FA

فاکتور های اصلی و تعیین کننده در کیفیت کوپله

فاکتور های اصلی و تعیین کننده در کیفیت کوپله
در تولید و ساخت دیزل ژنراتور ها نیاز به انجام فرایندی به نام کوپله کردن وجود دارد. برخی از کارخانه ها فقط کار تولید قطعات را انجام می دهند و فرایند کوپلینگ توسط کارخانه جات مجزا انجام می شود. اما برخی از کارخانه جات هستند که در کنار تولید قطعات به مونتاژ و کوپله کردن آن ها نیز می پردازند.
 ما در این مطلب قصد داریم فرایند کوپله کردن را برایتان شرح داده و عواملی که بر کیفیت کوپله کردن یا کوپلینگ موثر هستند را برایتان بازگو کنیم. برای آشنایی بیشتر با این فرایند خواندن این مطلب را از دست ندهید. 

کوپله دیزل ژنراتور چیست؟

به طور کلی می توان گفت دیزل ژنراتور شامل دو بخش دیزل و ژنراتور است. هر دوی این قطعات توسط شرکت های مجزایی ساخته می شوند. عموما شرکت های سازنده، موتور و ژنراتور را از این شرکت ها تهیه کرده و سپس مراحل کوپله کردن را شروع می کنند. البته برخی از شرکت های سازنده قطعات در کنار تولید، عمل کوپله کردن را هم انجام می دهند. 
به عبارت ساده تر کوپله کردن دیزل ژنراتور یعنی فرایند انتخاب شاسی مناسب و قرار دادن بقیه قطعات بر روی آن است. برای انجام فرایند کوپلینگ به وسایلی مانند ژنراتور، تابلو کنترل، باک، شاسی، فیلتر های مختلف، رادیاتور، منبع سوخت، موتور و غیره نیاز داریم. کوپله کردن مراحل مختلفی دارد که عبارتند از:

اتصال موتور به ژنراتور

  • ساخت شاسی متناسب با آن
    ساخت تابلو کنترل موتور و ژنراتور
    ارتباط دادن تابلو کنترل با قسمت های مختلف ژنراتور
    به انجام همه این مراحل فرایند کوپله کردن می گویند. شرکت هایی که به صورت اختصاصی این کار را انجام می دهند، به شرکت های پکیجر دیزل ژنراتور معروف هستند. شرکت هایی مانند اف.جی.ویلسون و کامینز پاور از جمله شرکت های معروف انگلیسی در این زمینه هستند. اما در ایران شرکت هایی مانند کارخانه آبیاران پویان آذر این کار را به صورت تخصصی انجام می دهند. 
    اگر انجام مراحل کوپله سازی توسط سه شرکت خارجی کاترپیلار، پرکینز و کامینز انجام شود به آن کوپله فابریک می گویند. اما اگر این فرایند توسط شرکت های ایرانی انجام شود، به آن دیزل ژنراتور کوپله می گویند. شایان ذکر است که نباید تصور کرد که کیفیت کوپله فابریک بهتر و بیشتر از کوپله ایرانی و داخلی است. کوپله کاران ایرانی و شرکت های پکیجر ایرانی با استفاده از فناوری های جدید به تولید دستگاه های با کیفیتی پرداخته اند که تفاوت چندانی با کوپله هایی فابریک ندارد. 

    مراحل کوپله کردن دیزل ژنراتور

    کوپله کردن مراحل تخصصی فراوانی دارد که در ادامه به طور مختصر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.
    مرحله اول: اولین مرحله در فرایند کوپله کردن تعیین جهت چرخش موتور و ژنراتور است. در این مرحله باید چک شود که حتما حرکت موتور و ژنراتور همسو باشند.
    مرحله دوم: در این مرحله موتور و ژنراتور را بر روی یک سطح صاف قرار می دهند و این دو را به هم متصل می کنند. همچنین باید این دو را با هم تراز کنند. تراز کردن این دو دستگاه بسیار مهم است زیرا از لرزش دستگاه در حین انجام کار جلوگیری می کند.
    مرحله سوم: در این مرحله شاسی مناسب با دستگاه باید ساخته شود که برای هر نوع دستگاه شاسی متفاوتی ساخته می شود. فلز مناسب برای تولید شاسی باید به گونه ای باشد که شاسی تحمل وزن دستگاه را داشته و در برابر حرکات و فشار های احتمالی مقاومت بالایی داشته باشد. 
    ورقه ها توسط دستگاه های مخصوص بریده و خم می شوند. در این مرحله شاسی را کاملا تراز می کنند. به عملیات تراز کردن شاسی کلاف کردن هم می گویند. بعد از این کار مخزن هم کاملا چک می شود تا نشتی نداشته باشد. پایه های ژنراتور هم محاسبه شده و ساخته می شوند. بعد از انجام همه این کارها دوباره دستگاه را از روی شاسی برداشته و همه قسمت ها را رنگ می کنند. دوباره دستگاه را بر روی شاسی سوار و نصب می کنند.
    مرحله چهارم: ساخت و نصب تابلو فرمان و کنترل که بعد از محاسبه انجام می شود. این تابلو قسمت مهمی برای نمایش میزان کارکرد و عملکرد دستگاه است. کلید های فیزیکی برای راه اندازی ژنراتور بر روی این تابلو قرار دارند. تابلو را روی پایه مناسب نصب کرده و روی شاسی ثابت می کنند. بهتر است تابلو بر روی قسمتی نصب شود که ثابت بوده و لرزش نداشته باشد.
    مرحله پنجم: یکی دیگر از اجزای مهم ژنراتور ها بلبرینگ است. عموما ژنراتور ها به دو نوع تک بلبرینگ و دو بلبرینگ تقسیم می شوند که روش کوپله کردن هر کدام از آن ها با هم متفاوت است. برای کوپله کردن ژنراتور های تک بلبرینگ از صفحه عامل کوپلینگ استفاده می کنند. یعنی یک صفحه را به موتور وصل می کنند. اما برای کوپله کردن ژنراتور های دو بلبرینگ بخشی از صفحه را به موتور و بخشی را با استفاده از شفت به ژنراتور متصل می کنند. 

    عوامل موثر در کیفیت کوپله

    برای آن که کیفیت کوپله دیزل ژنراتور ها را تشخیص دهید باید به فاکتور های مختلفی توجه کنید. این فاکتور ها می توانند کیفیت و عمر دستگاه را تعیین کنند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.
    نوع گلند: یکی از فاکتور هایی که برای تعیین کیفیت ژنراتور باید مد نظر قرار دهید، نوع گلند است. در کوپله کردن باید از گلند هایی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار داشته باشند. از گلند ها در قسمت های الکتریکی دستگاه استفاده می کنند و به نوعی می توان گفت گلند ها از این قسمت ها محافظت می کنند. پس اگر کیفیت بالایی داشته باشند می توانند بهتر و بیشتر از قسمت هایی مانند تابلو ژنراتور محافظت کنند. 
    نوع اسکلت بندی و ضخامت ورقه ها: باید از نوعی اسکلت استفاده شود که تحمل وزن دستگاه را داشته باشد از طرفی باید در برابر حرکت هایی که قرار است دستگاه انجام دهد نیز مقاوم باشند. همه این موارد می تواند در عمر مفید دستگاه موثر باشند.
    نوع و کیفیت قطعات: قطعاتی که در تولید یک دستگاه ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا طول عمر دستگاه نیز بیشتر شود. به عنوان مثال باید از قطعات اصل و اورجینال استفاده کرد تا کیفیت نهایی دستگاه بالا رود.
    نوع رنگ: نوع رنگی که به قطعات فلزی دستگاه زده می شود هم در کیفیت نهایی آن ها تاثیر گذار است. به عنوان نمونه شرکتی مانند کیا دیزل اسپادان از بهترین رنگ های پودری در رنگ آمیزی قطعات استفاده می کند. بهتر است رنگ ها از نوع الکترواستاتیک باشند و هم چنین با استفاده از به روز ترین تجهیزات رنگ آمیزی به قطعات زده شوند. همه این عوامل باعث افزایش کیفیت نهایی کوپله می شود.
    لرزه گیر: نوع لرزه گیری که در دستگاه به کار می رود بسیار مهم است. همانطور که می دانید لرزش دستگاه باعث کاهش عمر مفید دستگاه و آسیب رساندن به قطعات مختلف آن می شود. بنابراین بهتر است از لرزه گیر های قوی در جای مناسب استفاده کرد تا کیفیت دستگاه بالاتر رود.
    نوع و ضخامت ورقه آهن آلات: نوع آهن و ضخامت ورقه ها باید متناسب با وزن دستگاه باشد. همچنین باید نوعی از آهن انتخاب شود که در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی داشته باشد تا کیفیت نهایی را افزایش دهد.
    گارانتی یا ضمانت: دارا بودن ضمانت یا گارانتی ژنراتور می تواند عامل مهمی در تشخیص کیفیت دستگاه باشد.
    نوع سیم ها: نوع سیم های مورد استفاده در فرایند کوپلینگ هم می تواند در بالا یا پایین آمدن کیفیت کار موثر باشد. همچنین می تواند در قیمت دستگاه نیز تاثیر گذار باشد.
    همه این عوامل در کنار هم در کیفیت کوپله دیزل ژنراتور موثر هستند و می توان گفت در بالا رفتن قیمت آن هم تاثیر گذار هستند. 

    خرید دیزل ژنراتور با کیفیت

    در هنگام خرید دیزل ژنراتور با کیفیت بالا باید به برخی موارد توجه زیادی داشته باشید. اولین نکته مهم این است که دقت کنید در فرایند کوپلینگ و یا تولید دستگاه از قطعات بی کیفیت چینی استفاده نشده باشد. به نوع ورقه ها، ضخامت آن ها و نوع رنگ امیز آن ها نیز توجه کنید. ضخامت ورقه ها و یا شاسی باید به گونه ای باشد که تحمل وزن دستگاه و فشارهای وارد شده بر آن را داشته باشد. 
    از طرفی در قسمت کنترل پنل آن باید قطعاتی با کیفیت بالا به کار رفته باشد. گلند هایی که در قسمت های الکتریکی آن به کار رفته باید در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و غیره مقاومت بالایی داشته باشند. همه این عوامل در کنار هم باعث می شود که شما دستگاه با کیفیتی را انتخاب کنید که طول عمر بالاتر و عملکرد بهتری داشته باشد. 
    همان طور که گفته شد شرکت های داخلی و خارجی زیادی عملیات کوپله کردن یا کوپلینگ را به طور اختصاصی انجام می دهند. لازم است به یاد داشته باشید که لزوما دیزل های کوپله فابریک از کیفیت بالا برخوردار نیستند و حتما نباید این نوع از دیزل های ژنراتور را خریداری کنید. شرکت های ایرانی زیادی هم هستند که کوپله دیزل ژنراتور های با کیفیت و ماندگاری بالا تولید می کنند. 

23 بهمن 1401
منبع:
دیدگاه خود را بنویسید