها می توانند حداقل بین 15000 ساعت تا حداکثر 50000 ساعت قبل از اینکه احتیاجی به سرویس دهی داشته باشند کار کنند. سرانجام طول عمر مفید هر ژنراتور که به شکل جدا عمل می کند به عواملی همچون اندازه ژنراتور و شیوه های نگهداری پیشگیرانه بستگی دارد.

جمع بندی

مشتریان گرامی می ‌توانند دیزل مولدهای برق خود را با بهترین کیفیت و قیمت از شرکت زراب تهیه کنند و با رعایت نکات گفته شده راندمان دیزل ژنراتور خود را افزایش دهند.
همچنین آنها می توانند با رعایت نکات ایمنی از آنها به خوبی مراقبت کنند.

15 فروردین 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید